Aviseringar
Rensa alla

hur..


Ämnesstartare

Vad säger ni att *bulimi* är?
Anorexia?
och andra ätstörningar.
Jag menar, alla säger olika.
säg vad du tycker och vad du tycker att det betyder för dig


   
Citera

Bulimi - spy upp mat
Anorexia - blogga om hur fet man är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

Bulimi - spy upp mat
Anorexia - blogga om hur fet man är.

jo, de tror jag nog, men hur mycket ska man väga för att *anorexia* ska räknas som? och bulimi? :S


   
SvaraCitera

Kossanskatt:

men hur mycket ska man väga för att *anorexia* ska räknas som? och bulimi? :S

Vikten har inget med sjukdomen att göra.
Men du blir inte inlagd om du inte väger under typ 37 kg eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

Vikten har inget med sjukdomen att göra.
Men du blir inte inlagd om du inte väger under typ 37 kg eller något.

okej, nej nä för jag hade bulimi som gick till anorexia. fast den försvann tillslut. och jag menar, folk som visste om det trodde att jag *ljög* för jag inte vägde lite, bara för jag vägde runt 40-45kg <.<


   
SvaraCitera

Kossanskatt:

folk som visste om det trodde att jag *ljög* för jag inte vägde lite, bara för jag vägde runt 40-45kg <.<

oj, men 40 är ju inte direkt mycket. beror kanske på längden, men om jag skulle väga 40 skulle jag gå sönder.

har också haft ätstörningar förr. tror folk har en viss bild av de båda sjukdomarna. anorexi är ett skelett med skinn på och bulimi är en småmullig tjej. typ. men så är det inte alltid!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

oj, men 40 är ju inte direkt mycket. beror kanske på längden, men om jag skulle väga 40 skulle jag gå sönder.

mjo, är dock bara 155. har vägt under 40, men inte längre

I love Lucy:

har också haft ätstörningar förr. tror folk har en viss bild av de båda sjukdomarna. anorexi är ett skelett med skinn på och bulimi är en småmullig tjej. typ. men så är det inte alltid!

jag tänkte på det, asså alla som har anorexia är ju inte bara skinn o ben, finns ju folk som är på väg neråt iofs men ja du förstår


   
SvaraCitera

Kossanskatt:

asså alla som har anorexia är ju inte bara skinn o ben, finns ju folk som är på väg neråt iofs men ja du förstår

jo, det är sant. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

jo, det är sant.

🙂 bra då vet jag att jag hade/har rätt (a) [bigcheers]


   
SvaraCitera

men man kan bli inlagd med ätstörningar bulimi väl som anorexi om man rasar snabbt, trots att man väger typ 70 kg, om man rasar för snabbt kan det bli VERY VERY FARLIGTTTTTTTTTTTTT 😀 eller som jag dricker dig full (3.8 promille) hemma och handlar destruktivt lol då blir du också inlagd


   
SvaraCitera

men vadå kan man få diagnosen anorexi utan att vara underviktig? Asså om man ligger precis på gränsen till normal kan man ändå få diagnosen anorexi då?


   
SvaraCitera

anaelin:

men vadå kan man få diagnosen anorexi utan att vara underviktig? Asså om man ligger precis på gränsen till normal kan man ändå få diagnosen anorexi då?

nej.


   
SvaraCitera

Anorexi är när man är underviktig, livrädd för att gå upp i vikt och blablabla.
Bulimi är när man hetsäter och sedan spyr upp de/tränar/tar laxerande.

I kort sammanfattning. Det handlar ju om mer än så.

Folk som säger att vikten inte har med saken att göra när det gäller anorexi har fel. För att få diagnosen anorexi så ska man vara underviktig. Är man inte det är det troligare att man har UNS.


   
SvaraCitera

det finns ingen speciell "vikt" för anorexia.
man kan väga 60 kg och ha anorexia, man kan väga 45.
man kan väga 45 och inte ha anorexia, man kan väga 32.


   
SvaraCitera

SPiDERMANNEN:

Folk som säger att vikten inte har med saken att göra när det gäller anorexi har fel

men de é ju lite konstigt eftersom att vissa har mycket muskler och endel har stor benstomme. Man kan inte precis påverka sin benstomme. Och muskler väger mer än fett...


   
SvaraCitera