Aviseringar
Rensa alla

hund öroninfektion..


Ämnesstartare

hejsan, har en hund med öroninfektion. hos veterinären i måndags fick dom bråka med han men det blev tillslut lugnande, så dom kunde rengöra i öronen och kolla med otoskop m.m. vi fick surolan och droppa i öronen 2 ggr dagligen, men visste redan då att det kommer aldrig gå. han har inget emot att man rör med fingrar i öronen åde, men så fort hans ser en flaska, bommul m.m, så morrar/hotar han. har redan tidigare försökt få han att förstå vem som bestämmer, men ingenting hjälper, så det jag har fått göra är att ha fått sätta surolan på fingret (rena händer förstås) och sen sätta i örat. men är så tveksam om allt vill rinna ner ända till hörselgången när jag gör på det viset. det har blivit lite bättre. örat är inte rött nåmer, och inte lika svullet. men jag vet ju inte hur det ser ut längre in i hans öra :s och vi ska på återbesök på onsdag, och jag undrar om det verkligen inte går att göra något annat för att få bort infektionen ( om den inte går bort nu) känns jättejobbigt. samtidigt känns det som att, går det inte på något sätt, så måste vi nog helt enkelt avliva han. han kan ju liksom inte gå runt med öroninfektion 🙁 då förstår ni att vi verkligen har försökt men han är omöjlig. sen är han hur underbar som helst annars. morrar aldrig åt oss eller nånting, men just när man kommer med "saker" mot han.. är orolig och förvirrad.. vore jättetacksam om någon hade något bra tips eller vet om man kan få bort en öroninfektion på annat sätt. mvh/ josefine


   
Citera
Ämnesetiketter

Hängöron? [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nja, alltså han är en papillon, men öronen är halvt som en phalene. typ halvt hängande. men det är första gången på 6 år han får problem i öronen..


   
SvaraCitera

_fiiiiia:

har redan tidigare försökt få han att förstå vem som bestämmer

Hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ skälla på han, ta fast han i nacket och trycka ned mot golvet m.m. och man har märkt att han skäms. då springer han bakom soffan så fort han får chansen, och när han kommer fram igen kommer han till en och säger förlåt. det gör han genom att sitta och ge tassen tills man tar emot det. så har vi nästan alltid gjort.men sen när vi har provat med nå igen, så är det samma sak.. har även försökt få han att känna sig trygg med det man gör med han. typ låtit han nosa på bomullstussar och sånt, och helt enkelt vara försiktig. men så fort det kommer för nära ryter han till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gosa med han lite och då kan du klia han lite upp mot öronen och lite överallt. Du kan även massera öronlapparna, det gillar de flesta hundar. Och när du hanterar honom så kan du ha något gott att ge honom, detta brukar också lugna. Tveka inte heller när ni ska ta i medlet i öronen. Ta det lugnt och sansat bara men var ändå bestämd. Du kan ju också ta bomullstussarna, sätta dig på golvet och låta hunden komma fram av sig själv. Till en början så kan du klappa honom och gosa osv och försök få honom att lägga sig på sidan, när han väl gör det så kan du med ena handen ta fram bomullstussen (den andra handen kliar du kanske vid örat med) och sen gör du det du ska lugnt och försiktigt men ändå fort. Beröm även när han är lugn. Denna metod tar dock tid men har man tiden och viljan så är det nog inga problem.

Sen finns ju även munkorg men detta kan få hunden ännu mer osäker så jag skulle tagit det som sista utväg.

Det jag beskrev först har jag gjort mycket med min hund (han har varit väldigt rädd om sina öron) och han älskar verkligen när jag masserar öronlappen och detta undelättar ju även för mig eftersom jag samtidigt kan göra rent öronen eller ta bort hår. Så den metoden har funkat för mig. [cool]


   
SvaraCitera

Den här tråden skrämmer mig något så ofattbart. Tycker oerhört synd om din hund.


   
SvaraCitera

_fiiiiia:

han är en papillon

de är ju värsta minihundarna.. hur svårt kan det vara..?


   
SvaraCitera

_fiiiiia:

typ skälla på han, ta fast han i nacket och trycka ned mot golvet m.m. och man har märkt att han skäms.

Men herregud människa! HAR DU INTE HÖRT TALAS OM "POSITIV FÖRSTÄRKNING"!? Klart som FAN att hunden inte gör som du säger när du beter dig som en jävla fittskalle mot den, testa att få hunden att tycka att du är skitkul, gör spontana saker, lek med den, beröm med hjälp av fyrklövern (röst, jaktlek, kamplek och godis) och säg åt hunden med ett bestämt "NEJ" när den gör fel. Jag hade också morrat åt dig om jag var en hund. Fyller på med mer imorgon, ska sova av mig ilskan, då kan jag komma med fler vettiga tips också.

Luna Lovegood:

Den här tråden skrämmer mig något så ofattbart. Tycker oerhört synd om din hund.

Åh, du är så bra. [love]


   
SvaraCitera

Du ska inte ha hund, korkade människa. Det är ditt ansvar som djurägare att se till att din hund får i sig sin medicin, den kan bli döv annars. För att inte tala om hur ont det gör att gå runt med en obehandlad öroninfektion.


   
SvaraCitera

_fiiiiia:

typ skälla på han, ta fast han i nacket och trycka ned mot golvet m.m. och man har märkt att han skäms. då springer han bakom soffan så fort han får chansen, och när han kommer fram igen kommer han till en och säger förlåt.

Vill ge dig tio piskrapp, minst. Dumma människor ska inte ha djur. Ett skrämt djur blir aldrig någonsin tryggt om man bestraffar och skäller på den, precis som vi människor inte blir trygga av det.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Åh, du är så bra. [love]

[blush][love]

Geigerzähler:

jävla fittskalle

xDDDDDDDD[love]

Geigerzähler:

Jag hade också morrat åt dig om jag var en hund.

[love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att skrämma hunden ytterligare när den redan är skrämd för någonting är ju inte de smidigaste sättet att gå tillväga på (milt sagt).
Ta det långsamt och gör ingen stor grej av det.

Till att börja med kan du ha flaskan framme och bara mata honom med gott. Så att flaska inte betyder fara=måste fly/försvara mig.

Sedan fortsätter du att utveckla processen i hans takt.
För flaskan närmre honom, belöna med massa godis.
Peta snabbt (men lugnt) på örat med flaska i handen när det funkar, belöna massor.
Ta till slut i örat med flaska i handen, belöna massor.
När det funkar, ge hunden godis samtidigt som du sakta rör flaskan mot örat. Ta det lugnt och som sagt i hans takt.
Till slut går det.

Men var lugn och snäll!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_fiiiiia:

typ skälla på han, ta fast han i nacket och trycka ned mot golvet m.m. och man har märkt att han skäms. då springer han bakom soffan så fort han får chansen, och när han kommer fram igen kommer han till en och säger förlåt. det gör han genom att sitta och ge tassen tills man tar emot det.

Du gör bara din hund rädd genom att tro på alla dessa djurplågande Cecar Millan fasoner.
Gå en kurs på BHK med din hund så kanske du lär dig ett och annat, inte så konstigt att hunden är rädd för dig om du tar tag i den och trycker ner den i golvet.
Hunden tror ju att du är ett våldsamt psykfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men herregud, det måste ha låtit värre än det är. självklart TRYCKER jag inte ner han mot golvet. det är därför han har fått kontrollen över oss, för att vi är för snälla mot han. gör han fel, tar jag tag i nacken eller "fy"ar på han. och han vet när han gör fel så det räcker oftast med ett "nej" och SJÄLVKLART är jag inte elak med han när jag vet att han är rädd. som för medicin och kloklippning. men dom på veterinären har också sagt att han "bestämmer" över oss, och att han är tjurig. att vi måste träna och vara bestämda på riktigt. och helt ärligt tror jag mer på dom än på er som kallar mig "fittskalle" mm 🙂 men tack för alla hjälpsamma svar, och öroninflammationen är borta, eftersom JAG har kämpat med att få tillbaks kontrollen över hunden å inte tvärtom, genom att vara bestämd. och ingen här kan veta hur mkt jag är emot djurplågeri så VÅGA ens kalla mig djurplågare. gör en hund fel, kan man ta fast i nacken. utan att det kallas för djurplågeri!!


   
SvaraCitera