Aviseringar
Rensa alla

Högtalare


Ämnesstartare

Hej vänner!!Jag har börjat fundera på att köpa något sorts högtalarsystem. Jag har googlat lite men känner mig lite lost. Vad gör en bra högtalare? Har ni några tips/förslag? De behöver inte vara så jättedyra helst.. 😉


   
Citera

En bra högtalare levererar bas Cool.
Nämen, vad ska du använda dem till? Dator eller radio (eller vad man säger)?


   
SvaraCitera

Vad hade du tänkte använda högtalarna till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
En bra högtalare levererar bas Cool.
Nämen, vad ska du använda dem till? Dator eller radio (eller vad man säger)?

 Jag vill att de ska gå att koppla till dator/ipad/mobil, ev vara trådlösa. Ska bara ha de i rummet mest.


   
SvaraCitera

episode:

 Jag vill att de ska gå att koppla till dator/ipad/mobil, ev vara trådlösa. Ska bara ha de i rummet mest.

Jag har dessa och dem funkar till allt. 
Grymt ljud dessutom 


   
SvaraCitera

Tyvärr får du inga bra högtalare för under.. Tja jag vet inte, 5000 kanske.


   
SvaraCitera

Vad ska du ha dem till?? 

Snackar vi 2.0, 2.1, 4.0, 4.1, 5.1, 7.2 etc???? 


   
SvaraCitera

Cerwin-Vega XLS-215 är riktigt bra. Köpte ett par begagnade på Blocket för en vecka sedan. Det sitter 2 x 15" element i varje högtalare.

Länk till HiFi KLubben

cvxls215bk_2.jpg

cvxls215bk_1.jpg

  • Diskant : 1-tums horn, softdome
  • Mellanregister : 6,5-tums horn
  • Bas : 2 x 15 tum
  • Frekvensomfång (-3dB) : 38–20 000 Hz
  • Impedans : 6 ohm
  • Känslighet : 95,3 dB
  • Bi-wire : Ja
  • Mått : 126,0 x 43,0 x 53,5 cm HxBxD)
  • Vikt : 52,6 kg
  • 3-vägs basreflex


   
SvaraCitera

Daddy Cool: Cerwin-Vega XLS-215 är riktigt bra. Köpte ett par begagnade på Blocket för en vecka sedan. Det sitter 2 x 15" element i varje högtalare.

Låter bra men jag tror inte TS vill lägga 15 lax på ett par högtalare.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Låter bra men jag tror inte TS vill lägga 15 lax på ett par högtalare.

Det var just av den anledningen jag just föreslog att köpa på begagnatmarknaden. Å andra sidan har inte TS nämnt något prisspann på högtalarna. Många gånger är det bättre att spara ett tag och köpa en bättre högtalare än att impulsköpa och köpa den billigaste skiten.


   
SvaraCitera

Daddy Cool:

Det var just av den anledningen jag just föreslog att köpa på begagnatmarknaden. Å andra sidan har inte TS nämnt något prisspann på högtalarna. Många gånger är det bättre att spara ett tag och köpa en bättre högtalare än att impulsköpa och köpa den billigaste skiten.

Givetvis är begagnat ett mycket bra alternativ.  De finns dock något annat jag tror TS kan anmärka på i ditt förslag. och de är storleken på högtalarna. Ditt förslag är ju redigt stora och tunga högtalare vilket kanske inte passar TS. 

Jag skulle heller inte rekommendera billiga högtalare  men för runt 2 lax får man bra datorhögtalare.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Givetvis är begagnat ett mycket bra alternativ. De finns dock något annat jag tror TS kan anmärka på i ditt förslag. och de är storleken på högtalarna. Ditt förslag är ju redigt stora och tunga högtalare vilket kanske inte passar TS.

För de allra flesta har väl vikten inte någon avgörande betydelse förutsatt att man inte ska flytta runt på dom hela tiden. Storleken är väl däremot av mer avgörande betydelse. Detta är ju basreflexhögtalare och behöver lite yta för att kunna få de stora 15" baselementen att visa sin fulla styrka. Kanske inget man klämmer in varken på det 15 kvm stora pojkrummet eller det lika stora studentlyan i campuskorridoren om man vill bo kvar en längre tid. Mycket glad

My dreams are her:Jag skulle heller inte rekommendera billiga högtalare men för runt 2 lax får man bra datorhögtalare.

Skulle nog hellre personligen föredra ett par "vanliga" högtalare och en separat förstärkare/slutsteg än dessa högtalare med inbyggt slutsteg. I synnerhet om TS någon gång kommer att vilja köra vinylskivor så är förförstärkare ett krav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Vad ska du ha dem till?? 

Snackar vi 2.0, 2.1, 4.0, 4.1, 5.1, 7.2 etc???? 

Vad betyder det ens? hahah


   
SvaraCitera

episode:

Vad betyder det ens? hahah

antal högtalare..

2.0 är stereo, 2 högtalare på var sin sida

speakerSetup.gif

2.1 är som ovan + en baslåda på golvet

tRTtr.png

4.0 är fyra högtalare i surround, 3 fram, två bak

Speaker-setup_150.gif

4.1 är som ovan + en baslåda 

ins_6600_differences_3.jpg

5.1 är som ovan + en centerhögtalare fram, alltså en i mitten rakt fram 

img1.jpg

7.2 är som 5.1 + 2st högtalare på vardera sida om dig ute på kanterna, och en bashögtalare där bak också. 

image_preview

osvosv

  


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera