Aviseringar
Rensa alla

Hur är en dikt bra?


Ämnesstartare

1. Vad är en bra dikt för dig?

2. Vilken poesi gillar du mest att läsa?

3. Vad ska det handla om?

4. Hur ska dikten vara utformad?

5. Vilken slags poesi skriver du själv?

^^


   
Citera
Ämnesetiketter

Läser inte dikter [sad]

Skriver dem inte heller [party]


   
SvaraCitera

tycker den ska ha ett bra flow och allt behöver inte rimma (behöver inte vara några rim alls egentligen) + korrekt grammatik


   
SvaraCitera

Den ska vara vacker och målande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ElinMLarsson:

Vad är en bra dikt för dig?

1a. Det är en svår fråga. Ämnet är lite väl stort för att den skall gå att besvara utan att göra en roman av allting och slita ut både händer och fingrar. Jag tar risken.

1b. Först och främst tycker jag om poesi som är målande och utvecklande. Gyllen glans och ståtlig prakt och överdådighet. Pompöst och graciöst och respektingivande.

1c. Tycker också om poesi som är enkel och lite asketisk. Rak och tydlig och konkret och beskrivande poesi. Så att man känner igen sig och vet precis vad diktens kärna vill leverera. Ibland finns det ingenting vackrare än det som talar direkt till hjärtat och inte lämnar något utrymme för några andra tolkningar än den som står på pappret.

1d. Jag har en förkärlek till sådan poesi som är fullkomligt abstrakt och oförutsägbar. Det lämnar möjligheterna öppna för läsaren själv att forma något som är fullkomligt oberoende av dikten. Dikten blir alltså bara ett redskap, medan det är du som läser den som skapar alla bilderna.

2. Jag tycker om Hjalmar Gullbrand och Karin Boye, men det finns många andra bra diktare. Jag har läst lite engelsk poesi tidigare också.

3. Allt som går att kreera eller ingenting av det eller någonting mitt emellan. Allting som kan skrivas kan betraktas som ett fossil som ligger nergrävt i marken. Poesi är ju nerskrivna tankar och de flesta finns ju inte än. Alltså gäller det att vara varsam när man drar upp fossilet ur marken. Är man hård och brutal när man skriver blir det nästan alltid samma effekt på fossilet. Dikten blir lidande och blir även den hård och tilltalar därmed inte heller.

4. Samma språkdräkt över hela dikten eller inte alls. Som sagt, det finns så mycket att välja och vraka mellan att det inte går att säga. Dikter man känner igen sig i brukar nästan alltid tilltala, om det är en positiv och bra känsla.

5. Jag experimenterar en hel del. Provar mig fram. Ibland går det bra för mig och dåligt för andra med att läsa och bli berörd och ibland tvärtom. Man har hela livet på sig att lära.


   
SvaraCitera

läser inte poesi man har faktiskt skrevet en dikt/sång aktigt sak som är typ som Cornelis låten Slusk blues!
så de ska va om ALKOHOL[bigcheers] och antisocialt beteende typ, något man kan relatera till! fast då återigen aldrig läst en dikt i hela mitt liv


   
SvaraCitera

den ska vara skriven av någon riktigt konstig människa som inte slåss fast det är ok om den slåss ändå


   
SvaraCitera

Bra rytm och ett tänkvärt (eller stimulerande) budskap.

Gillar det mesta, bara den engagerar.

Skriver lite blandat, vad jag känner för helt enkelt.


   
SvaraCitera

ElinMLarsson:

1. Vad är en bra dikt för dig?

Den ska sticka ut på något sätt. Det ska finnas något som gör att man inte glömmer den efteråt, vilket jag kan tycka är ganska lätt hänt.

Förvisso är det här poesi skrivet av någon som gick i grundskolan (fick en bok när jag gick på mellanstadiet minns jag), där en hade skrivit följande:


Små
Blå
Bär
Är
Här

Mycket enklare kan det inte bli. Inte fancy, de flesta fnyser kanske åt att ens kalla det för poesi, men jag har kommit ihåg den i 15 år och det är mer än jag kan säga om någon annan jag läst! [rolleyes]

ElinMLarsson:

2. Vilken poesi gillar du mest att läsa?

Den ska gärna vara lite rolig. "Fin" poesi är inte riktigt min melodi. Det ska vara lite sting... något som känns unikt och inte något blaha-blaha á la:

blommor och bin
du är så fin

utan hellre:

akta dig ditt svin
jag kastar porslin

[blush]

ElinMLarsson:

3. Vad ska det handla om?

Som ovan, hellre lite fräckhet och komik än romantik och sånt. Det mesta inom romantik känns så klyschigt och... oftast tråkigt. Men det mesta blir bättre med inslag av humor.

ElinMLarsson:

4. Hur ska dikten vara utformad?

Det har jag ingen riktig uppfattning om. Men som jag skrev innan, på ett sätt som gör att jag kommer ihåg den. Poesi med rimmande i ska helst inte ha så långa rader text att man hinner glömma vilket ord det ska rimmas på.

ElinMLarsson:

5. Vilken slags poesi skriver du själv?

Jag försöker hålla mig till humor som gemensam nämnare när jag skriver. Det mesta går att skriva om med humor. Jag rimmar helst med, det är både ett hjälpmedel och en utmaning att hitta ord som passar in.

Jag försöker att hitta rim som inte känns som något man läst 411 gånger innan. Då blir det rätt tråkigt att läsa/höra om man vet vad som komma skall. Överraska försöker jag göra!


   
SvaraCitera

ElinMLarsson:

1. Vad är en bra dikt för dig?

2. Vilken poesi gillar du mest att läsa?

3. Vad ska det handla om?

4. Hur ska dikten vara utformad?

5. Vilken slags poesi skriver du själv?

Svarar på alla frågor med två adjektiv, enkelt och unikt. (Böjning för anpassning till medföljande svar sker på egen risk)


   
SvaraCitera

gillar när den har samma struktur men sedan, plötsligt skiftar.
gillar också att alla kan relatera till dikten, eller att man på något sätt förstår/ser samband men inte kan sätta fingret på vad den betyder.
den ska inte vara självklar.

Få som klarar av mina krav.

Att rimma är också nice.


   
SvaraCitera