Aviseringar
Rensa alla

Högskoleprovet


Ämnesstartare

Undrar lite jag..
¤ Hur gammal är man när man får göra högskoleprovet?
¤ Hur snart efter får man göra det igen om det inte skulle funka?
¤ Finns det en maxgräns för hur många gånger man får skriva det?


   
Citera

zazzz:

¤ Hur gammal är man när man får göra högskoleprovet?

Finns ingen åldersgräns

zazzz:

¤ Hur snart efter får man göra det igen om det inte skulle funka?

Nästa år

zazzz:

¤ Finns det en maxgräns för hur många gånger man får skriva det?

Ja ungefär hundra gånger för efter det borde man vara död.


   
SvaraCitera

Ett par tillägg bara:

Divinator:

Finns ingen åldersgräns

Däremot är resultatet bara giltigt fem år, så det är ingen idé att skriva det mer än fem år innan man planerar att söka till högskolan.

Divinator:

Nästa år

Eller, mer korrekt, nästa termin. HP ges ju en gång varje vår och varje höst, varpå du i praktiken kan skriva två prov per år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heheh okej. Det är ganska bra egentligen. Då kan jag iprincip skriva nästa år, året efter det samt året efter det. Så är man klar lagom till högskolan, o vid det sista provet är man van vid det[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ännu bättre[cheers] Två gånger per år. Men kan inte de på högskolan se att att man skrivit 8 gånger och låta det dra ner en?[cute]


   
SvaraCitera

zazzz:

Ännu bättre[cheers] Två gånger per år. Men kan inte de på högskolan se att att man skrivit 8 gånger och låta det dra ner en?[cute]

Varför skulle de göra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att de tycker man är så jäkla kass som skriver det så många gånger[crazy]


   
SvaraCitera

zazzz:

¤ Hur gammal är man när man får göra högskoleprovet?

Det beror på din ålder när du betalar in avgiften.

zazzz:

¤ Hur snart efter får man göra det igen om det inte skulle funka?

Provet skrivs höst och vår.

zazzz:

¤ Finns det en maxgräns för hur många gånger man får skriva det?

Nej.

zazzz:

Men kan inte de på högskolan se att att man skrivit 8 gånger och låta det dra ner en

Nej, du söker på ditt bästa resultat, provet är giltligt i fem (?) år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile] va bra!

Jag gjorde just testet från 1999 på internet, med tidtagning o allt. Fick 1,2. Men vad är normalt att få? Är 16 o börjar gymnasiet till hösten. Svenskan var ju skitsvår, engelskan klart lättast. Finns det något genomsnittsbetyg på det hp?


   
SvaraCitera

Jag tycker nog att du bör fokusera på dina studier i gymnasiet än på högskoleprovet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahad:

Jag tycker nog att du bör fokusera på dina studier i gymnasiet än på högskoleprovet.

Tänkte satsa på bägge;) Ska gå Natur-natur. Hade 310 poäng i nian, så jag kommer nog få skapliga betyg på gymnasiet med. Vill bara gardera mig lite, göra allt jag kan lixom[smile]


   
SvaraCitera

zazzz:

Tänkte satsa på bägge;) Ska gå Natur-natur. Hade 310 poäng i nian, så jag kommer nog få skapliga betyg på gymnasiet med. Vill bara gardera mig lite, göra allt jag kan lixom

haha, ska också börja i NV-NV och hade 315p i nian. Men skillnaden mellan oss är bara att jag inte ska satsa på högskoleprovet. Naturligtvis ska jag göra den OM mina betyg inte räcker till att komma in på den högskola/universitet som jag skall söka till.[wink]


   
SvaraCitera

Mahad:

Naturligtvis ska jag göra den OM

Pja, jag tycker nog att du bör skriva högskoleprovet ändå, om inte annat för att kunna säga: "jag har gjort det".


   
SvaraCitera

Mahad:

haha, ska också börja i NV-NV och hade 315p i nian. Men skillnaden mellan oss är bara att jag inte ska satsa på högskoleprovet. Naturligtvis ska jag göra den OM mina betyg inte räcker till att komma in på den högskola/universitet som jag skall söka till.[wink]

Du ska väl bli läkare? I dagsläget är det väldigt svårt att komma in med enbart 20,0 man behöver även ett bra HP-resultat för att vara säker på att komma in.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Pja, jag tycker nog att du bör skriva högskoleprovet ändå, om inte annat för att kunna säga: "jag har gjort det".

Jag ska nog göra det. Jag hade dock tänkt göra det på vårterminen efter jag har slutat skolan. Då får jag tid att öva på det.

Kapitalistsvin:

Du ska väl bli läkare? I dagsläget är det väldigt svårt att komma in med enbart 20,0 man behöver även ett +bra HP-resultat för att vara säker på att komma in.

Rätt och riktigt. jag är medveten om att det är så jävla svårt att komma in, men ska dock göra högskoleprovet. Sedan får vi väl se om jag kommer in. Det går väl ändå att komma in med enbart 20,0? Alltså på KI och uppsalas universitet? Vill helst söka dit.


   
SvaraCitera