Aviseringar
Rensa alla

Högskola i Sverige


Ämnesstartare

Hej!

Jag är i mitt hemland i Serbien, jag var påväg hem från stan när jag träffade några vänner till mina morföräldrar och av ren respekt så stannade jag kvar och snacka med de lite. Där var en mamma också, hon började stolt berätta om sin dotter som bara var 12 år och den bästa eleven i hela sin generation på skolan, hon har A (MVG) i alla ämnen, jag blev väldigt imponerad, hon vill plugga till sån som forskar kring antika egypten på faraonernas tid, hon är endast 12 år och har redan börjat plugga arabiska eftersom det är det språket de talar där. Hon adda mig på Facebook så att jag skulle kunna nå henne om jag visste hur hon kunde fortsätta högskola i exempelvis Sverige. Hennes mamma har inte pengar att betala hennes skolgång men hon ska tydligen få stipendium nästa år eftersom hon är så duktig, jag tyckte så synd om henne när man såg hur smart, snäll, rar, intelliget person hon var men hennes mamma har inte pengar till det så min fråga är om hon kan plugga skola i Serbien/Bulgarien och sen plugga högskola i Sverige?

Tack i förhand!


   
Citera

Jag antar att hon är svensk medborgare? Hursomhelst, om jag inte minns helt fel så skall man kunna gå i skolan på internationell skola och då så får man ett särskilt "betyg" eller snarare kurspoäng på något vis. Om jag inte minns fel igen, så krävs det dock att landet man studerar i samt sitt medborgarland är med i EU vilket Serbien endast är ett kandidatland för EU medlemskap? Bulgarien däremot är medlem i EU.

Som skrivet så kan jag ha helt fel, men det är något sådant. Man får alltså ett speciellt EU betyg, detta kan man sedan gå vidare i högre skolor med, som är med i EU.


   
SvaraCitera

Förresten så tycker jag att det låter jätteroligt, vill också arbeta med forna civilisationer, bli beläst om allt och inget kring ämnet. Hjärta


   
SvaraCitera

Är det inte gratis för medborgare i länder som ingår i EU/EES?


   
SvaraCitera

Serbien är i EU? Högskola är gratis för de i EU/ESS och Schweiz.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Jag antar att hon är svensk medborgare? Hursomhelst, om jag inte minns helt fel så skall man kunna gå i skolan på internationell skola och då så får man ett särskilt "betyg" eller snarare kurspoäng på något vis. Om jag inte minns fel igen, så krävs det dock att landet man studerar i samt sitt medborgarland är med i EU vilket Serbien endast är ett kandidatland för EU medlemskap? Bulgarien däremot är medlem i EU.

Som skrivet så kan jag ha helt fel, men det är något sådant. Man får alltså ett speciellt EU betyg, detta kan man sedan gå vidare i högre skolor med, som är med i EU.

Nej, hon bor i Bulgarien men hon var på semester i serbien tror jag. Tänkte också det för jag pluggade natur i Lund och jag vet att vi hade jättemånga utbytesstudenter o så, folk från många olika delar av världen. Hoppas det går genom Bulgarien då för jag tror, ska kolla nu så återkommer jag med svar.

Xuzkie:
Förresten så tycker jag att det låter jätteroligt, vill också arbeta med forna civilisationer, bli beläst om allt och inget kring ämnet. Hjärta

Me too 🙂 <3

Getrekt:
Är det inte gratis för medborgare i länder som ingår i EU/EES?

Högskola? tror inte det 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Serbien är i EU? Högskola är gratis för de i EU/ESS och Schweiz.

Bara kandidatland, det kan stämma bra faktiskt


   
SvaraCitera

BadBalkanBoy:

Högskola? tror inte det 😛

Gäller tydligen högskola också 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Gäller tydligen högskola också 

Perfekt, tack!


   
SvaraCitera