Aviseringar
Rensa alla

Hur är det att ha en hamster?


Ämnesstartare

Jag funderar lite smått på att skaffa en hamster, hur är det? Är dom roliga att ha? Om man ska ha buren o så i sitt rum, stinker det mycket eller sådär lite? Min mamma är lite allergisk mot päls men går det om hon undviker att röra hamstern?

Blev lite många frågor, men jag hoppas någon kan ta tid och svara 🙂
Tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesetiketter

Hamster måste vara bland de tråkigaste djur man kan ha. Jag har aldrig haft en själv, men de gör ju ingenting. Dessutom brukar de inte bli speciellt tama vad jag har hört.

Däremot har jag haft en råtta och det är något helt annat. De är sociala och keliga, min råtta blunda och njöt när man klappa honom och tryckte huvudet emot en, har aldrig sett en annan gnagare göra så. De är smartare än andra gnagare också.

Dessutom lever råttor bara i ~3 år, vilket kan vara väldigt praktiskt om din livssituation ändras.


   
SvaraCitera

Nerry:

Om man ska ha buren o så i sitt rum, stinker det mycket eller sådär lite?

När jag hade råtta bytte jag i hela buren en gång i veckan och dagarna innan nästa byte luktade det väl lite. Men det hela beror på hur ofta du byter, det är ju bara att städa buren när det börjar lukta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, om hamstrar är kul eller inte beror ju på ens eget intresse och vad man gör med de. Gör man ingenting annat än matar, vattnar och rengör så är det ju klart att de inte blir roliga husdjur heller...

Hur som helst, min erfarenhet är iaf att det beror på hamstern. Har haft ett fåtal hamstrar som jag connectat med, resten har varit rätt tråkiga. Inte just för att hamstrar är tråkiga utan mer för att jag inte är speciellt hamsterintresserad, det är fel djur för mig.

Stinker tycker jag inte att det gör, verkligen inte. Det är la bara att hålla buren ren och ha bra strö som typ Toa-Lätt eller stl-strö 😛

Om det funkar för allergiker går inte att säga, det är olika. Finns allergiker som skulle reagera direkt, finns allergiker som inte reagerar förrän vid kontakt, finns allergiker som tål hamstrar trots att de inte tål andra pälsdjur, osv. Men rent generellt tror jag att hamstrar inte brukar vara så farliga, även om de kanske inte kan klassas som allergivänliga heller.

Och slutligen, råttor måste jag få avråda från. De må vara världens bästa djur, men de brukar vara jävligt allergena också 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glömde - en del hamsterhonor kan lukta förjävligt när de brunstar, så där finns kanske en luktfälla.


   
SvaraCitera

"roligt" tills din kompis glömmer stänga buren så katten kommer åt dem.

Allvarligt, skaffa marsvin istället.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Allvarligt, skaffa marsvin istället.

[love]

Dold text: Ni har ungar igen va? Tyckte mig se er annons på blocket, om jag minns ert uppfödarnamn rätt.[crazy] (för det var väl du :$)


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Dold text:

aa, sålde 5 st idag, till en kille på 15 som blev helt kär i dem när han såg dem. Sånt är kul. Dold text: köper även en merinohane av Liza, får se vad för söta ungar den kan tänkas ge? Hanen vi köpte från jens är fortfarande lite för feg för att betäcka, när honorna brunstar blirhan rädd och försöker gömma sig under/bakom vattenskålen. Charmör.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

aa, sålde 5 st idag, till en kille på 15 som blev helt kär i dem när han såg dem. Sånt är kul.

Åh! Vad roligt, speciellt med flock![love]

Postorderhoran:

Dold text:

HAHAHAHA[love][love]
Hur gammal är han?[smile]
Har ni tänkt komma på NM?
Dold text: Jag har ordnat suuuupersponsring så sent som idag![blush]


   
SvaraCitera

Ska du ha mysig hamster så köp från uppfödare, det är djuraffärshamstrar som är otama och tråkiga. Men ja, håller med horan, marsvin är bättre!


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Dold text: Jag har ordnat suuuupersponsring så sent som idag!

nja, tänkt och tänkt. Blir väl pet då, eftersom våra teddysar inte har "the look"
Ska kolla på vår teddyhane och se om han är nåt att ha, annars kommer vi inte åka. Har dålig koll, när är det? Vi kanske åker för att hämta/lämna marsvin? HAR FÅTT EN KUND I UMEÅ HUR TUSAN FRAKTAR MAN DEM DIT? vet du nån som har "vägarna förbi" där? [shake]


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Har dålig koll, när är det? Vi kanske åker för att hämta/lämna marsvin?

12-13 september, sista anmälningsdag är 15 augusti. :p

Postorderhoran:

HAR FÅTT EN KUND I UMEÅ HUR TUSAN FRAKTAR MAN DEM DIT? vet du nån som har "vägarna förbi" där? [shake]

Haha, ingen aning.. Kolla på marsvin i fokus eller nått^^


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

vet du nån som har "vägarna förbi" där? [shake]

Jag kommer att ha det. Ska på en utställning i Stockholm, dock kommer ju hela bilen vara fullpackad med kaniner så det kanske inte är jättebra att ta ett marsvin då.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Jag kommer att ha det. Ska på en utställning i Stockholm, dock kommer ju hela bilen vara fullpackad med kaniner så det kanske inte är jättebra att ta ett marsvin då.

När ska du dit? [blush]


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

När ska du dit? [blush]

7/11 [blush] är ju ganska långt bort.


   
SvaraCitera