Aviseringar
Rensa alla

Hur äter en NORMAL person?


Ämnesstartare

Hej! Jag skulle vilja veta lite hur en normalviktig tjej i ca 20 - årsåldern äter, utan att träna något speciellt?

Själv har jag varit sjuk i anorexi för några år sedan, nu när man ska komma tillbaka igen så minna jag inte riktigt hur man åt förut. Man har ju fått prata med dietister och fått alla möjliga slags matlistor på hur man BÖR äta. Men det intressanta är hur man äter när man är normal? Alltså aldig har svält sig, bantat, eller något sådant men som ändå har en sund och stabil vikt och mår bra!

Tack på förhand!
Kramar <3


   
Citera
Ämnesstartare

trycker i sig mat så fort man är hungrig. Man äter det man tycker är gott och inte för att det är nyttigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mcdonals FTW[love]


   
SvaraCitera

Mer än du tror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ, äter som en häst, tränar som ett djur, hoppas på det bästa.. [y]


   
SvaraCitera

jag_gillar_glass:

Man äter det man tycker är gott och inte för att det är nyttigt.


   
SvaraCitera

När man är hungrig, tills man är mätt.


   
SvaraCitera

Rock_faerie:

Hej! Jag skulle vilja veta lite hur en normalviktig tjej i ca 20 - årsåldern äter, utan att träna något speciellt?

Det beror alldeles på hur du är byggd, finns inget generellt utan alla kroppar ser ju olika ut.

Du kan ju börja med att räkna ut hur många kalorier som du behöver få i dig på en dag.

Din basala förbrukning (din energiförbrukning för ett dygn i sovande tillstånd)
Din basala kaloriförbrukning räknar du ut med Harris & Benedict-ekvationen.

För män:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
För kvinnor:
655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Din aktivitetsfaktor
När du räknat ut din basala kaloriförbrukning så tar du den gånger den aktivitetsfaktor som passar in på dig. Den skall ligga på mellan 1,2-2. När du knappt gör någonting under en dag så är det 1,2 som du skall använda, springer du ett maraton så är det 2.

Hoppas det framgick? Om du nu är underviktig så använder du den vikt som du vill nå när du räknar ut din basala energiförbrukning. BMI-skalan ger ett ungefärligt mått på hur mycket du skall väga i förhållande till din längd.

http://www.markazits.com/diet/bmi.php


   
SvaraCitera

Buddah:

Du kan ju börja med att räkna ut hur många kalorier som du behöver få i dig på en dag.

Det är ju ett jävligt hett tips till en som försöker bli frisk från anorexia förstås -_-'

Edit: Ignorera Buddah, det sista du vill göra är att börja räkna kalorier igen. Ät när du är hungrig och tills du blir mätt helt enkelt [smile]


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Edit: Ignorera Buddah, det sista du vill göra är att börja räkna kalorier igen. Ät när du är hungrig och tills du blir mätt helt enkelt [smile]

Nej, för man behöver inte alls struktur för att komma ur en ätstörning. Problemet är oftast att de som räknar kalorier egentligen inte har någon koll på hur många man egentligen behöver få i sig.


   
SvaraCitera

Buddah:

Nej, för man behöver inte alls struktur för att komma ur en ätstörning.

men grejen var väl mer den att du uppmanade henne till att fortsätta räkna kalorier genom att visa hur man räknar ut sin basala förbrukning..? [no-no]
hon undrade hur en normalviktig person som aldrig svält sig själv eller bantat äter för att må bra, och jag tror knappast att alla friska människor sitter och räknar kalorier.


   
SvaraCitera

oj buddah kan visst sånt här [wink]


   
SvaraCitera

ofta man räknar kalorier och sånt grejs[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Det är ju ett jävligt hett tips till en som försöker bli frisk från anorexia förstås -_-'

Edit: Ignorera Buddah, det sista du vill göra är att börja räkna kalorier igen. Ät när du är hungrig och tills du blir mätt helt enkelt

Hehe, tack så mycket, du verkar haja vad jag menar...jag vill ju inte behöva räkna kalorier och sånt skit igen, bara att folk SERIÖST ska skriva vad de äter en nomal dag. Fattar inte hur det kan misstolkas så mycket [shake] Helst en nomalviktg tjej i min ålder som sagt.

Men för er som vill veta har jag ungefär BMI 19 nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kärleksmums:

hon undrade hur en normalviktig person som aldrig svält sig själv eller bantat äter för att må bra, och jag tror knappast att alla friska människor sitter och räknar kalorier.

Tack för att även du förstår vad jag menar!!


   
SvaraCitera