Aviseringar
Rensa alla

Hund+munkorg=när grannarna tystnar?


Tycker inte du ska ha någon munkorg på honom alls. En munkorg är för mig mer skräckinjagande än ingen munkorg. Se istället till att din hund är väluppfostrad och mår bra, det är betydligt mer säkert än en munkorg 🙂

Vill du vara ännu duktigare och ansvarstagande, gå en hundkurs, öva lydnad och annat roligt med hunden. Det borde lugna ner dina grannar också, om dom vet att ni tar ert hundägande seriöst.


   
SvaraCitera

isola:

pårom ja

Men hallå [sad]

Nintendo:

Nummer tre är ju ingen munkrog Det är 1 nosgrimma = kan bara bra när hunden drar och man ej får kontakt med den.

Skrev jag flera inlägg upp [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Nummer tre är ju ingen munkrog

Geigerzähler:

Nummer tre är en grimma, inte en munkorg...

Jag sa munkorg eller så, tänkte att grimman ser mindre läskig ut än munkorg, men markerar ändå runt nosen vilket kan ge en tryggare känsla för okunniga? Grimman skulle i så fall bara vara för att det skulle se bra ut, min hund går redan bra i koppel och är väldigt lyhörd på den som är i andra änden av kopplet [crazy]

Alexander Danling:

Vill du vara ännu duktigare och ansvarstagande, gå en hundkurs, öva lydnad och annat roligt med hunden.

Gör allt detta, spårtränar och lydnadstränar för att han inte skall bli understimulerad. Asså min hund är ingen problemhund, det är bara grannarna som läser för mycket skvallertidningar typ och har "kamphundsskräck"..


   
SvaraCitera

Frippe96:

vilket kan ge en tryggare känsla för okunniga?

Det kommer ju bara göra dem ännu otryggare, för då tror de ju att din hund är farlig "på riktigt" [crazy] I deras värld har nog bara farliga hundar munkorg och munkorg = bevis på att din hund är farlig.

Så; för en dialog med dina grannar, berätta om träningen osv osv osv och om de ändå tjatar får du la ignorera dem. De kan inte kräva att hunden ska ha munkrog.


   
SvaraCitera

Frippe96:

min hund går redan bra i koppel och är väldigt lyhörd på den som är i andra änden av kopplet

Frippe96:

Gör allt detta, spårtränar och lydnadstränar för att han inte skall bli understimulerad.

Härligt, då gör du allt som krävs tycker jag. Det är dina grannar som har problem, låt det stanna hos dom. Du ska inte behöva anpassa dig för att dom är okunniga eller har problem med att du har en stor hund.

Nu vet jag inte hur pass väl du känner dina grannar. Men bjud in dom på en kopp kaffe, eller gå en promenad tillsammans med din hund. Får dom lära känna din hund mer än bara genom dom korta mötena i trapphuset typ så kommer dom nog förstå att han är väluppfostrad och förhoppningsvis släppa sina dumma idéer.


   
SvaraCitera

Frippe96:

annat/svar (Du röstade på detta alternativ)

Sätt inte på han munkorg om det inte är till för att fylla en funktion. Och den sista bilden är ju en halti? Den används endast om hunden drar mycket och inte som munkorg.

Tycker verkligen inte att du ska straffa din hund med hundkorg endast för att göra grannarna nöjda. Skit i snacket som pågår, låt de träffa hunden istället så de kan få bevisat för sig att det är en trevlig hund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alexander Danling:

Nu vet jag inte hur pass väl du känner dina grannar. Men bjud in dom på en kopp kaffe, eller gå en promenad tillsammans med din hund.

Bor ute i Stockholms skärgård och har två typer av grannar, dels gamla som bott här "jämt", och där är det inga problem. Sen finns "SUV-gänget" som köper gamla sommarhus här ute och superrenoverar eller bygger nya stora hus och vill leva som i "solsidan". Det är det nyinflyttade SUV-gänget som inte gillar min hund, de är typ inte vana vid djur och natur eller nått, däremot verkar de vana att få sin vilja igenom..


   
SvaraCitera

Frippe96:

"SUV-gänget"

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Skrev jag flera inlägg upp

Sorry, läste ej tråden. Men ser nu att du inte påpekade det absolut viktigaste vid användning av grimma, så tycker att mitt inlägg var bra ändå.

Frippe96:

Grimman skulle i så fall bara vara för att det skulle se bra ut, min hund går redan bra i koppel och är väldigt lyhörd på den som är i andra änden av kopplet

Ja, men du vet inte om hunden nååågon gång ser något intressant och rycker iväg när du använder grimma "för syns skull" heller, därför ska du ha elastiskt koppel ändå.

Men tycker att du skall undvika att använda det i onödan, dels för att det sliter på hunden och dels för att det som de andra säger troligtvis får motsatt effekt.


   
SvaraCitera

Säg till grannarna att de kan ta sig i röven.

Frippe96:

äremot verkar de vana att få sin vilja igenom..

Då är det väl på tiden att du ser till att de inte får det den här gången. Sådana där uppstudsiga sprättar behöver tas ner på jorden.


   
SvaraCitera

Frippe96:

annat/svar (Du röstade på detta alternativ)

Hundrädsla beror i de flesta fall på att människan inte förstår, att hon inte har kunskap och är rädd för det okända. Fel signaler från den hundrädda ökar problemet avsevärt. Därmed vilar ett stort ansvar hos alla hundägare. Som hundägare har vi ett stort ansvar för att ha en sådan kontroll på våra hundar att de inte väcker avsky eller rädsla genom sitt agerande.
.

Försök samtala med dina nyanlända "cuv-grannar" och berätta att din hund inte är det minsta farlig och att dom inte behöver vara det minsta rädda om du stöter på dom under en promenad exempelvis och din hund inte är kopplad.


   
SvaraCitera

Det ser mer skrackinjagande ut att ha en munkorg pa hunden! Jag skulle annars kopa ett snyggt fargglatt koppel och kora in en stor rosa boll i munnen ma hunden nar vi gar forbi grannarna. [rolleyes]

Det ar din hund och inte dina grannars, de kan inte heller pa nagot juridiskt vis fa dig att gora dig av med hunden savidare din hund inte far illa.


   
SvaraCitera

Att bli rädd när man känner sig hotad är naturligt, ofta också ett tecken på okunskap och motsträvan mot allt okänt. Om dina grannar är rädda för din hund trots att den är lydig och lättsam, är det förmodligen obefogad rädsla, och det är upp till dem att få förståelse och insikt i att alla hundar är olika.

Sedan vet jag flera som faktiskt råkat ut för hemska upplevelser, hundar som bitit dem i ansiktet, armarna, axlarna osv, och de rår inte för sin rädsla även fast de vet att det var just den hunden som blev för upphetsad vid lek och/eller var dåligt uppfostrad.

Det är inte ditt ansvar att direkt bevisa att din hund är inte farlig, det är ditt ansvar att se till att din hund inte är farlig; vilket är skilda saker. Om den verkligen skulle bete sig oprovocerat(/provocerat) aggressivt mot någon, är det ett problem, men det skulle jag säga gäller alla hundar oavsett ras.

Tycker med detta att du inte ska ha på munkorg på en väluppfostrad hund som känner sig säker och behaglig, det blir för dina grannar som ett bevis på att de har rätt, fast de har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zuri:

Jag skulle annars kopa ett snyggt fargglatt koppel och kora in en stor rosa boll i munnen ma hunden nar vi gar forbi grannarna.

Faktiskt en ganska bra ide, lite gullighetsfaktor kanske hjälper bättre [cute]


   
SvaraCitera

Hundar ska inte ha munkorg 🙁 Tycker det är hemskt när hundar har det. Har själv en stor hund och har man uppfostrat hunden ordentligt (precis som du verkar ha gjort) så behövs ingen munkorg. Det är min åsikt i alla fall.[smile] Sen ska du inte låta dina grannar bestämma över DIN hund![no-no]


   
SvaraCitera