Aviseringar
Rensa alla

Högsbypedofilen - 14 barn sexuellt utnyttjade - slipper fängelse


Ämnesstartare

Den 21-åriga förskolepraktikanten som misstänks ha förgripit sig på minst 14 småbarn i åldern 2 - 6 år anses vara så psykiskt sjuk så han inte kan dömas till fängelse utan han får istället psykiatrisk vård.

Enl TT Radio Kalmar torsdag 21 aug 09.00

Vad tycker du - rätt eller fel? Borde han fått fängelse?

Borde inte förskolorna ha lite högre krav på de personer de anställer eller har som praktikanter? Första sexuella övergreppet gjorde 21-åringen redan första dagen på "nya jobbet". Tumme ned


   
Citera

folk som döms till rättspsykiatrisk vård spenderar i snitt rätt mycket längre tid bakom lås och bom än folk som döms till fängelse för motsvarande brott. eller, jag vet att det stämmer för livstidsdomar efter våldsbrott, men kan extrapolera och anta att det gäller även i detta fall.

men du har förmodligen bättre koll än sveriges domstolar och rättspsykiatri på vad som är lämplig åtgärd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psykvård är väl bara som en slags förvaring och massa mediciner som tar bort symptom , och fängelsevård handlar om att skuldbelägga så mycket 

jo det borde dem kanske men de är väl stressade
nu blir väl alla bara jättechockade och rädda för det han gjorde och kan inte hantera det på det bästa sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadå ha högre krav? hur skulle de se ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: folk som döms till rättspsykiatrisk vård spenderar i snitt rätt mycket längre tid bakom lås och bom än folk som döms till fängelse för motsvarande brott. eller, jag vet att det stämmer för livstidsdomar efter våldsbrott, men kan extrapolera och anta att det gäller även i detta fall.

Dom sa på radion att killen redan när han sökte praktiken såg det som en "guldchans att begå övergreppen" (hans egen formulering).

player one: men du har förmodligen bättre koll än sveriges domstolar och rättspsykiatri på vad som är lämplig åtgärd.

Vad beträffar den frågeställningen behåller jag den för mig själv. Tänker nog mer på barnen som fått en skräckupplevelse för livet och dess föräldrar.  Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"
fyll i blanketten
inte mördare [ ]
inte pedofil [ ]
"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty: vadå ha högre krav? hur skulle de se ut?

För mig låter det lite märkligt att han redan första dagen på förskolan begår sitt första sexuella övergrepp!??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ghostwriter:

För mig låter det lite märkligt att han redan första dagen på förskolan begår sitt första sexuella övergrepp!??

vilket relevant svar på min fråga, det är mycket enkelt att gasta(hehe) om hur saker och ting känns, det är betydligt svårare att komma fram till faktiska lösningar som fungerar, använd känslorna för att förstå vad som är fel men använd dem inte istället för att tänka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty: vilket relevant svar på min fråga, det är mycket enkelt att gasta(hehe) om hur saker och ting känns, det är betydligt svårare att komma fram till faktiska lösningar som fungerar, använd känslorna för att förstå vad som är fel men använd dem inte istället för att tänka

Jag påvisar fel och brister sedan är det väl upp till berörda myndigheter att komma med en lösning. Ungefär på samma sätt som när du går till farbror Doktorn... du påpekar vad du har för fel, ont, åkomma osv sedan är det upp till läkaren med sin kompetens att finna en diagnos på hur du ska slippa dessa fel, smärta eller sjukdom.

Det är viktigt i en demokrati att folket får påpeka fel och brister sedan är det upp till berörda myndigheter att lösa dessa problem och se till att de inte kan hända igen.


   
SvaraCitera

player one: men du har förmodligen bättre koll än sveriges domstolar och rättspsykiatri på vad som är lämplig åtgärd.


   
SvaraCitera

tycker din frågeställning är larvig. uppenbarligen har människor med betydligt bättre koll än ngn på um utrett hnm och därefter har de kommit fram till att han behöver vård.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det är enkelt att tycka utifrån känslor. Det är svårare att veta utifrån fakta. 


   
SvaraCitera

och vadå "högre krav" 
ska de som wbc föreslog få fylla i en kryssruta på att de ej är praktiserande peddos?

normalt tror jag att man ska behöva visa utdrag ur brottsregistret för att få jobbet (jag fick iaf göra det för 1 annat jobb med barn/ungdomar), finns inte mycket annat att göra.


   
SvaraCitera

ghostwriter:

Dom sa på radion att killen redan när han sökte praktiken såg det som en "guldchans att begå övergreppen" (hans egen formulering). Gråter

jaha. hur påverkar det vilken påföljd som är lämplig?

ghostwriter:

Vad beträffar den frågeställningen behåller jag den för mig själv. Tänker nog mer på barnen som fått en skräckupplevelse för livet och dess föräldrar.  Gråter

det gör du ju inte alls, du lägger fram det som att rättspsykiatrisk vård skulle vara en dålig sak, utan att argumentera för varför. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ghostwriter: Jag påvisar fel och brister sedan är det väl upp till berörda myndigheter att komma med en lösning. Ungefär på samma sätt som när du går till farbror Doktorn... du påpekar vad du har för fel, ont, åkomma osv sedan är det upp till läkaren med sin kompetens att finna en diagnos på hur du ska slippa dessa fel, smärta eller sjukdom.

Det är viktigt i en demokrati att folket får påpeka fel och brister sedan är det upp till berörda myndigheter att lösa dessa problem och se till att de inte kan hända igen.

typ som att påvisa fel och brister genom att säga "folk är kriminella de borde inte vara det!!!"

"wow"

(men ta det inte så hårt)


   
SvaraCitera