Aviseringar
Rensa alla

How to be Alone


Miceparade:

Ämnet är ensamhet rätt och slätt, både  det bra och det dåliga. Ett ganska öppet koncept.

ok ursäkta om jag skrev dumt. är lite ur gängorna.

Miceparade:
Du menar i de fall man sitter på nätet eller läser en bok och är fysiskt ensam men kommunicerar osv? Anser du detsamma om man t.ex enbart håller inre monologer, men fortfarande rent fysiskt är ensam? 

ja. 

inre monologer syftar ju också till att tillgängliggöra tankestoff för kommunikation...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: ok, men ensamhet är inte sällskap. det där är bara nåt tomt kylskåpscitat som ska framkalla falska fuzzyfeelz genom att omdefiniera ett ord i onödan. det hela ligger nära ett argumentationsfel kallat ekvivokation.

Provocerar det dig? 
Är fuzzyfeelz dåligt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: ja. 

inre monologer syftar ju också till att tillgängliggöra tankestoff för kommunikation...

Definiera då ensamhet.


   
SvaraCitera

df rqp: ok, men ensamhet är inte sällskap. det där är bara nåt tomt kylskåpscitat som ska framkalla falska fuzzyfeelz genom att omdefiniera ett ord i onödan. det hela ligger nära ett argumentationsfel kallat ekvivokation.

Att vara ensam och känna sig ensam är i min värld två olika saker.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Provocerar det dig? 

jo jag är ganska ilsken över hur populär existentialismen är med tanke på att den vilar på uppenbart falska premisser med starka inslag av religiös villfarelse.

Miceparade:
Är fuzzyfeelz dåligt? 

nä det är ganska nice, men falskt är mycket dåligt. 🙁


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Att vara ensam och känna sig ensam är i min värld två olika saker.

ja, för när man är fysiskt ensam (det är väl vad du menar?) kan man fortfarande ha andra i tanken.

känns otroligt missvisande att kalla det vi gör nu för ensamhet, imo.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Definiera då ensamhet.

olycka, ohälsa, utanförskap

slarvdefinition men...


   
SvaraCitera

df rqp: känns otroligt missvisande att kalla det vi gör nu för ensamhet, imo.

Har du någon mer adekvat term så hojta till.


   
SvaraCitera

Miceparade: Diskussionsunderlag: 
Hur hanterar du ensamhet?
Är du ofta ensam?
Trivs du när du befinner dig enbart i ditt eget sällskap?
Vad brukar du göra när du är ensam?

verkligen en trevlig video. 
jag är expert på att vara ensam vid detta laget och har fått lära mig att hantera det utan ångest för att uppnå nöjdhet på denna platsen där jag ej hör hemma.
 - jag brukar inte hantera den bra alls. mår ibland dåligt över att jag känner att jag inte kommer någonstans i livet. men det har så mycket mer att göra med min stad och mitt jobb än att jag inte gillar mig själv. jag tycker att jag själv är en trevlig filur men jag tråkar ut mig själv då jag knappt har någon genomförbar hobby samt bor i världens mest ostimulerande stad.
- ja. mitt jobb gör halva delen då jag är ensam på jobbet pga arbetsuppgifterna. är typ  miserabel och drömmer mig bort. ska flytta så jävla snart jag kan eller resa om jag hittar jobb.
- det beror på om omgivningen är stimulerande. jag blir lätt uttråkad.
- skaffar helst något att skratta åt, som en hemsida eller onlineserie. humor är liv för mig. att laga mat eller baka är även stimulerande. hade gärna gått ut och dansat själv men det känns för farligt.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Har du någon mer adekvat term så hojta till.

telekommunikation, kanske?

annars för mer konventionella (mass)medier som tv film böcker tidningar: envägskommunikation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: nä det är ganska nice, men falskt är mycket dåligt. 🙁

Håller med.

df rqp: inre monologer syftar ju också till att tillgängliggöra tankestoff för kommunikation...

Hur är det med meditation då?

df rqp: olycka

GalenLedsen


   
SvaraCitera

df rqp: man läser ju alltid en bok eller kollar internet eller film eller nåtalltid någon form av kommunikation, ömsesidig eller ej

att ta del av enkelriktad kommunikation och vara ensam tycker jag är två vitt skilda saker. 

Dock kan man dela in att vara ensam i att vara fysiskt ensam (på en plats) och att känna sig ensam (psykiskt). Tolkar tråden som att den gäller det förstnämnda.


   
SvaraCitera

Miceparade:
Hur är det med meditation då?

bra fråga

och träning

och äta mat

vissa saker kan man göra genuint ensam men målet är ju fortfarande ett bättre liv i samhället

obs får lite panik av dessa tankar då jag känslomässigt vill sjunka ned i marken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: Dock kan man dela in att vara ensam i att vara fysiskt ensam (på en plats) och att känna sig ensam (psykiskt). Tolkar tråden som att den gäller det förstnämnda.

Jag var nog otydlig men jag syftar på båda, och ser gärna diskussioner rörande båda. 


   
SvaraCitera

Miceparade:

Jag var nog otydlig men jag syftar på båda, och ser gärna diskussioner rörande båda. 

ah okej, då misstolkade jag!


   
SvaraCitera