Aviseringar
Rensa alla

Höghastighetståg i Sverige ja eller nej?


Ämnesstartare

I Sverige idag har vi järnvägsbanor som man max får köra 200 km/h förutom Botniabanan som är anpassad för 250 km/h. Det har diskuterats i några år hit och dit vilka banor som är potentiellt för anpassning och utbyggnad till att klara högre hastigheter. Det sträckor som har diskuterats av regeringen, trafikverket och andra är följande.

Stockholm – Malmö
Stockholm – Göteborg
Göteborg – Malmö

Sen har vi följande framtidsprojekt som kan vara intressant att jobba vidare med

​Götalandsbanan Stockholm – Jönköping – Borås – Göteborg
Europabanan Jönköping – Helsingborg – Köpenhamn

Om man jämför med övriga Europa som tex Tyskland, och Frankrike ligger Sverige efter vad det gäller att anpassa järnvägen för framtiden.

Hur bör Sverige satsa de närmaste åren?
Vad bör göras?
Mellan vilka orter är det nödvändigt att anpassa
järnvägen för hastigheter upp mot 250 -300 km/h?


   
Citera

Som sagt 1000 km/h vakumtråd bör vi satsa på! Sedan så är det ju så att dagens tåg inte kör ens nära maxgränsen de flesta av dom, så man kan ju först göra så att alla tåg åker 200 km/h hela tiden ... och inte blir försenade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Som sagt 1000 km/h vakumtråd bör vi satsa på! Sedan så är det ju så att dagens tåg inte kör ens nära maxgränsen de flesta av dom, så man kan ju först göra så att alla tåg åker 200 km/h hela tiden ... och inte blir försenade.

Att bygga vakumtunnlar där tåg kan åka i flera tusen kilometer i timmen är idag inte realistiskt pga att vi inte har tekniken för att få det att fungera. Det skulle dessutom kosta multum.

Det är olika hasigheter beroende på vilken bana man pratar om tex Kinnekullebanan har maxhastighet på 100km/h. Håller jag mig till de banor där maxhastigheten är 200 km/h så vet jag att tågen har en mycket längre medelhastighet. Det beror på att det inte finns dubbelspår och för många flaskhalsar på sträckorna.
Jag tycker man bör anpassa de viktigaste banorna för hastigheter upp mot 250 km/h.


   
SvaraCitera

Den centrala frågan är som följer, hur mycket är vi egentligen beredda att betala för ett helt nytt stamnät och kommer de samhällsekonomiska vinsterna att kunna matcha kostnaderna ekonomiskt som miljömässigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Den centrala frågan är som följer, hur mycket är vi egentligen beredda att betala för ett helt nytt stamnät och kommer de samhällsekonomiska vinsterna att kunna matcha kostnaderna ekonomiskt som miljömässigt.

Det som verkligen är samhällsekonomiskt inverterbart är att bygga bort flaskhalsar. Det skulle öka kapaciteten och fler skulle kunna åka tåg.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Det som verkligen är samhällsekonomiskt inverterbart är att bygga bort flaskhalsar. Det skulle öka kapaciteten och fler skulle kunna åka tåg.

fast det har ju inget med höghastighetståg att göra [cute]

Men visst skulle det avhjälpa de allra flesta problem som finns just nu


   
SvaraCitera
zIGGE

Skit i Göteborg - malmö iaf. Lägg pengarna i första hand på stockholm - göteborg ofc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

inverterbart

Investerbart*

OF 5:

fast det har ju inget med höghastighetståg att göra [cute]

Men visst skulle det avhjälpa de allra flesta problem som finns just nu

På sätt och viss har det det efter som att höghastighetståg tar upp kapacitet.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

På sätt och viss har det det efter som att höghastighetståg tar upp kapacitet.

nja att bygga ut nätet som redan finns, tex genom dubbelspår på fler sträckor så kan man öka kapacitet och medelhastigheten.

Men därifrån är det en bra bit till de man i dagligt brukar tala om som höghastighetsjärnväg. Då är det inte längre tal om utbyggnad utan nybyggnad av järnväg och all infrastruktur runtomkring.


   
SvaraCitera

Jaaaaa! Och inget tjafs under 400km/h.

Ser fram emot att kunna dra till Göteborg på 20 min. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Ser inte att det skulle finnas en tillräckligt stor marknad för att det ska vara värt att bygga en höghastighetsbana i Sverige. Däremot är jag helt för att kollektrivtrafiken inom städer är något som är värt att spendera pengar på. Varför inte en tunnelbana i Göteborg och en utbyggt tunnelbana i Stockholm?

Även småbanor i mindre städer skulle kunna vara intressant.


   
SvaraCitera

Lite kluven till det. Jag gillar tanken på det men egentligen tycker jag man skulle ta och lägga resurserna på att bygga ut det som redan finns. Bara en sån enkel sak som att bygga ut så att godståg och persontrafik åker på olika spår skulle ju kunna öka kapaciteten och farten på persontrafiken mycket och antal förseningar skulle minskas kraftigt. Visst vore det intressant med snabbtåg men har vi verkligen så bråttom?


   
SvaraCitera

Det kan ju vara bra om vi bygger ett fungerande jävla järnvägsnät först innan vi kastar pärlor åt svin


   
SvaraCitera

Tycker de kan fixa ett vettigt tågtrafiknät här uppe först. Här går rälsen fortfarande inne i landet, och inte längs kusten.


   
SvaraCitera

Nä.


   
SvaraCitera