Aviseringar
Rensa alla

Homosexuella och adoption


Ämnesstartare

NEMO:

Vill istället se bra argument för/mot.

Ett vanligt motargument är att "Barnet måste ha både en mamma och pappa som.. förebilder!!", in my fucking ass, hur många idag växer inte upp med bara en mamma eller bara pappa i sitt liv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker bögar ska få adoptera men inte lesbiska fatta jobbigt att ha två mammor [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att en unge behöver en mamma och en pappa, inte två av det ena könet. jag är bi och kan gärna tänka mig att tillbringa livet tsm med en kille och jag skulle väldigt gärna vilja ha en sån där lillfis som springer runt och gapar och har sig men samtidigt är det nog inte bra för den. eller? aja, de är några år kvar [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sheempancen:

inte bra för den. eller?

Oavsett hur fruktansvärt det nu kan vara så har jag svårt att se hur ett kinesiskt barnhem skulle vara bättre. Eller ens ett svenskt barnhem.
Eller en ensamstående förälder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sheempancen:

eller?

Vad är det för stora skillnader i mamma- och papparollerna som det är så viktigt att barnen får uppleva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Det finns inga bra skäl att inte tillåta det. Att säga att ett samkönat par visst kan vara fullgoda föräldrar är något jag ställer mig bakom, att säga att det är oproblematiskt är inte något jag ställer mig bakom. Adopterade barn kan få identitetskriser som det är ändå i ganska hög frekvens, och i dagens samhälle tror jag absolut att detta i vissa fall kan förändras av samkönade föräldrar. Dock finns det väldigt många saker som kan inverka som inte påverkar heterosexuellas möjligheter att skaffa barn, i vissa fall även adopterade. Saker som lättare psykiska sjukdomar i familjen, dålig socioekonomisk situation, ensamstående förälder, och antal levande övriga släktingar påverkar naturligtvis också barnet men är inte något som direkt brukar komma upp i debatten kring adoptionsmöjligheter.

Dock är effekterna av en adoption till en samkönad familj långt bättre än alla tänkbara alternativ - barnhem eller ensamhet. Detta gäller både adoptioner av småbarn och adoptioner och familjehem för äldre individer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Oavsett hur fruktansvärt det nu kan vara så har jag svårt att se hur ett kinesiskt barnhem skulle vara bättre. Eller ens ett svenskt barnhem.
Eller en ensamstående förälder.

jo, de är nog sant. nu har jag ingen koll på hur barnhem brukar vara (speciellt inte utomlands i fattiga u-länder) men där har väl ändå ungarna både manliga och kvinnliga förebilder? barn som växer upp med ensamstående mammor / pappor brukar ju sällan vara helt normala, i alla fall de jag har träffat och läst om / hört talas om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

schelvklart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

tycker bögar ska få adoptera men inte lesbiska fatta jobbigt att ha två mammor

2 pappor är okej? Gillar du män lite väl mycket eller?

sheempancen:

några år kvar

Kul att vara P14?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sheempancen:

men där har väl ändå ungarna både manliga och kvinnliga förebilder?

Det är nog väldigt tveksamt, men varför kan en förebild vara en barnhemslärarinna i Kina men inte en moster i Göteborg? Du vet, det kan finnas andra människor i ens närhet än mamma & pappa/mamma & mamma/pappa & pappa.

sheempancen:

i alla fall de jag har träffat och läst om / hört talas om.

Precis, anekdotisk bevisning. Och de man läser om är ju inte vanliga svenssonbarn, då hade ju ingen skrivit om dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Vad är det för stora skillnader i mamma- och papparollerna som det är så viktigt att barnen får uppleva?

män och kvinnor beter sig i regel på olika sätt.
jag är för trött för att vara smart nu, kanske kommer jag med något vettigt imorgon. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sheempancen:

män och kvinnor beter sig i regel på olika sätt.

Okej, men varför är det viktigt att se att pappa beter sig si och mamma beter sig så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JOQER:

Därför jag tycker att alla människor ska ha samma rättigheter.

att adoptera är ingen rättighet

sheempancen:

barn som växer upp med ensamstående mammor / pappor brukar ju sällan vara helt normala, i alla fall de jag har träffat och läst om / hört talas om.

XD


   
SvaraCitera