Forumet - Hur är erat matintag? Har jag en ätstörning?

Hur är erat matintag? Har jag en ätstörning?

4473 2 47

Människor runt om mej tjatar en massa på att jag är för smal, knappt äter något osv, tror jag har en ätstörning osv. Jag själv tycker jag äter tillräckligt och förstår inte vad alla har att klaga på.  

Så det hade varit intressant att se vad andra har för matintag ungefär under en dag och sen jämföra med mej själv. 

Mitt matintag idag:

Frukost: Turkisk yoghurt med några fruktbitar i.

Lunch: En nutrilettbar

Mellanmål: Samma som frukost

Middag: Kyckling och potatis (tror jag det blir, ska först och träna)

Seriösa svar tack!

Spana också in:

Förstår ej hur man kan klara av att äta så lite.

Jag äter alldeles för mycket istället, och tycker det är svårt att äta "tillräckligt lite" för att kunna komma i god form.

Min kost:

Pre-frukost: Protein shake innan jag drar till jobbet.

Frukost: Vit dubbelmacka med smör,ost,skinka,tomat&gurka.

Lunch: Stor(oftast för stor) portion av vad jag är sugen på från valfri restaurang. 

Mellanmål: Två-Tre frukter runt halv fyra, innan gymmet

Innan och efter gymmet (ca. 2h mellan): Aminosyror-shake

Middag: Oftast någon typ av pasta i för stora kvantiteter med något kött-tillbehör och ibland sallad.

Tar ibland en protein-shake på kvällen med.

Äter för mycket, men kan ej slutaLedsen

Det är inte alltid jag äter en nutrilettbar istället, men ibland när jag känner att skolmaten som erbjuds (vi äter på en restaurang) inne håller panering osv så tar jag en sådan istället. Annars äter jag det som serveras utom kolhydraterna. Lite så ser det ut när jag inte tar en nutrilettbar, så ni inte tror att jag bara äter en sådan :)
Rejmond D Röjter: Förstår ej hur man kan klara av att äta så lite.

Jag äter alldeles för mycket istället, och tycker det är svårt att äta "tillräckligt lite" för att kunna komma i god form.

Min kost:

Pre-frukost: Protein shake innan jag drar till jobbet.

Frukost: Vit dubbelmacka med smör,ost,skinka,tomat&gurka.

Lunch: Stor(oftast för stor) portion av vad jag är sugen på från valfri restaurang. 

Mellanmål: Två-Tre frukter runt halv fyra, innan gymmet

Innan och efter gymmet (ca. 2h mellan): Aminosyror-shake

Middag: Oftast någon typ av pasta i för stora kvantiteter med något kött-tillbehör och ibland sallad.

Tar ibland en protein-shake på kvällen med.

Äter för mycket, men kan ej slutaLedsen



isola: Du måste ju äta mat till lunch och inte någon bantargodisbit (jaja måltidsersättning) som inte  är inte tillräcklig för en växande kropp. :(

Förvånad
kinderkarlsson: Det är inte alltid jag äter en nutrilettbar istället, men ibland när jag känner att skolmaten som erbjuds (vi äter på en restaurang) inne håller panering osv så tar jag en sådan istället. Annars äter jag det som serveras utom kolhydraterna. Lite så ser det ut när jag inte tar en nutrilettbar, så ni inte tror att jag bara äter en sådan :)



Och varför skippar du helt kolhydraterna? Låter som att du skulle behöva dem.Om du inte vill fortsätta vara "för smal"(?)
Och i hur stora mängder äter du? Lockas du inte av bordets njutning?
Har som en tanke att kolhydrater är fällan att gå upp i vikt. Och på bloggar, tidningar och äldre kvinnor råder dom till att dra ner på kolhydraterna. Och nej på något sätt blir jag faktiskt inte frestad :pPortionerna skulle jag säga inte är så stora som alla andras som går dubbla ggr också... 
Rejmond D Röjter: FörvånadOch varför skippar du helt kolhydraterna? Låter som att du skulle behöva dem.Om du inte vill fortsätta vara "för smal"(?)
Och i hur stora mängder äter du? Lockas du inte av bordets njutning?


kinderkarlsson: Har som en tanke att kolhydrater är fällan att gå upp i vikt. Och på bloggar, tidningar och äldre kvinnor råder dom till att dra ner på kolhydraterna. Och nej på något sätt blir jag faktiskt inte frestad :pPortionerna skulle jag säga inte är så stora som alla andras som går dubbla ggr också... 

nutrilettbarer innehåller välrätt mycket kolhydrater ändå? Försök ät mat. du blir inte tjock av mat. du blir tjock av skräpmat och för lite motion

kinderkarlsson: Har som en tanke att kolhydrater är fällan att gå upp i vikt. Och på bloggar, tidningar och äldre kvinnor råder dom till att dra ner på kolhydraterna. Och nej på något sätt blir jag faktiskt inte frestad :pPortionerna skulle jag säga inte är så stora som alla andras som går dubbla ggr också... 

Men på din beskrivning låter det som att du skulle må bra av att gå upp lite i vikt. Kolhydrater är för övrigt energi. Om man skippar dem helt finns risken att man blir väldigt seg.
Och du lägger bara på dig vikt om du äter mer än vad du förbränner, iow, tar in mer energi än vad kroppen gör av med. Då kan överskottet "läggas undan" i form av fett.

Har haft väldigt dålig koll på vad jag äter men de senaste 8 månaderna har jag med hjälp av skolsyster, kurator, skolläkare, stöd från bf och mamma lyckats gå upp 3 kg vilket är superbra tihihih yay

Frukost: Liten smörgås med bara smör för att jag är för lat för att hyvla ost/ta ut en skinkskiva ur paketen + 1 glas juice el. mellanmjölk

Lunch: Ingenting

Mellanmål: Lite cashew (förlåt alla som arbetar med att skörda eller vad det heter) + russin eller ingenting

Middag: Pannkakor med massa glass och sylt

Kvällsmat: Fruktsallad el. yoghurt med cornflakes

Kanske inte den optimala kosten men ändåååå, det bästa är nog att bara leva och inte oroa sig för en massa strunt som sin vikt - speciellt när man är ung och måste äta ordentligt för att man växer. Kan även tillägga att på mitt helgjobb äter jag pizza typ två gånger om dagen (om jag jobbar 8 timmar). Heh. 

Tack för svaret :)
absentthinking: Har haft väldigt dålig koll på vad jag äter men de senaste 8 månaderna har jag med hjälp av skolsyster, kurator, skolläkare, stöd från bf och mamma lyckats gå upp 3 kg vilket är superbra tihihih yay

Frukost: Liten smörgås med bara smör för att jag är för lat för att hyvla ost/ta ut en skinkskiva ur paketen + 1 glas juice el. mellanmjölk

Lunch: Ingenting

Mellanmål: Lite cashew (förlåt alla som arbetar med att skörda eller vad det heter) + russin eller ingenting

Middag: Pannkakor med massa glass och sylt

Kvällsmat: Fruktsallad el. yoghurt med cornflakes

Kanske inte den optimala kosten men ändåååå, det bästa är nog att bara leva och inte oroa sig för en massa strunt som sin vikt - speciellt när man är ung och måste äta ordentligt för att man växer. Kan även tillägga att på mitt helgjobb äter jag pizza typ två gånger om dagen (om jag jobbar 8 timmar). Heh. 


Se till att käka ordentligt vid lunchen. Lite ris, pasta eller potatis skadar inte. Tycker även att frukosten ser lite liten ut. Käka gärna lite mer så du orkar med hela dagen. Sånt är rätt viktigt när man går i skolan.

Mitt egna matintag är rätt irrelevant eftersom jag är man, vuxen, styrketränar rätt mycket och har hyfsad koll på näringslära.