Aviseringar
Rensa alla

Hundar som inte fäller?


PrickiigStrumpa:

kanske nån enstaka

Naij [no-no]


   
SvaraCitera

Tuvan:

Vi har ju funderat på Schnauzser* men jag har ingen aning hur man trimmar dom. Tibbarna rakade jag med en trimmer men Schnauzrarnas päls måste man väl plocka??

Lär dig av din uppfödare eller så gå en kurs, annars kan man ju lämna bort sin hund för trimmning men det är jävligt dyrt.
Du kan både rycka och klippa en schnauzer beroende på vad du vill. Trimmar du dem (rycker) så får de strävare päls och den stöter bort smuts och vatten lättare än en slät päls som de får när du klipper dem. Klipper du dem blir även deras hår krylligt.


   
SvaraCitera

Tuvan:

Har hört att det är jättejobbigt att plocka dom

Beror på ditt intresse , jag rycker mina två hundar själv (två dvärgschnauzer)
Jag rycker dem var tionde vecka, putsar dem var femte, tar underull varje vecka och borstar/kammar de varje dag.
Och jag tycker itne att det är jobbigt.


   
SvaraCitera
Tuvan
Ämnesstartare

YessY:

Beror på ditt intresse

Det är alldeles för mycket för mig.. Jag började klippa mina Tibbar för att jag verkligen inte orkade borsta dom var och varannan dag, och så vill jag inte att dom ska lida i värmen.. men ja.
Jag vill ha så lite med pälsvård att göra egentligen.. Eller ja borsta o klippa nån gång per år är ju helt okey, som med tibbarna tex. Men du förstår? Så helt lat är jag ju inte, men att ta underhull varje vecka o borsta varje dag orkar jag inte :/ Inte min sambo heller.. Trodde faktiskt inte det var så mycket jobb med Schnauzrar. Sen är det så synd att min sambo inte tycker om pudlar, han är jättpetig med hundar. Dom ska ju inte vara försmå o helst se ut som en softis medan jag egentligen inte bryr mig. Vill helst ha en som inte fäller samt inte har så jobbig pälsvård.

Åh, mycket velande i hundraser. Älskar tibbar men vill inte vara tråkig o köpa tibbar resten av livet lixom 😉


   
SvaraCitera

Bedlington Terrier, som min honey Torya.


   
SvaraCitera

YessY:

Naij

Vaddå nej? jag har juh själv 2 stycken [tard] Mina släpper då inte [smile]


   
SvaraCitera

PrickiigStrumpa:

Mina släpper då inte

Jag vet men det är ju det jag säger det fäller inte ensen en enstaka hårstrå.
Jag har åsså sånna fast tre.


   
SvaraCitera

YessY:

Jag vet men det är ju det jag säger

Men tänkte när jag skrev så skrev du naaj som om jag hade fel med de[tard]


   
SvaraCitera

PrickiigStrumpa:

Men tänkte när jag skrev så skrev du naaj som om jag hade fel med de

Jaha sorry fel av mig .


   
SvaraCitera

YessY:

Jaha sorry fel av mig

Luugnt nu juh[wink]


   
SvaraCitera
sincan

fisk?


   
SvaraCitera

sincan:

fisk?

HAHAH


   
SvaraCitera

Tuvan:

Schnauzrar fäller

Min pappas tjej har en schnauzer och han fäller väldigt mycket.


   
SvaraCitera
Tuvan
Ämnesstartare

Minii:

Min pappas tjej har en schnauzer och han fäller väldigt mycket.

Oj, fast jag har som gett upp på den rasen då jag fick reda på att det är så mycket man måste göra med den pälsen för att den ska hållas itrim. Inte min melodi :/ Tyvärr. Sen har jag inte pengar till att skicka vovven på hundtrim var o varannan vecka^^

Fäller Affenpincher? Dom är ju så himla söta (Min sambo hatar dom, han säger att dom ser ut som små apor.. vilket är sant :D) Så ful så de blir söta :'D[love]


   
SvaraCitera

Tuvan:

Trodde faktiskt inte det var så mycket jobb med Schnauzrar.

alltså det beror ju på. alla hundar måste ju givetvis skötas om, men det här med dvärgschnauzrars päls och jobbet kring, att det är mycket att ta hand om kan jag inte riktigt hålla med om. jag har en dvärgschnauzer på 3 år & vi lämnar in henne på klippning, som kostar ca 500 kr, två gånger om året & det är alldeles lagom. sedan om man nu valt att trimma, kanske det behövs göras oftare, det vet inte jag. men däremot att klippa, varför skulle det vara nödvändigt att hålla på att klippa hela tiden, om man nu ändå inte har tänkt sig att hunden ska ställas ut? dessutom, som tidigare sagts, fäller schnauzrar inget.


   
SvaraCitera