Aviseringar
Rensa alla

Homosexualitet - arv vs miljö?


Ämnesstartare

Utan att ha läst på tror jag att både arv och miljö spelar in. Dvs vissa föds med större potential att bli homosexuella eller andra, och ens läggning inte är något konstant. Vill höra vad ni tror? Nån som är mer insatt?


   
Citera
Ämnesstartare

hade man rosa tapeter som liten i sitt pojkrum är det stor chans att den blev bög.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homosexualitet är delvis ett val och delvis en social konstruktion. Läs min teori om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Delvis arv, delvis miljö, delvis val. Som det mesta. 

Jag tror definitivt man kan säga att vissa föds med en disposition till en viss sexualitet, men att det skulle  vara omöjligt att lära sig tända på andra sorter låter orimligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dels är det väll ett eget val. Men också lär ju miljöer och umgängen spela in. Redan från dagis och upp mot skolåldern. Men arv spelar antagligen också in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herrschaftsfreiheit:
Delvis arv, delvis miljö, delvis val. Som det mesta. 

Jag tror definitivt man kan säga att vissa föds med en disposition till en viss sexualitet, men att det skulle  vara omöjligt att lära sig tända på andra sorter låter orimligt. 

jo vet man hur barn's utveckling funkar och eller ur unga människor påverkas i sin sociala miljö och hur samhället syn på det är accepterat så kan det sända ut sublima budskap om att det är rätt och känns rätt i vilket är en frestelse om en illusion . Finns ingen forskning som tyder på  att genrer som är bevis på att vissa gener spelar en så stor roll att det kan påverka individens Sexualitet !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror på 70% arvsmassa, 30% miljö och samhället 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:

jo vet man hur marsvins utveckling funkar och eller ur unga marsvin påverkas i sin sociala miljö och hur samhället syn på marsvin det är accepterat så kan det sända ut sublima budskap om att det är rätt och känns rätt marsvin i vilket är en frestelse om en illusion . Finns ingen forskning som tyder på  att marsvins genrer som är bevis på att vissa gener spelar en så stor roll att det kan påverka individens Sexualitet !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni som säger "val", vad får er att tro att sexualitet går att välja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror sexualitet i mångt och mycket bestäms av miljö och det sociala men jag tror jag fan inte det är ett val.


   
SvaraCitera
watic

Om du vet att du skulle bli helt utfryst från sin familj, att ständigt få höra att du ska brinna i helvetet och att din kärlek inte är äkta, skulle du då fortfarande "välja" att vara homosexuell? Nej, troligen inte. Men ändå finns det homosexuella som varit tvungna att gå igenom sådana saker, därför att de inte kunde välja att vara hetero. De kunde såklart välja om de skulle komma ut för sina vänner och familj, eller för sig själva för den delen, men jag tror inte någon har valmöjligheten att välja sin sexuella läggning.


   
SvaraCitera

Fan vad sjukt irriterad jag blir på vissa som tycker att läggning är ett val! Hade jag kunnat VÄLJA hade det varit mkt enklare att vara heterosexuell, men jag kan inte välja! Vad får er att tro att man kan välja sexualitet?

Och jag tror att uppfostran, miljö osv.spelar.on mkt, men det är nog så att man födds mer dragen till ett visst kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:
Dels är det väll ett eget val. Men också lär ju miljöer och umgängen spela in. Redan från dagis och upp mot skolåldern. Men arv spelar antagligen också in.

Så du kan nu välja att du blir homosexuell? Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spotify: Så du kan nu välja att du blir homosexuell?

Eller så kan man inte välja. Nej, vid närmare eftertanke. Det är inget val. Sexuella dragningar är ju inget man rår för. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ens läggning är väl ändå inte ärftligt? 


   
SvaraCitera