Aviseringar
Rensa alla

hp stationär + laptop startar inte. hjälp?


blum
 blum
Ämnesstartare

Först och främst, jag vet att det finns en liknande tråd, men förutsättningarna är inte riktigt detsamma.

För ett par veckor sen gick det inte att starta min hp laptop, det blev blåskärm en millisekund då windows laddades och så startade den om. Och om och om... En svart skärm där jag kan välja att starta i felsäkert läge osv kommer upp, men inget fungerar.

Nu händer i princip samma sak med min stationära, förutom att det inte syns nån blåskärm. Windows laddar, men datorn kommer inte igång utan startar om sig.

Vad ska jag göra? 🙁

Min bror trixade lite med stationära och fick fram PC Recovery, men jag visste inte om det skulle rensa hela datorn så vi sket i det så länge. Har galet mycket viktiga filer som jag inte vill förlora, främst på den stationära.
Vad gör PC Recovery egentligen?

Tips, trix, råd?
Laptopen har en kompis lovat att hjälpa mig med, iaf att föra över filerna till en extern hårddisk och se om det är windows det är fel på eller vad problemet är. Min stationära är för bökig att åka dit med, och jag behöver verkligen en fungerande dator så fort som möjligt :/


   
Citera

Vill hjälpa dej, men är dålig och kan inte[sad]


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

Kan väl nämna att min stationära förmodligen har massa virus, om det kan vara nått sånt. Installerade the sims 3 häromdagen också, men jag har kunnat starta datorn en gång efter det.

Laptopen vet jag inte, och jag har inte lyckats föra över nått virus från den till den stationära eller tvärt om iaf.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Kan väl nämna att min stationära förmodligen har massa virus, om det kan vara nått sånt. Installerade the sims 3 häromdagen också, men jag har kunnat starta datorn en gång efter det.

Det du kan göra är att prova att starta datorerna med en live-cd.
Det innebär att datorn startad ett operativ via cd istället för hårddisken, den metoden skadar alltså inget på dig hårddisk. därfrån kan du möjligen bränna ut eller flytta de filer som är viktiga.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Nu händer i princip samma sak med min stationära, förutom att det inte syns nån blåskärm. Windows laddar, men datorn kommer inte igång utan startar om sig.

Vad gör du med datorerna människa? [bigsmile]
Har du provat "laga" Windows med Windows repair? Har du provat starta med senaste fungerande konfigurationen? Har du hunnit läsa något av texten på blåskärmen?

Om du har windows på en egen partition så kan du ju utan problem formatera den och sedan installera på nytt. Men jag antar att fallet inte är så.


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Vad gör du med datorerna människa? [bigsmile]

Haha jag vet inte, blir så himla irriterad

sikkos:

Har du provat "laga" Windows med Windows repair? Har du provat starta med senaste fungerande konfigurationen? Har du hunnit läsa något av texten på blåskärmen?

Starta med senaste konfigurationen har jag gjort, det funkar inte.
Vad gör windows repair, och hur använder man det?
Man hinner inte läsa nått på blåskärmen.

sikkos:

Om du har windows på en egen partition så kan du ju utan problem formatera den och sedan installera på nytt. Men jag antar att fallet inte är så.

Nä det har jag nog inte :/

aristoteles:

Det du kan göra är att prova att starta datorerna med en live-cd.
Det innebär att datorn startad ett operativ via cd istället för hårddisken, den metoden skadar alltså inget på dig hårddisk. därfrån kan du möjligen bränna ut eller flytta de filer som är viktiga.

Vad är en live-cd, typ en xp-skiva?
Om det är hårddisken som är paj då?


   
SvaraCitera

Lindblom:

Vad gör windows repair, och hur använder man det?
Man hinner inte läsa nått på blåskärmen.

Du använder din Windows-skiva och "bootar" från den när datorn startar upp. Dvs den ska ligga i DVD/CD-enheten när du startar datorn. Sen kan du välja "Windows Repair".


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Du använder din Windows-skiva och "bootar" från den när datorn startar upp. Dvs den ska ligga i DVD/CD-enheten när du startar datorn. Sen kan du välja "Windows Repair".

Ah, okej. Måste se om jag har skivan kvar, har haft datorn ett bra tag så skivan har förmodligen hunnit försvinna.
Måste det vara skivan till just min dator, eller kan jag ta en windows-skiva av min bror om han har nån?

Om jag reparerar windows försvinner inga filer, eller?


   
SvaraCitera

Lindblom:

Om jag reparerar windows försvinner inga filer, eller?

Nej det ska det inte göra. [smile]

Lindblom:

Måste det vara skivan till just min dator, eller kan jag ta en windows-skiva av min bror om han har nån?

Så länge det är samma sorts operativsystem på skivan (XP eller Vista) etc så spelar det nog ingen roll vilken skiva du använder.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Vad är en live-cd, typ en xp-skiva?
Om det är hårddisken som är paj då?

En liveskiva är en skiva med ett operativsystem som botar direkt från cd och altså inte rör hårdisken. då får du altså igång datorn med ett operativsystem och kan därifrån flytta dina filer...

det finns många linuxdistar som går att köra som liveoperativ ( exempelvis slax, ubuntu, puppylinux osv) men jag skulle rekomndera slax som första test http://www.slax.org/get_slax.php?download=iso bara ladda ner isobilden sen bränner du som skviavbild(image) till en tom cdskiva.

om hårdsiken är trasig har du problem det finns företag som kan försöka rädda information men det kostar(mkt) pengar.


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Så länge det är samma sorts operativsystem på skivan (XP eller Vista) etc så spelar det nog ingen roll vilken skiva du använder.

Hm, pratade med min bror som sade att hans skiva var borta, och att det ändå var svårt att göra så, att jag inte hade klarat det själv.
Lät inte så svårt när du förklarade ;/

sikkos:

Nej det ska det inte göra. [smile]

nice

grön_apa:

men jag skulle rekomndera slax som första test http://www.slax.org/get_slax.php?download=iso bara ladda ner isobilden sen bränner du som skviavbild(image) till en tom cdskiva.

Ah, ladda ner, bränna, boota från skivan, föra över filer till en extrern hårddisk, och sen då? Formatera datorn eller? Vill ju ha tillbaka windows sen..


   
SvaraCitera

Lindblom:

Hm, pratade med min bror som sade att hans skiva var borta, och att det ändå var svårt att göra så, att jag inte hade klarat det själv.

Nej, det är verkligen inte svårt. Jag tror att han hade ett behov av att verka överlägsen, du klarar det säkerligen. Har du ingen kompis som har en Windows-skiva med ditt operativsystem på? Eller så letar du upp din egen!


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Nej, det är verkligen inte svårt. Jag tror att han hade ett behov av att verka överlägsen, du klarar det säkerligen. Har du ingen kompis som har en Windows-skiva med ditt operativsystem på? Eller så letar du upp din egen!

Har frågat runt lite men ingen har haft nån hittills.
Min bror sa typ att det kaaaan gå att göra så men att det är jättekrångligt :s
Men aja, första steget är iaf att hitta en skiva!

Sen när man fört över filerna då? Äre formatering som gäller eller hur lagar man själva skiten?


   
SvaraCitera

Lindblom:

Sen när man fört över filerna då? Äre formatering som gäller eller hur lagar man själva skiten?

Du kan ju inte föra över filerna om du inte kommer in i Windows, såvida du inte plockar ur den fysiska hårddisken och sätter i den i en annan dator. Steg 1 är att försöka reparera Windows (om det ens är det som är felet). Om det lyckas så fungerar ju den stationära igen. Hur långt går windows-laddningen innan den startar om? Du ser aldrig välkomstskärmen eller liknande?


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Steg 1 är att försöka reparera Windows (om det ens är det som är felet). Om det lyckas så fungerar ju den stationära igen.

Ah, okej!

sikkos:

Hur långt går windows-laddningen innan den startar om? Du ser aldrig välkomstskärmen eller liknande?

Nej. På stationära laddar den nästan klart när windowsloggan kommer upp, men det stänger av sig innan man kommer vidare.

sikkos:

Du kan ju inte föra över filerna om du inte kommer in i Windows, såvida du inte plockar ur den fysiska hårddisken och sätter i den i en annan dator.

Okej, men jag tänkte på det Aristoteles sade:

aristoteles:

Det du kan göra är att prova att starta datorerna med en live-cd.
Det innebär att datorn startad ett operativ via cd istället för hårddisken, den metoden skadar alltså inget på dig hårddisk. därfrån kan du möjligen bränna ut eller flytta de filer som är viktiga.

Blev förvirrad nu 🙁


   
SvaraCitera