Aviseringar
Rensa alla

Högsta Domstolen


Ämnesstartare

Tjena har en lång historia att berätta men orkar tyvärr inte göra det då den är alldeles för lång och rätt personlig men jag kan berätta lite kortfattat utan att berätta alldeles för mycket.

Lisa var påväg hem till hennes kompis då hon stötte på hennes bror Calle, Lisa och hennes bror hade inte talat med varandra på flera år då de tidigare hade bråkat om penger och sedan brutit deras relation helt.
Lisa stötte nu på hennes bror Calle i en port, i just den porten bor både Lisas kompis som hon skulle till samt Calle, hennes bror som hon inte har pratat med på åratal, både Lisa & Calle avskyr varandra.

Lisa ber om att få hennes pengar tillbaka, hennes bror Calle blir upprörd och en sak leder till en annan .. Det slutar med att Lisa blir misshandlad i porten, hennes kompis ser detta samt två vittnen som inte kunde ta sig in i porten då de stod på andra sidan dörren.

Lisas kväll blir förstörd så hon ringer en annan vän som hämtar upp henne och de åker direkt till polissationen.
De gör en polisanmälan och polisen ser hur chokad & skakad Lisa är.

Efter det åker Lisa hem men blir inte kvar hemma länge då hon åker in till sjukhuset, där tar de bilder på hennes sår och märken, de skriver även en rapport.

Lisa får även intyg från läkare då läkaren berättar hur dåligt Lisa mår, att hon exempelvis har insolerat sig i sitt eget hem enda sen misshandeln då hon fortfarande är svårt chokad samt har tappat sin trygghet ute på gatan, hon blev även hotat av Calle för han ville att hon skulle ta tillbaka anmälan.

Det går några månader och sedan blir det rättegång, Calle går fri från rättegången och får inget straff eller någon böter.
Lisa förstod inte hur han kunde gå fri då vänninan som hämtade upp Lisa vittnade om händelsen i tingsrätten och att hon dessutom hade läkarintyg samt bilder från sjukhuset inte hjälpte gjorde henne mycket förvånad så hon överklagade domnen.

Denna gång valde de två som såg misshandeln utifrån (som försökte stoppa men kunde ej komma in i porten) att vittna, de kom på hovrätten men hovrätten valde att fastställa tingsrättens dom/beslut.

Lisa har ännu en gång valt att överklaga men hon har lite problem men det då hon inte förstår hur hon skall överklaga/vad de vill att hon ska berätta/förmedla, jag hoppas att ni förstår. Hon behöver alltså hjälp med överklagan till Hovrätten.

Min fråga är då, vad ska hon skriva till Hovrätten? DEt är ju inte alltid de tar upp fallen därför behöver Lisa en stark överklagan, som jag hoppas att ni kan hjälpa henne med.

Skriv gärna era förslag samt tips här.
Tack på förhand! [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Observera att personerna INTE heter Lisa eller Calle, de var endast exempel för att förhoppningsvis göra det lättare för er att förstår.


   
SvaraCitera