Aviseringar
Rensa alla

Högskolan. Flytta hemifrån. CSN, Jobb


Imgood
Ämnesstartare

Nu när jag har blivit antagen till högskolan så ska jag flytta hemifrån och börja bo i Stockholm men några funderingar innan man flyttar dit.

1)När ansöker man om CSN? är det ett måste? hur mycket är det? Kan man själv bestämma hur mycket man ska låna varje månad? Hur betalar man tillbaka? Får man CSN även om man har extra jobb?

2) Jag vill helst bo i förorten där det är lägre Hyra på lägenheterna. Vilka förorter är lugna och nära KTH?

3) Jag är nybörjare.. vad saknade du när du var nykomling.. någon du borde ha från början (typ saker..)

4) Jag fick svar idag.. när ska jag börja leta efter Studentbostad?

tack för seriösa svar


   
Citera

gå in på deras hemsida?


   
SvaraCitera

Imgood:

1)När ansöker man om CSN?

Du bör ansöka så fort som möjligt om du tänker ta ett lån/bidrag.

Imgood:

Kan man själv bestämma hur mycket man ska låna varje månad?

Du väljer själv, dock är det en fast summa varje månad, plus en extra stor summa första månaden (för litteratur etc)

Imgood:

är det ett måste?

Du måste självklart inte ansöka om csn om du inte vill, men du måste ju finansiera dina studier på något sätt.

Imgood:

hur mycket är det?

Du får ca 2500 i bidrag, sen kan du låna dig upp till nästan 8000 i månaden.
Alltså ca2500+5500

Imgood:

Hur betalar man tillbaka?

Dom skickar en räkning varje månad då du skall börja betala tillbaka, jag tror man börjar betala ett halvår efter avslutat lån.

Imgood:

Får man CSN även om man har extra jobb?

Det är jag osäker på, men du skall vara heltidsstuderande iaf.

Imgood:

Jag fick svar idag.. när ska jag börja leta efter Studentbostad?

Om du börjar läsa i höst borde du ha fixat bostad för länge sedan för det kan vara väldigt svårt att hitta såhär sent. Räkna med att hyra i andra hand.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Datorer och IT


   
SvaraCitera

Jag skall för övrigt också flytta till stockholm för att plugga i höst.[love]


   
SvaraCitera

Hur kan alla bli antagna utom jag? Som ni säkert har märkt är jag knappast det slöaste verktyget i den här verktygslådan [mad]


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

aristoteles:

Om du börjar läsa i höst borde du ha fixat bostad för länge sedan för det kan vara väldigt svårt att hitta såhär sent. Räkna med att hyra i andra hand.

men jag visste inte ju att jag skulle bli antagen.. vad ska jag göra nu.. ?panik!! :S:S


   
SvaraCitera

Tickstart:

Hur kan alla bli antagna utom jag? Som ni säkert har märkt är jag knappast det slöaste verktyget i den här verktygslådan [mad]

Jag är klart den vassaste kniven i besticklådan. Jag kom in på två trevliga utbildningar med antal hundra sökande.[no-no]


   
SvaraCitera

Imgood:

men jag visste inte ju att jag skulle bli antagen.. vad ska jag göra nu.. ?panik!! :S:S

ehm, aldrig hörttalas som kö till studentbostad?

Tickstart:

Hur kan alla bli antagna utom jag? Som ni säkert har märkt är jag knappast det slöaste verktyget i den här verktygslådan

blev inte antagen till läkarlinjen [no-no]


   
SvaraCitera

Imgood:

men jag visste inte ju att jag skulle bli antagen.. vad ska jag göra nu.. ?panik!! :S:S

Börja söka andra-handslägenheter? Det gjorde jag. Jag letade runt på bostaddirekt.com och blocket.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

blev inte antagen till läkarlinjen [no-no]

Kolla! Inte ens min apprentice/wingman/underhuggare/vapendragare Martin kom in. Nej Andorra får det bli tycker jag bestämt.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Kolla! Inte ens min apprentice/wingman/underhuggare/vapendragare Martin kom in. Nej Andorra får det bli tycker jag bestämt.

nja, valet står mellan civiligenjör i industriell ekonomi eller läkare i polen, uppdaterar när jag bestämt mig [no-no]


   
SvaraCitera

aristoteles:

Börja söka andra-handslägenheter? Det gjorde jag. Jag letade runt på bostaddirekt.com och blocket.

tkr man ska satsa direkt på studentlägenhet, även om kön för en sån ligger på ett år så kan man ju ha tur[y]


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

nja, valet står mellan civiligenjör i industriell ekonomi eller läkare i polen, uppdaterar när jag bestämt mig [no-no]

Men då lyckades du ju iaf din wannabe. [sad]


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

aristoteles:

Börja söka andra-handslägenheter? Det gjorde jag. Jag letade runt på bostaddirekt.com och blocket.

de e inga studentlägenheter? lr kan man hyra vilken lägenhet som helst bara att man ska råd med hyran?


   
SvaraCitera