Aviseringar
Rensa alla

How to be Alone


Ämnesstartare

Hej Um, tänkte dela med mig av lite inspiration idag, speciellt för alla er som känner er extra ensamma eller rastlösa.

Diskussionsunderlag: 
Hur hanterar du ensamhet?
Är du ofta ensam?
Trivs du när du befinner dig enbart i ditt eget sällskap?
Vad brukar du göra när du är ensam?


   
Citera

distraktion, nej, nej, försöka tänka på annat (= läsa/se på film/spela)


   
SvaraCitera

Trivs ensam. "Ensam är stark".

Med det sagt så träffar jag inte folk. Träffar och umgås nästan för mycket för min smak...


   
SvaraCitera

ensamhet är nonsens

man läser ju alltid en bok eller kollar internet eller film eller nåt

alltid någon form av kommunikation, ömsesidig eller ej


   
SvaraCitera

Bra. Ja. Ja. Data, äta, träna, sova eller läsa. 

Miceparade:
Hur hanterar du ensamhet?
Är du ofta ensam?
Trivs du när du befinner dig enbart i ditt eget sällskap?
Vad brukar du göra när du är ensam?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många med social fobi på UM också. 

rebeca: nej

Vet du varför du ej trivs i ditt eget sällskap? 
Brukade inte heller göra det. Blev nervös och fick ångest. Nuförtiden går det i perioder, har ibland lättare för att arbeta när får isolera mig totalt osv.

Armagedda: Trivs ensam.

Skönt. Brukar dock ej känna mig stark. Bara lugn. Orkar inte egnagera mig i styrka osv. 

df rqp: man läser ju alltid en bok eller kollar internet eller film eller nåt

Alltid? Okej.


   
SvaraCitera

Miceparade
Alltid? Okej.

nä jag vet inte. man kanske sitter och silar gruskorn ibland också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: nä jag vet inte. man kanske sitter och silar gruskorn ibland också.

Eller ligga och kvida i förtvivlan. Kan ju variera, vad vet jag  Galen


   
SvaraCitera

Miceparade:

Eller ligga och kvida i förtvivlan. Kan ju variera, vad vet jag  Galen

jag kanske missuppfattade men trodde tråden handlade om att lyfta fram positiva sidor av ensamhet. ville poängtera att det som är positivt med ensamhet egentligen inte är ensamhet.


   
SvaraCitera

Om du är ensam när du är själv, är du i dåligt sällskap.
-Jean-Paul Sartre


   
SvaraCitera

My dreams are her:
Om du är ensam när du är själv, är du i dåligt sällskap.
-Jean-Paul Sartre

existentialister bygger åas på fri vilja vilket är en inkoherent och meningslös idé.

men visst är det mysigt att låtsas som att det är alla andra det är fel på när man sitter och surar. btdt.


   
SvaraCitera

Miceparade: Vet du varför du ej trivs i ditt eget sällskap?

det är tråkigt och man tänker för mkt samt känner sig ensam


   
SvaraCitera

df rqp: existentialister bygger åas på fri vilja vilket är en inkoherent och meningslös idé.

men visst är det mysigt att låtsas som att det är alla andra det är fel på när man sitter och surar. btdt.

Vad existentialismen beträffar kan jag inte svara för.  Jag gillar bara citatet taget ur sitt sammanhang. vet ATT det vore bättre med kontext och underbyggda argument om mening och betydelse men jag tolkar enkelt. 


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Vad existentialismen beträffar kan jag inte svara för.  Jag gillar bara citatet taget ur sitt sammanhang. vet ATT det vore bättre med kontext och underbyggda argument om mening och betydelse men jag tolkar enkelt. 

ok, men ensamhet är inte sällskap. det där är bara nåt tomt kylskåpscitat som ska framkalla falska fuzzyfeelz genom att omdefiniera ett ord i onödan. det hela ligger nära ett argumentationsfel kallat ekvivokation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: jag kanske missuppfattade men trodde tråden handlade om att lyfta fram positiva sidor av ensamhet. 

Ämnet är ensamhet rätt och slätt, både  det bra och det dåliga. Ett ganska öppet koncept.

df rqp: ville poängtera att det som är positivt med ensamhet egentligen inte är ensamhet.

Du menar i de fall man sitter på nätet eller läser en bok och är fysiskt ensam men kommunicerar osv? Anser du detsamma om man t.ex enbart håller inre monologer, men fortfarande rent fysiskt är ensam? 


   
SvaraCitera