Aviseringar
Rensa alla

Hur är eran svenska?


vonKissekatt:
Kan någon rätta rubriken plz mvh tvångstanke

Vad är felet? "er" istället för "eran"?


   
SvaraCitera

"uppåt-pil"

Lee Woo-Jin:

Haha jag såg det också direkt. My grammar-nazi sense is tingling! Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket bra svenska. Högsta betyg från skolan. 


   
SvaraCitera
time
 time

Är lika bra på engelska som svenska, sedan talar jag ryska och finska utöver det även om finskan är klart sämst. Kan skifta felfritt mellan de språk jag kan, åtminstone för det mesta, ibland när jag är stressad så kan jag tappa bort ett ord och/eller ersätta det med samma ord på något av de andra språken. Syrran och jag pratar mest på engelska med varandra.


   
SvaraCitera

Crysilis:

Vad är felet? "er" istället för "eran"?

Ja. "Eran" är ngt konstigt talspråk. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: Kan någon rätta rubriken plz mvh tvångstanke

Crysilis: Vad är felet? "er" istället för "eran"?

vonKissekatt: Ja. "Eran" är ngt konstigt talspråk.

I vissa fall kan det vara helt ok att skriftledes använda talspråk såvida stavning och grammatik är rätt samt att inte ordet kan missuppfattas. Ordet eran som TS använder i detta fallet syftar på pronomet er. Missuppfattningen skulle kunna bli att man tar ordet eran för just vad det är dvs epok eller tidevarv typ den bästa eran i Sverige under 1900-talet var....

För övrigt är väl eran inget konstigt talspråk utan snarare ett reletivt vanligt talspråk som även används av politiker.

Förvånas rent allmänt vad som hänt med svenska språket. Anser själv att mina svenskakunnskaper är mycket goda. Engelskan är sådär trots att jag bott kortare tider under min uppväxt i Los Angeles med mina föräldrar. Men man glömmer lätt ett andraspråk om man inte använder det dagligen vilket jag inte gör.


   
SvaraCitera

heheh "svenskakunskaper" 


   
SvaraCitera

nä vad jag är retig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
nä vad jag är retig

retlig??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: heheh "svenskakunskaper"

Jag vet att det inte finns något ord som heter svenskakunskaper men jag har infört ett nytt ord som förhoppningsvis kommer in i Svenska Akademins Ordlista (SAO) om något år.  Blink

svenskkunskaper anser jag ENBART syftar på kunskaper i ex Sverige som land och dess kultur.

svenskakunskaper syftar enbart på kunskaper i det svenska språket.

Kolla in SAO inom något år.

vonKissekatt: nä vad jag är retig

Har även du infört ett nytt talspråk av skriftspråket RETLIG?   Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner:

Jag vet att det inte finns något ord som heter svenskakunskaper men jag har infört ett nytt ord som förhoppningsvis kommer in i Svenska Akademins Ordlista (SAO) om något år.  Blink

svenskkunskaper anser jag ENBART syftar på kunskaper i ex Sverige som land och dess kultur.

svenskakunskaper syftar enbart på kunskaper i det svenska språket.

Kolla in SAO inom något år.

Har även du infört ett nytt talspråk av skriftspråket RETLIG?   Mycket glad

😉

naj retlig är ngt annat! menade att jag retades


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: 😉

naj retlig är ngt annat! menade att jag retades

Hahaha... ok   Glad


   
SvaraCitera