Aviseringar
Rensa alla

Hur bli bemött av skolsköterska/sjuksköterska?!


Ämnesstartare

Hej på er allesammans!
Jag håller på att plugga till sjuksköterska och mina tankar är att bli skolsköterska. Det är ett jobb jag verkligen drömmer om. Just mötet med alla barn och ungdomar, att få hjälpa dem, eller bara finnas där som en hjälpande hand när livet känns tungt och jobbigt.
Jag vet själv hur skönt att det kan vara att ha någon att prata med, någon som bara finns där och vill hjälpa.

Så min fråga här och nu till er är, hur ni skulle vilja bli bemötta av er skolsköterska? Eftersom detta är ett ätstörningsforum, syftar jag speciellt på i en sådan situation, men ni får mer än gärna berätta i övrigt också. Alla tips mottages gärna, detta för att jag ska kunna ta det till mig och bli en så bra skolsköterska/sjuksköterska som möjligt. Vad vill ni att jag som sjuksköterska/skolsköterska ska göra för er? hur vill ni bli behandlade? Övriga råd och synpunkter?!

Beskriv gärna den perfekta bilden av en skolsköterska, hur ska jag vara för att ni elever ska uppskatta mitt jobb?

Och sist, men absolut inte minst. Ta hand om er, och vara inte rädda att be om hjälp när livet sviktar och är jobbigt. [love]


   
Citera

påvägattblisyrra:

plugga till sjuksköterska

Lycka till [love] Förresten hur utbildar man sig till syrra? Spelar ens gymnasiebetyg/linje någon roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att utbilda dig till sjuksköterska krävs en treårig sjuksköterskeutbildning på universitet/högskola. För att sedan arbeta som skolsköterska krävs vanligtvis speciallisering inom barn.och ungdom eller disktriktsköterkeutbildning.
Gymnasielinje spelar egentligen ingen roll, men du måste ha grundläggande behörighet som är matte b, naturkunskap b (eller alternativt kemi, fysik, biolig a, tror jag det är). Hur höja betyg som krävs är väldigt olika beroende på vart i landet du vill läsa.
[smile]


   
SvaraCitera

påvägattblisyrra:

Så min fråga här och nu till er är, hur ni skulle vilja bli bemötta av er skolsköterska?

Hoppas du är ung. På min skola finns två st, och på är över 50. Det går inte att prata med dom. Har försökt men det enda dom vill att jag ska göra är att prata med mina föräldrar om min ätstöring. Föreslå aldrig det! Åtminstone inte det första du gör. Hade jag kunnat prata med min mamma hade jag gjort det för länge sen.
Fråga inte massa onödiga frågor, det är bara jobbigt utan låt eleven prata. Vill han/han inte prata tvinga inte! utan det viktigaste är att du finns där även om du bara ät tyst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte en 50 + tant som alla skolsköterskor verkar vara, nej. Det värsta är att det krävs oftast så himla mycket erfarenheter och vidareutbildningar innan man kan få ett jobb som skolsköterska. Annars skulle jag vilja börja direkt, nu idag xD
Fast att det inte går att prata med dem, det beror nog mer på personligheten. Jag vet en helt underbar skolsköterska på 50+ som jag har pratat och delat väldigt mkt med.
Men hur som helst...
det där med föräldrarna håller jag med dig om. Endel tycks ha väldigt svårt att förstå att alla inte har den relationen till sina föräldrar, och som du säger, hade det varit en möjlighet hade man förmodligen valt föräldrarna framför skolsköterskan att prata med. Fast det är inte säkert, men hur som helst tror jag bara tjat om det blir jobbigt. Vill man inte, så vill man inte.


   
SvaraCitera

Ja inte tvinga en att visa sina skärsår i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har mycket kontakt med skolsköterskan på min skola efetrsom jag har åroblem med min skolgång mo har det jobbigt m.m.

Jag förstår att det är JÄTTE svårt att som skolsköterska försöka se vad personen behöver. JAg skulle säga att det jag tycker är skönast/viktigast. Det är just att hon ska finnas där, prata lungt och mjukt med än. Fråga hur det är. Inte ha några tvång. Försöka ta tid med personen som komem roch vill ha stöd. Inte bara finnas där som en "skolsköterska" vars uppgift är att lixom fixa mer "fysiskt" uatn även att finnas där "psykiskt". Oh sen tycker jag att man inte ska snåla på kramar, visst. Skolsköterkan kanske känner som så att "äch det är en elev, inte fanken vill hon väl ha en kram utan skolsköterskan" men joo, vissta betydetr det mycket för. Det är så mkt kan släppa i tankarna, man känner att hon verkligen bryr sig och finns där...
Sen tror jag att man får FÖRSÖKA bedömma från person till person, det beror ju på personligheten också, hur man vill bli bemött oså..

hmm, ja de tär svårt, jag förstår det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va förstående, pressa inte på något sätt... sen e de bra om du lyssnar noga, så jävla jobbigt att behöva upprepa sej om man berättar om ngt jobbigt/pinsamt..! försök komma ihåg ansikten å namn på dom du pratat med, att man inte bara blir en i mängden.


   
SvaraCitera

En skolsköterska har väl tystnadsplikt eller?

skolsköterskan på min skola hotar med att ringa hem om vågen visar ner mer ...
jävla kärring!

Hota aldrig med det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Ja inte tvinga en att visa sina skärsår i alla fall.

HAhahaha [bigsmile]


   
SvaraCitera

påvägattblisyrra:

Beskriv gärna den perfekta bilden av en skolsköterska, hur ska jag vara för att ni elever ska uppskatta mitt jobb?

Min gamla skolsköterska var helt UNDERBAR [love] Jag älskade henne. När jag kom in till henne första gången och vägde och mätte mig så sa hon "du är alldeles, alldeles lagom" trots att jag antagligen var lite mullig. Hon är helt underbar, glad och älskar verkligen sitt jobb. Så tillmötesgående och alltid engagerad.


   
SvaraCitera

uppenbar:

När jag kom in till henne första gången och vägde och mätte mig så sa hon "du är alldeles, alldeles lagom"

Åh va mysig hon verkar ^^, en sån skolsköterska skulle jag vilja ha 🙂


   
SvaraCitera

inte ringa till sina föräldrar som min gjorde.
hon berättade allt om mina problem för mina kompisar med.

hon sa att hon hade tystnadsplikt & inte skulle ta kontakt med någon om jag inte ville.
kommer aldrig lita på henne mer.


   
SvaraCitera

SvenÄrMinVän:

HAhahaha

Vad? Min förra skolsköterska+förra kurator+förra gympalärare tvingade mig att göra det [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte säga att man kommer komma in på psyket [n] Gjorde min förra skolsköterska, har inte vågat lita på någon vuxen sen dess kan man säga..


   
SvaraCitera