Aviseringar
Rensa alla

Hoppar av skola


Ämnesstartare

jag tror, att man, behöver förflyttas om det inte känns bra. man söks till platser där man är bekväm. det tar tid.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Zeppelin:

1 år. Men jag orkar verkligen inte mer, inte för att jag är skoltrött.. Har jätte bra betyg. Men jag klarar det bara inte.

Ta ett sabbatsår eller två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns alltid chans att plugga upp senare. Jag hoppade av utan slutbetyg, pluggar nu senare upp gymnasiekompetens på Komvux när jag känner för det.

Hade tagit livet av mej om jag fortsatt skolan just då jag hoppade av, och hade fått gå om ett år så ne, hade ingen lust alls att fortsätta.

Men som sagt, det går att fixa på annan väg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad ska jag göra om jag känner att jag är inne i en period då jag inte klarar av att plugga alls? och inte vet hur länge det kommer vara så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Hur klarade ni er, som gör som jag?

Ditt alternativ är ju att åka till Indien / Kina. Jobba på fabrik och tjäna 600 kr / mån.

Jag tror att din studieteknik suger, därav ditt "illamående till skolan". Hade du mycket bättre studieteknik så kunde du sparat mycket tid och mått bättre.

Skaffa boken: Plugga smart och lär dig mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du kanske klarar hp ändå, kan man ju hoppas.
Annars så kan du plugga sen då du inte alls är särskilt gammal. Ta´t lugnt.

Man måste ju ändå ha grundläggande behörighet osv. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det ger sämre chanser att komma in på högskola om du kompletterar ditt betyg på komvux

jag tvingades göra det, men jag sa till mig själv att jag inte riktigt hade något val och så var det inte mer med det. så kan det va ibland, så kanske det är för dig också.


   
SvaraCitera

fick en 50% sjukskrivning men när skolan kände att de ej kunde göra mer för mig kickades jag mereller mindre ut. Har nu bytt skola och program och börjat en årskurs lägre och mår nu mycket bättre. Det är i princip lönlöst att gå kvar i en skitskola bara för att få lida av mer och mer psykisk ohälsa. Ej värt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Man måste ju ändå ha grundläggande behörighet osv. [crazy]

Inte om man får bra på hp väl? Men äh den går ju att fixa sen om det inte funkar när alla andra pluggar. Allas liv ser ju så olika ut och kan inte följa samma mall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inte om man får bra på hp väl?

Jo, för att kunna komma in överhuvudtaget behöver du grundläggande behörighet (slutbetyg från gymnasie, slutbetyg från komvux eller intyg från folkhögskola). Högskoleprov gör bara att du får söka i en extra kvot.

http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/grundlaggandebehorighettillgrundniva.5...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

o, för att kunna komma in överhuvudtaget behöver du grundläggande behörighet (slutbetyg från gymnasie, slutbetyg från komvux eller intyg från folkhögskola).

Folkhögskola är väl inte någonting man kan söka vidare på? Trodde ej ens att man fick betyg där.
Men jag skyller på att syotanter alltid är så otydliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Folkhögskola är väl inte någonting man kan söka vidare på? Trodde ej ens att man fick betyg där. Men jag skyller på att syotanter alltid är så otydliga.

Om man läser allmän kurs så kan man det. Man får något slags allmänt omdöme, som jag förstått det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

m man läser allmän kurs så kan man det. Man får något slags allmänt omdöme, som jag förstått det.

Det är jämförbart med basala gymnasiebetyg?
Krävs ingenting för att komma in på folkhögskola har jag för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det är jämförbart med basala gymnasiebetyg?Krävs ingenting för att komma in på folkhögskola har jag för mig.

Jämförbart hur då, menar du? Alltså, man får det betyget i en annan form och söker i en annan kvot än personer med betyg från gymnasie om man söker till högskola.


   
SvaraCitera