Aviseringar
Rensa alla

Hotet mot det offentliga rummet ökar..


Ämnesstartare

Först, det offentliga rummet är allas vårat vardagsrum, det är det som ingen äger, naturen, stan, där vi alla kan vistas.

Det jag undrar om är, vem äger det offentliga rummet? Är det den som har mest pengar, den som har råd att lägga upp mest reklam, är det grafittirörelsen, (de som stickar är inkluderade, faktiskt) eller ska målet vara en enhetligt färgad och tom stad som präglas av ordning och reda?

Ingen av er förnekar att reklam påverkar oss.(hoppas jag) Reklam manar till konsumtion, och skulle inte användas ifall det inte hade någon effekt, ifall det inte var värt att betala summan för att få de där fem minuterna i teve, så hade inget hänt. Du hade inte fyllts av konsumtionsiver. Inte för att det är fel att vilja ha saker, det är mänskligt, men det finns skillnad mellan schysst reklam, och oschysst reklam.

Schysst reklam är informativ, det är när man får reda på att en ny produkt existerar. För att kunna konkurrera mot det etablerade, t.ex om vi skulle ha en konkurrent mot coca cola (som äger nästan all smaksatt läsk) medans oschysst reklam är att vetenskap kommit fram till att vi konsumerar och vågar lägga ut mer pengar när vi är kåta, upphetsade - vilket därför lett till att allt fler tar till halvnakna tjejer/sensuella, erotiska bilder för att kunna få sålt på sina produkter. Man förknippar därför produkten med sex, positiva känslor triggas i ens hjärna när man tänker på produkten, företaget.(Källa: Illustrerad vetenskap) Är det något annat än hjärntvättning?

Det hade inte varit något problem om det varit upp till en själv om man fick reklam eller ej, om bussarna inte körde omkring med stora plakat, om man inte fick hem reklam i brevlådan tills man ringer ett nummer och betalar en månadsavgift till något företag för att slippa det.

Diskutera. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

det är det som ingen äger

Fel.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Man förknippar därför produkten med sex, positiva känslor triggas i ens hjärna när man tänker på produkten, företaget.

Gör man? Jag blir mest irriterad.

Anarkandi:

men det finns skillnad mellan schysst reklam, och oschysst reklam.

Vad är oschysst reklam?

Anarkandi:

Är det något annat än hjärntvättning?

Det är användning av metoder som som uppenbarligen lockar oss. Sen om man säljer mer på grund av det är en annan historia då många köp baseras på vanor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Gör man? Jag blir mest irriterad.

Det beror på, ibland blir man irriterad, ibland är man för less för att bry sig, och då är ens "skyddsmurar" nere, och så går budskapet bara rakt in i en.

Homunculi:

Vad är oschysst reklam?

Anarkandi:

oschysst reklam är att vetenskap kommit fram till att vi konsumerar och vågar lägga ut mer pengar när vi är kåta, upphetsade - vilket därför lett till att allt fler tar till halvnakna tjejer/sensuella, erotiska bilder för att kunna få sålt på sina produkter.

[tired]

Homunculi:

Det är användning av metoder som som uppenbarligen lockar oss. Sen om man säljer mer på grund av det är en annan historia då många köp baseras på vanor.

Ja, tycker du att alla ska få ta till vilka metoder de vill för att lyckas? Ska vi eftersträva en värld där vi konsumerar för att vi blir kåta av det?

Hezkirin:

Fel.

Vad är fel där? Ingen äger det offentliga rummet. Vi har det däremot så idag, så att man kan äga ett utrymme i det offentliga rummet, vilket därmed gör det så att det inte är det offentliga rummet längre. Se: ditt hem, eller att man äger ett område där många människor vistas, t.ex skola, etc, är det rätt att använda reklam för att finansiera skolverksamhet, till exempel?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

[tired]

Jag trodde att du hade mer oschysst reklam, då den "sexistiska" endast är en del av den.

Anarkandi:

Ja, tycker du att alla ska få ta till vilka metoder de vill för att lyckas? Ska vi eftersträva en värld där vi konsumerar för att vi blir kåta av det?

Ja, om man blir nöjd även efter att man använt produkten.

Anarkandi:

Det beror på, ibland blir man irriterad, ibland är man för less för att bry sig, och då är ens "skyddsmurar" nere, och så går budskapet bara rakt in i en.

Det behöver inte betyda att man gör som budaskapet säger till en att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reklam borde förbjudas. Istället borde man börja utföra utförliga testar av olika konkurerande produkter för att faktiskt se vilken som är bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Jag trodde att du hade mer oschysst reklam, då den "sexistiska" endast är en del av den.

Rent hårdraget är oschysst reklam all reklam som ljuger, blåser upp, överdriver, och tar till fula knep för att tjäna pengar.

Homunculi:

Ja, om man blir nöjd även efter att man använt produkten.

Det är det lättare att bli om reklamen är informativ istället för manipulerande.

batleth:

Reklam borde förbjudas. Istället borde man börja utföra utförliga testar av olika konkurerande produkter för att faktiskt se vilken som är bäst.

Smaken är som baken, tror inte det går att testa sånt där, man kan ju ändå vilja ha något, även om man inte har reklam för det, däremot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Smaken är som baken, tror inte det går att testa sånt där

Mja, beror ju på vad det är för typ av vara. Men man borde iaf göra tester och skriva utförliga objektiva resensioner istället för att lägga en massa pengar på reklamskit som bara lurar ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håll käften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Mja, beror ju på vad det är för typ av vara. Men man borde iaf göra tester och skriva utförliga objektiva resensioner istället för att lägga en massa pengar på reklamskit som bara lurar ändå.

Eller så slutar man vara en lättlurad idiot och kollar de tester som faktiskt finns innan man köper något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Håll käften.

Buhu, liberalen ska komma och lipa igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Buhu, liberalen ska komma och lipa igen.

Jag är i alla fall smart nog att inte köpa en jävla iPhone för att sedan gnälla om hur samhället lurade mig att köpa den. Tänk själv någon jävla gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Jag är i alla fall smart nog att inte köpa en jävla iPhone för att sedan gnälla om hur samhället lurade mig att köpa den. Tänk själv någon jävla gång.

Inte jag heller, men reklam påverkar många även om de inte är medvetna om det och att göra reklamen är bortkastade resurser som skulle kunna användas till bättre saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Inte jag heller, men reklam påverkar många även om de inte är medvetna om det

Möjligt, men du kan inte förbjuda folk från att tala gott om sina produkter bara för att det finns idioter som inte kan tänka själva.

batleth:

att göra reklamen är bortkastade resurser som skulle kunna användas till bättre saker.

Det är företagens resurser, de får använda dem hur fan de vill. Dessutom är reklam ett skitbra sätt att tjäna pengar på. Men visst, vill du att en dagstidning ska kosta 30 spänn så får du väl tycka det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Möjligt, men du kan inte förbjuda folk från att tala gott om sina produkter bara för att det finns idioter som inte kan tänka själva.

Nej men att förbjuda dem ifrån att luga och överdriva eller vinkla information vore inte så dumt.

iddqd:

Det är företagens resurser, de får använda dem hur fan de vill. Dessutom är reklam ett skitbra sätt att tjäna pengar på. Men visst, vill du att en dagstidning ska kosta 30 spänn så får du väl tycka det.

Jag är kommunist, alla ska hjälpas åt och betala tillsammans.


   
SvaraCitera