Aviseringar
Rensa alla

Högt tryck i huvudet?!


Ämnesstartare

Någon som haft detta? eller med andra ord någon som haft förhöjt likvortryck?

Har nämligen gått omkring med huvudvärk nu i över en månad.

Låg inlagd på sjukhus i 5 dagar men dem hittade ingen orsak trots datortomografi och LP.

Däremot la jag märke till att när dem gjorde lumbalpunktionen sa dem att mitt likvortryck låg på 29 då det ska ligga på under 20. Det låter väl inte helt bra?

Det var två veckor sedan jag var inlagd och jag funderar på att åka in igen då huvudvärken inte ger med sig. Jag har nämligen svår huvudvärk konstant varje dag, på smärtskalan ligger jag på 6-7 vilket innebär att receptfritt hjälper mig inte.

Någon som kan nått om detta? eller har upplevt nått liknande?


   
Citera

Liitenflicka:

Har nämligen gått omkring med huvudvärk nu i över en månad.

Har haft daglig huvudvärk i snart 3år. Dock ej under långa lov. Känns som om man har massor av luft i huvudet som knappt får plats och att hjärnan bultar som ett hjärta.

Gick till en skolsyster för detta ett antal ggr, tillslut så fick jag tid hos skolläkare. Denne sa att jag hade spänningshuvudvärk, jag frågade "Vad ska jag gör åt den?" han sa att jag skulle "slappna av mer".

Gillar ej läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, jo jag har också haft sådan huvudvärk. Det brukade dock komma mest i situationer som krävde mycket koncentration under längre tid ex prov, föreläsningar. Men nu har jag tagit studenten och det var nu under sommar när jag slappade som mest som huvudvärken plötsligt kom.

Jag gillar inte heller läkare... ursh!! det känns alltid som om dem ignorerar en...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

spänningshuvudvärk

Tror dock inte att jag har det nu för trycket var ju ökat och jag är yr, har ont bakom ögonen och innanför öronen. Jag känner inte alls igen mig i spänningshuvudvärken mer än att min huvudvärk sitter också på båda sidorna.


   
SvaraCitera

Liitenflicka:

Tror dock inte att jag har det nu för trycket var ju ökat och jag är yr, har ont bakom ögonen och innanför öronen. Jag känner inte alls igen mig i spänningshuvudvärken mer än att min huvudvärk sitter också på båda sidorna.

Obs, är det inte så som jag beskrev så sitter den vid tinningen och framhuvudet.

Liitenflicka:

Jag gillar inte heller läkare... ursh!! det känns alltid som om dem ignorerar en...

Eller överreagerar och ska ta massor av dryga tester som är onödiga. + att dom alltid slarvar bort all testinfo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

+ att dom alltid slarvar bort all testinfo.

När jag gjorde lumbalpunktionen så visste dem inte vad trycket skulle ligga på normalt, dem trodde den skulle ligga på 25. Hon som genomförde den sa att trycket låg på 29 och jag har läst mig till att det normalt ska ligga på under 20 [shake]

Därför jag funderar på att åka in igen så dem kan göra en ny LP och se vad trycket ligger på nu. Jag tänker även såhär att om dem antog att normalt var 25 så skillde trycket bara med 4 men jag tycker det låter mer oroande med 9 i skillnad.


   
SvaraCitera

Liitenflicka:

När jag gjorde lumbalpunktionen så visste dem inte vad trycket skulle ligga på normalt, dem trodde den skulle ligga på 25. Hon som genomförde den sa att trycket låg på 29 och jag har läst mig till att det normalt ska ligga på under 20

Kosntiga!

Vad är lumbalpunktion föresten? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lumbalpunktion är när dem sticker in en nål i ryggen för att nå ryggmärgsvätskan. Det kallas även för ryggvätskeprov.


   
SvaraCitera

Liitenflicka:

lumbalpunktion är när dem sticker in en nål i ryggen för att nå ryggmärgsvätskan. Det kallas även för ryggvätskeprov.

AJ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

AJ

Ja de kan man lugnt säga.. det var ingen höjdare precis. Men jag vill göra en ny sån undersökning för att kolla trycket igen.

Huvudvärken är verkligen hemsk så jag funderar på att åka in akut men jag vet inte om jag ska vända mig till akuten eller jourcentralen[shake]

eller om jag måste vänta till måndag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen fler som har några råd eller annat att lägga till?


   
SvaraCitera