Aviseringar
Rensa alla

Hora-madonna-komplex


mynona

Ingefära:

Förstår inte hur nån  skulle ha svårt stt se en person som både sexuell och romantisk partner?

Det handlar inte om att de har svårt att inte se ett romantiskt objekt som ett sexuellt objekt: som du säger är det normalt att vilja ha sex med den man älskar. Det handlar snarare om att motsatsen är svårare för personer (killar) med en sådan traditionell sexualsyn: ett romantiskt objekt kan kanske dessutom bli ett sexobjekt, men någon en sådan person endast ser som ett sexobjekt har han svårt att också se som ett romantiskt objekt senare. Ett romantiskt objekt som senare blir ett sexobjekt; ja. Tvärtom: nej, det är svårare för sådana. Den länkade artikeln var ganska kort, men det komplexet brukar användas för att beskriva män med en traditonell sexualsyn och hur de har svårt att tycka att "slampor" förtjänar att ses som "flickvänsmaterial". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte vad jag vet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja 😛 😛 😛 😛 😛 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Ja. Kort sagt. Det är inte så ovanligt eftersom det är en kvarvarande traditionell restnorm, men det är oftast omedvetet och det kan överkommas ganska lätt just därför, åtminstone av enskilda individer.

håller med
de kan få känslor för en som de bara såg som ligg & vips så ändras det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det handlar inte om att de har svårt att inte se ett romantiskt objekt som ett sexuellt objekt: som du säger är det normalt att vilja ha sex med den man älskar. Det handlar snarare om att motsatsen är svårare för personer (killar) med en sådan traditionell sexualsyn: ett romantiskt objekt kan kanske dessutom bli ett sexobjekt, men någon en sådan person endast ser som ett sexobjekt har han svårt att också se som ett romantiskt objekt senare. Ett romantiskt objekt som senare blir ett sexobjekt; ja. Tvärtom: nej, det är svårare för sådana. Den länkade artikeln var ganska kort, men det komplexet brukar användas för att beskriva män med en traditonell sexualsyn och hur de har svårt att tycka att "slampor" förtjänar att ses som "flickvänsmaterial". 

Lol vafan ok fattar inte hur det funkar men det kanske är möjligt.

sen kan förstås både tjejer och killar se någon annan som enbart sexmaterial

de killar som kallar tjejer för slampor skulle i de flesta fallen kunna skära av sin högra arm för att få ha dem som flickvän


   
SvaraCitera
mynona

Ingefära:

Lol vafan ok fattar inte hur det funkar men det kanske är möjligt.

sen kan förstås både tjejer och killar se någon annan som enbart sexmaterial

Tycker det är vanligt och vardagligt och välkänt i den sexualsyn vi har diskuterat tidigare =S Killar av den typen som föraktar tjejer de ligger med och bara ser dem som luder och dylikt men är mycket mer respektfulla mot tjejer de ser som värda att älska, och de tjejer de ser som flickvänsmaterial ska förstås gilla sex, men bara om de är kära, och bara för att utrycka kärlek. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Tycker det är vanligt och vardagligt och välkänt i den sexualsyn vi har diskuterat tidigare =S Killar av den typen som föraktar tjejer de ligger med och bara ser dem som luder och dylikt men är mycket mer respektfulla mot tjejer de ser som värda att älska, och de tjejer de ser som flickvänsmaterial ska förstås gilla sex, men bara om de är kära, och bara för att utrycka kärlek. 

Läs mitt redigerade inlägg


   
SvaraCitera
mynona

Ingefära: sen kan förstås både tjejer och killar se någon annan som enbart sexmaterial

Ja, tjejer kan också se killar som enbart sexmaterial, men det ingår förstås inte i någon traditionell roll för dem att göra det. 

Ingefära: de killar som kallar tjejer för slampor skulle i de flesta fallen kunna skära av sin högra arm för att få ha dem som flickvän

Tycker snarare att det beror på vilka killar du menar: de killar som knullar runt och kallar tjejer för slampor, och de killar som inte får sex och kallar tjejer för slampor.  När det gäller de sistnämnda har du rätt, men jag talade om de förstnämnda. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sexism är

http://www.ne.se/sexism

sexism
, nedvärdering av en person på grund av dennas kön

Begreppet isig är sexistiskt 


   
SvaraCitera
reben

va väljer man om man e så sj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Ja, tjejer kan också se killar som enbart sexmaterial, men det ingår förstås inte i någon traditionell roll för dem att göra det. 

Tycker snarare att det beror på vilka killar du menar: de killar som knullar runt och kallar tjejer för slampor, och de killar som inte får sex och kallar tjejer för slampor.  När det gäller de sistnämna har du rätt, när det gäller de förstnämna har jag rätt. 

Ah det är nog rätt få som är så isf tror jag iallafall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Big Bad Wolf :
Sexism är

http://www.ne.se/sexism

sexism
, nedvärdering av en person på grund av dennas kön

Begreppet isig är sexistiskt 

Nexism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:

Nexism

Okej


   
SvaraCitera
mynona

Ingefära: Ah det är nog rätt få som är så isf tror jag iallafall

Det är rätt vanligt att killarna däremellan är sådana, åtminstone under tonåren, även om det inte är så uttalat och såsom omedveten normföreställning är ganska lätt att tvätta bort, i alla fall som individ. Hur som helst: när det gäller killar som knullar runt och ändå kallar tjejer för slampor och inte tycker tjejer som har sex bara för sexets skull är flickvänsmaterial, så kan denna tråd vara läsvärd:  http://ungdomar.se/forum/thread/inatt-hade-jag-och-underbarnet-trekant-med-en-feminist?page=1 - den tycks dessutom ha varit orsaken till att den här tråden skapades


   
SvaraCitera
Kudhos

finmatta: Jag vet inte

¯\_(ツ)_/¯


   
SvaraCitera