Aviseringar
Rensa alla

Hungrig ofta


Ämnesstartare

Hej jag är 14 år(vet det står fel) ungefär 165 cm lång och väger runt 53-54 kg
Mitt midjemått är 63 cm om de hjälper er att svara på min fråga:
Jag är hungrig HELA tiden. Får sitta och hålla in magen för att den inte ska låta på lektionerna lol.

På morgonen äter jag en macka med smör, skinka, ost, sallad och tomat och till det dricker jag cola. [smile]

Till lunch äter jag skolmat, försöker äta så mkt som möjligt av det.

Efter skolan äter jag typ McDonalds eller chips/godis.

Sen äter jag kanske middag.

Sen om jag är vaken sent och är hungrig äter jag en macka eller nåt

Varför blir jag hungrig hela tiden [cry][cry][cry][cry]


   
Citera
Ämnesetiketter

drick inte cola på morgonen. ät mellanmål efter skolan, frukt eller macka. och hoppa inte över middagen. lägg dig i tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just det: för typ 1,5 år sen var jag underviktig och fick inte ner så mkt och var nästan aldrig hungrig och när jag åt så orkade jag inte så mkt (hade inte någon ätstörning).

blev min magsäck större eller vad hände


   
SvaraCitera

Pink Friday:

Efter skolan äter jag typ McDonalds eller chips/godis.

En bra grej är att ha ett samvete som hänger över en!!!!
McDonalds är hemska.

OnT: Det låter som att du har ohälsosamma matvanor. Och väldigt utspridda måltider. En sak som kan vara är att du är beroende av snabba kolhydrater - dvs att du har ett jävla sug efter kolhydrater (finns i bröd, läsk, chips, kakor osv). Vad jag vet är detta lätt för din mage att processera vilket gör att du inte blir riktigt mätt, utan att du äter sådant som bara ger dig snabb energi och inte långvarig som gör att du känner dig mätt. Det låter som att du kanske behöver lite kostråd, samt att dina föräldrar ser till att det finns mat hemma som gör att du är mätt. Saker du behöver äta mer av för att känna dig mätt är av långsamma kolhydrater som är svårare och tar längre tid att behandla för kroppen. Det innefattar enligt wiki: Som exempel på långsamma kolhydrater anges ofta pasta, ris, potatis, rotfrukter, bönor, linser samt grovt bröd.

Det är bra att du käkar mycket skolmat! Men även där tänk på att ta saker av det som får dig att känna dig mätt, och att du kanske tar något grovt bröd till om det finns tillgängligt, även en bra bredd av grönskar. Hur konstigt och tråkigt det än må låta så har det i alla fall hjälpt mig att vara mer mätt över dagen.

Tänk också på varför du käkar som du gör, gör du det för att du är hungrig och inte vet vad annat du ska käka, eller kanske för att du känner ett sug för det? En bra idé är även att kontakta skolsköterskan för att prata om dina matvanor för att de senare ska kunna hjälpa dig vidare, att gå omkring hungrig (och om du är mätt så verkar du ju bli mätt på ganska dålig mat) är inte bra för dig, varken fysiskt eller psykiskt. Skolsköterskan finns där för att hjälpa dig! Lycka till.


   
SvaraCitera

Pink Friday:

blev min magsäck större eller vad hände

Din magsäck har säkerligen blivit större - men om vi ställer det bredvid att du hade svårt att käka innan så är ju det positivt att den blivit större. Det är ju vad du fyller magsäcken med som spelar roll, äter du på rätt sätt så kommer den anpassa sig efter vad du behöver få i dig varje dag för att må bra. [y] Tränar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

drick inte cola på morgonen.

behöver koffeinet och sockret. blir fett sur utan cola

trubdruider:

. ät mellanmål efter skolan, frukt eller mack

okej

trubdruider:

hoppa inte över middagen

det är nästan aldrig god middag

trubdruider:

lägg dig i tid.

blir man verkligen mindre hungrig om man sover? jag lägger mig typ 21.30 men somnar kanske 22

ibland somnar när jag direkt när jag kommer hem från skolan och vaknar nästa dag och måste åka till skolan[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

gör du det för att du är hungrig och inte vet vad annat du ska käka, eller kanske för att du känner ett sug för det?

för att jag känner ett sug för det. o det gör jag hela tiden[ops]

genus:

Skolsköterskan finns där för att hjälpa dig

tyvärr har inte min skola nån skolsköterska vad jag vet (har precis börjat på en pytteliten friskola)
men jag ska prova att äta sakerna du sa

genus:

äter du på rätt sätt så kommer den anpassa sig

kommer den bli mindre om jag äter mindre portioner men nyttigare mat??


   
SvaraCitera

Pink Friday:

kommer den bli mindre om jag äter mindre portioner men nyttigare mat??

Alltså, det blir den ju. Egentligen är det ganska oviktigt, ät lagom portioner med nyttig mat!

Pink Friday:

tyvärr har inte min skola nån skolsköterska vad jag vet (har precis börjat på en pytteliten friskola)

Jag är inte säker på att det får gå till så, jag tror skolan har skyldighet (vare sig det är av privat regi eller kommunal) att erbjuda skolsköterska ett par dagar i veckan. Ska kolla upp det. Du bör kolla upp med någon lärare om det verkligen stämmer att det inte finns en skolsköterska.

Pink Friday:

för att jag känner ett sug för det. o det gör jag hela tiden[ops]

Då är det belöningssystemet som siktar in sig på mat för dig tror jag. Blir du gladare av att ta en cola till exempel? Blir det liksom något som avgör ditt humör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Jag är inte säker på att det får gå till så, jag tror skolan har skyldighet (vare sig det är av privat regi eller kommunal) att erbjuda skolsköterska ett par dagar i veckan. Ska kolla upp det. Du bör kolla upp med någon lärare om det verkligen stämmer att det inte finns en skolsköterska.

Okej, jag vet inte men jag har bara gått där i 3 veckor. kan fråga någon på skolan

genus:

Då är det belöningssystemet som siktar in sig på mat för dig tror jag. Blir du gladare av att ta en cola till exempel? Blir det liksom något som avgör ditt humör?

det är mest cola och annan läsk som jag känner ett sug av. speciellt när jag är törstig haha. och gillar inte att dricka t.ex vatten eller saft till maten. juice eller latte på morgonen går bra och i skolan måste man dricka vatten till lunchen men sen när jag kommer hem och tar en t.ex macka vill jag inte ha vatten till den direkt.

och cola avgör mitt humör ganska mycket, blir typ deppig och trött utan det [crazy]


   
SvaraCitera

Pink Friday:

blir man verkligen mindre hungrig om man sover?

sover du bra får du mer energi och blir piggare och du behöver inte äta lika ofta. men jag är inte den som borde snacka om det här egentligen. för jag lägger mig alltid alldeles för sent..


   
SvaraCitera

Pink Friday:

blir man verkligen mindre hungrig om man sover?

sover du bra får du mer energi och blir piggare och du behöver inte äta lika ofta. men jag är inte den som borde snacka om det här egentligen. för jag lägger mig alltid alldeles för sent..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

sover du bra får du mer energi och blir piggare och du behöver inte äta lika ofta.

aha! [smile]


   
SvaraCitera

Pink Friday:

och cola avgör mitt humör ganska mycket, blir typ deppig och trött utan det

Alltså, jag har en teori kring. Den är att i och med dina matvanor så har du blivit beroende av nyckelprodukterna i det du äter och tycker om - socker och snabba kolhydrater. Det är sjukt vanligt, bara så du vet. Det finns även en grej i ditt huvud som kallas ​belöningssystemet. Att vara beroende av socker är i sig ett missbruk. När du har ett lägre intag av socker blir det en belöning när du äter det - men när du äter mycket socker gör den det till ett beroende istället. Det här beroendet kan som du säger styra hur du mår. Du behöver verkligen trappa ner på din läskkonsumtion, dels för att läsk inte är bra för kroppen men även för att vänja om dig från beroende till att du ändå kan njuta av det och belöna dig själv med det. Självklart är det bättre att koppla andra saker som inte täpper igen dina blodkärl och försämrar din hälsa men du gillar ju uppenbarligen läsk liksom. Du behöver som sagt verkligen börja dricka annat till mackan, och kanske ha bestämt vilka dagar du dricker läsk. Mjölk/soyamjölk, kolsyrat vatten, lättsaft, juice utan socker, vatten och så vidare.


   
SvaraCitera

Pink Friday:

aha!

fast, kom ihåg att det är bra att äta riktiga måltider och mellanmål. man ska inte strunta i det! men det vore ju skönt att inte vara hungrig hela tiden [smile]


   
SvaraCitera

pga du växer. det är normalt. ätätätätät


   
SvaraCitera