Aviseringar
Rensa alla

Humorns roll i sverige, större än i andra länder?


Ämnesstartare

Jag har fått intrycket att komedi har ett större utrymme i Sverige än vad det har i många andra jämbördiga länder. I TV-rutan existerar den självklart som mest. Reklamer utan humoristiska inslag i någon form existerar knappt. Vi har ett otal program och shower som riktar in sig på komedigenren. Förutom att vi importerat amerikanska serier som Big Bang theory, Seinfeld, 2 ½ Men så har vi många egna i form av Parlamentet, Roast på Berns, RAW Comedy club och Pensionärsjävlarna. Tillika har vi en humorelit som spelar in sketcher och har sina olika program och shower. Erik och Mackan heter ett par, det mer kända Filip och Fredrik heter ett annat. Sköna ståup komiker som Robert Gustavsson, Babben Larsson, Johan Glans, Henrik Dorsin mfl ingår i en massa olika projekt. som exempelvis Grotesco och Kvarteret skatan.

Inom Musiken har en genre helt dedikerad till att sjunga om humor och snusk. Könsrock. Exempel på band är Tunnan och Moroten, Onkel Kånkel, Slaskfittorna. Dessa band har mycket vulgära texter. särskilt Onkel Kånkel som skriver om alla vidriga avvarter som pedofili, nekrofili och koprofagi i en enda salig blandning, ofta med inslag av homosexualitet. Dessa band är dock främst kända och populära bland en underground publik. Mer kommersiella band och grupper är Eddie Meduza, och Bröderna Slut. Det cirkulerar även låtar gjorda av någondera av dom manliga ABBA-medlemmarna inom könsrock genren. Dessa är dock inte något jag själv kan validera utan hört från andra som lyssnat på dom. Dessa låtar cirkulerar underground och faller därför inte innanför ramen av kommersiell. Artisten Rally är inte heller att förglömma med sin förmodligen mest populära låt - Ditt jävla luder. Ett äldre exempel är Johnny Bode under Pseudonymet Bordellmamman fick kultstatus genom sin skiva Bordellmammans visor.

Listan kan göras mycket lång. Fler trender och företeelser går att pånämna, men vi stoppar här. Vad jag då undrar, 1 har inte Humorn en större roll här i Sverige än vad den har i övriga världen? 2 och ifall ni nu tycker det, vad tror ni att det kan bero på?


   
Citera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Artisten Rally är inte heller att förglömma med sin förmodligen mest populära låt - Ditt jävla luder.

Kommer aldrig mer kunna ta något du skriver på det minsta allvar


   
SvaraCitera

gjorde en nätundersökning för ngn vecka sedan där de frågade om olika politiker var roliga och om man tyckte det var viktigt att ett parti verkade humoristiskt för att man skulle rösta på dem.

fick lust att inflika det.


   
SvaraCitera

Och ändå tenderar svenska humorprogram å vara skit [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Kommer aldrig mer kunna ta något du skriver på det minsta allvar

[bigsmile][bigsmile][love]


   
SvaraCitera

Miljötalibanen:

Vad sa den?

jag deltog i själva undersökningen
har ej sett resultat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag deltog i själva undersökningen
har ej sett resultat

Såg det, raderade därför kommentaren.


   
SvaraCitera