Aviseringar
Rensa alla

Höj politikernas löner


Ämnesstartare

Jag anser att våra främsta representanter och duktiga medborgare måste få kraftigt höjda löner. Jag talar naturligtvis om våra politiker, landshövdingar och generaldirektörer. Sveriges politiker är kraftigt underbetalda om man jämför med resten av Europa och även resten av världen. Statsminister Fredrik Reinfeldt tjänar bara 152.000 kr/mån. Detta är naturligtvis på tok för lite. Denne man drar det tyngsta lasset av alla politiker och är inte värd något mindre än 500.000 kr/mån. Övriga statsråd bör ha en månadslön på ca 350.000 - 400.000 kr /mån. Riksdagsledamöters löner bör ligga på ca 250.000-300.00 kr /mån Våra landshövdingar och generaldirektörer bör ha en lön som ligger strax under statsministern. En rimlig summa hade varit mellan 450 - 480.000 kr/mån. Jag förstår verkligen inte den upprördhet och kritik som vissa hyser mot att politiker har höga löner. Sverige är ett rikt land och vi har råd att premiera våra duktiga politiker. Tycker det är en skam för vår nation att vi har sådana underbetalda politiker, landshövdingar och generaldirektörer.


   
Citera

ska de fattiga och lågavlönade få det ännu sämre ställt eller var ska pengarna komma från tänker du? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad ska de med såna summor till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen: ska de fattiga och lågavlönade få det ännu sämre ställt eller var ska pengarna komma från tänker du? 🙂

Jag anser att om man vill ha bra betalt måste man kämpa sig upp. Man kan bland annat avskaffa socialbidrag och a-kassa. Detta skulle motivera en hel del människor att istället för att ligga på sofflocket och rulla tummarna lyfta på röven och ge sig ut för att skaffa ett jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

: D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är antingen ett troll eller naivefterbliven på en den Annie Lööfska delen av skalan, hur som har jag ingen lust att debattera med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eftersom att politikerna tyckte att det var en bra ide att inte höja lönerna för statligt anställda bör politikernas lön som enda resultat sänkas, en halvering till att börja med så att dom inser problemet med att arbeta hårt för en låg lön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
vad ska de med såna summor till?

Dels för det goda arbete de gör. Sådant ska uppmuntras och premieras, men också för att en politiker/generaldirektör/landshövding kan bli av med jobbet över en natt. Då måste man se till att personen också har sin framtid ekonomiskt tryggad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I'm with Dazed on this one.


   
SvaraCitera

hallå det här är ju inte ens kul 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Du är antingen ett troll eller naivefterbliven på en den Annie Lööfska delen av skalan, hur som har jag ingen lust att debattera med dig.

Jag försäkrar dig om att jag ej är ett troll. Annie Lööf är en duktig, färgstark och kompetent kvinna som jag är stolt över att ha som näringsminister och att du nedvärderar henne tyder inte på något annat att du är en kvinnohatare.

OF 5: eftersom att politikerna tyckte att det var en bra ide att inte höja lönerna för statligt anställda bör politikernas lön som enda resultat sänkas, en halvering till att börja med så att dom inser problemet med att arbeta hårt för en låg lön.

Politikerna bestämmer inte över sina egna löner. Det är en särskild nämnd som bestämmer de folkvaldas löner. Sedan finns det ingen som arbetar lika hårt och har lika mycket press på sig som politiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mata inte trollen, åh ni ska ju vara veteraner ffs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armani: Jag försäkrar dig om att jag ej är ett troll. Annie Lööf är en duktig, färgstark och kompetent kvinna som jag är stolt över att ha som näringsminister och att du nedvärderar henne tyder inte på något annat att du är en kvinnohatare.

Ok.


   
SvaraCitera
reben

det ligger något i de du säger =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armani:

Politikerna bestämmer inte över sina egna löner. Det är en särskild nämnd som bestämmer de folkvaldas löner. Sedan finns det ingen som arbetar lika hårt och har lika mycket press på sig som politiker.

Du har ingen koll på hur verkligheten fungerar va?


   
SvaraCitera