Aviseringar
Rensa alla

Hungerspelen - hjälp!


Ämnesstartare

Någon som läst den boken? Hungerspelen?
Vi har fått i uppgift på svenska lektionerna (och hemma) att läsa den boken. Var tredje kapitel så får vi ett tjugo-tal frågor om vad man läst osv.
En av de frågorna nu är när boken utspelar sig, har läst igenom allt flera gånger för att hitta det men hittar det helt enkelt inte.
Någon då som läst den och vet när berättelsen utspelar sig?

Tack!


   
Citera

så du vet inte vad google är för något eller? [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonoton:

så du vet inte vad google är för något eller?

älskar google! men hittar inget..


   
SvaraCitera

The Hunger Games takes place in an unidentified future time period after the destruction of North America

Verkar inte som att man får reda på när den utspelar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

The Hunger Games takes place in an unidentified future time period after the destruction of North America

Kan man göra ett svar som "Boken utspelar sig i en ej tidsbestämd framtid"? Eller liknande.


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Kan man göra ett svar som "Boken utspelar sig i en ej tidsbestämd framtid"? Eller liknande.

Ja, är nog det läraren är ute efter. Utveckla lite kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Ja, är nog det läraren är ute efter. Utveckla lite kanske.

Jo. Hur har du tänkt dig, haha, är inte direkt bra på sånt....


   
SvaraCitera
ilse
 ilse

Jag tolkar boken som att om man jämför med hur vi har det idag så lever huvudstaden i framtiden medan människorna i distrikt 12 lever förr i tiden. Jag menar, distrikt 12 livnär sig med gruvarbete och de har knappt någon elektricitet, precis som vår värld var för några 100 år sen, men huvudstaden har väldigt avancerad teknik som bara finns i framtiden. Distrikten mellan 12:an och huvudstaden utspelar sig någonstans mellan förr i tiden och framtiden beroende på hur långt ifrån huvudstaden de ligger. Hoppas du fattar vad jag menar 🙂

Men som sagt, det här är bara som jag tror, jag har ingen aning om det verkligen är så!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo det var ju något! har inte tänkt så förut men det lät väldigt smart, stämmer väldigt bra! (:


   
SvaraCitera

Har läst alla böckerna och tycker de är bra.

Boken utspelar sig i en framtid där krig förstört stora delar av världen. Distrikten är slavar under huvudstaden på grund av en förlust i ett ytterligare krig.

Finns även typisk SF teknik som svävare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...förstod inte riktigt allt det där men tack!


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

...förstod inte riktigt allt det där men tack!

Skicka ett meddelande med fler frågor om du vill så ska jag försöka svara så bra jag kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj tack! jag gör det om det kommer upp några!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har fått en till fråga som jag inte riktigt hittat svaret på - frågan lyder såhär: Katniss använder begreppet karriärister om några ungdomar. Vad menar hon med det?

...jo, vad menar hon med det..?


   
SvaraCitera

Karriärister är de inte de som hade bra sponsorer och kom från finare distrikt? Och liksom gjorde det för att de tog för givet att de skulle vinna typ... Ett tag sen jag läste boken men det är iaf det jag minns. x)


   
SvaraCitera