Aviseringar
Rensa alla

Hundar som rymmer..


Ämnesstartare

Om man, hyptotetiskt sett, har en hund som rymmer, vad gör man?
Om man går ut och letar och ropar på den, och den då självmant kommer tillbaka till huset ska man skälla på den för att den rymde, eller berömma den för att den kom tillbaka?

Båda alternativen känns fel..


   
Citera
Ämnesstartare

inget svar..?


   
SvaraCitera
Jeay_L

Du ska berömma den för att den kommer tillbaka.


   
SvaraCitera
Tyrael

Du ska berömma den för att den rymmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majsoo:

berömma den för att den kom tillbaka?

Annars tror den att den gjorde fel som kom när du ropade.


   
SvaraCitera

Man ska berömma. Vid de laget när den kommit tillbaka till dig har den ingen tanke på själva "rymningsförsöket" och kommer därför ta inkallningen som något negativt om du då väljer att skälla på den.

Om du ska skälla så ska du göra det när hunden är påväg att rymma.
Samma sak som folk som blir arga på sina hundar när de sitter i soffan(om de inte får vara i soffan). Det är helt meningslöst. Det du ska göra är att korrigera hunden när den är påväg upp i soffan. Alltså inte när den väl sitter där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praline:

Det du ska göra är att korrigera hunden när den är påväg upp i soffan. Alltså inte när den väl sitter där

Fast om jag när hunden sitter där, ber den att gå ner och sen berömmer när den är på golvet igen, lär ju det fungera också?

Är inte hundmänniska, försökte översätta mina andra djurpsykologiska kunskaper :c


   
SvaraCitera
loita

de här påminner mig massa om min brors "uppfostran" av mina katter -.- De är djur de gör fel, de har hänt att de nån gång kissat på en tröja slängd på golvet när de tyckt kattlådan är för full.... då när han upptäcker de tre timmar senare går han och skriker på dom [tired] som om dom fattar vad fan han gapar över [tired]

de är som om han spiller ut mjölk hos en japan och torkar inte upp, tre timmar senare står denna japan och skriker på japanska, skulle han fatta ? nej -.- suck trög bror man har


   
SvaraCitera

Emmelipemmeli:

ast om jag när hunden sitter där, ber den att gå ner och sen berömmer när den är på golvet igen, lär ju det fungera också?

Nja, visst. Beröm när den går ned. Men om den aldrig får "skäll" för sitt beteende får den just endast bekräftelse av att va på soffan, i det här fallet, då den först får din uppmärksamhet och sedan även beröm!

Kan väl funka på låååång sikt. Men jag skulle då hellre förkorta inlärningen av att soffan är "off limit"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praline:

Kan väl funka på låååång sikt. Men jag skulle då hellre förkorta inlärningen av att soffan är "off limit"

jo, men... i mina ögon är väl det bästa att säga till på vägen upp, sen om man kommer in i ett rum där hunden redan sitter p fel ställe "beordra" den att gå ner och därefter berömma...
Vi är nog överens.


   
SvaraCitera

Emmelipemmeli:

i är nog överens.

Jomen precis![y]


   
SvaraCitera

Man ska alltid berömma hundar när de kommer tillbaka... Min mormor gjorde det inte, så nu kan hon inte ha sin hund lös... han kommer inte alls tillbaka!

Soffan är jag med er, låt den inte hoppa upp om den inte får vara där och sitter den där är det bara och säga åt den att gå ner!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera