Aviseringar
Rensa alla

Hur bli bemött av skolsköterska/sjuksköterska?!


Ämnesstartare

Hej på er allesammans!
Jag håller på att plugga till sjuksköterska och mina tankar är att bli skolsköterska. Det är ett jobb jag verkligen drömmer om. Just mötet med alla barn och ungdomar, att få hjälpa dem, eller bara finnas där som en hjälpande hand när livet känns tungt och jobbigt.
Jag vet själv hur skönt att det kan vara att ha någon att prata med, någon som bara finns där och vill hjälpa.

Så min fråga här och nu till er är, hur ni skulle vilja bli bemötta av er skolsköterska? Eftersom detta är ett form om motgångar och problem, syftar jag speciellt på när det gäller psykisk ohälsa, men ni får mer än gärna berätta i övrigt också. Alla tips mottages gärna, detta för att jag ska kunna ta det till mig och bli en så bra skolsköterska/sjuksköterska som möjligt. Vad vill ni att jag som sjuksköterska/skolsköterska ska göra för er? hur vill ni/vill ni inte bli behandlade av mig? Övriga råd och synpunkter?!

Beskriv gärna den perfekta bilden av en skolsköterska, hur ska jag vara för att ni elever ska uppskatta mitt jobb?

Och sist, men absolut inte minst. Ta hand om er, och vara inte rädda att be om hjälp när livet sviktar och är jobbigt. [love]


   
Citera

Hm... Ja du. 😛
Vänlig och trevlig (såklart), så man inte blir rädd för att kommaoch ha hälsokontroll eller något liknande(Som jag var i förra skolan. Hon var ganska kall av sig. [cute])
Försöka vara tröstande och så, visa att man bryr sig. Fast inte på ett fjäskande sätt. [smile]
Och ja... Man ska kunna känna att du finns där om man behöver prata av sig [bigsmile]
Men gör inte gärna så som hon i min förra skola. 😛 När jag gick i femman (slutade där efter femman) började en ny tjej som vände alla emot mig inklusive min bästis. Alla hatade mig. [cute]
Och jag och mamma frågade hur vi skulle göra och hon föreslog att vi skulle sätta oss ner med "mobbaren" och hennes mamma och prata. Det var det sista jag ville göra. :F Det skulle blivit 5000 ggr värre! Tro mig! (Hon verkade inte bry sig så mycket heller)
Och försök skaffa en kontakt med alla elever, typ, om det börjar någon ny så sök upp den och prata lite med den och så. Inte bara sitta där inne på sitt rum med stängd dörr så man inte ser en skymt av dig förutom när man har hälsokontroll. Hehe

Nu går jag i sjuan och är väl havt utfryst. Jag har inga kompisar i klassen i alla fall. Nästan inga utanför skolan heller (bortsett från datorn då) [cute] Har ingen att prata med, fast har pratat lite med kuratorn, men det känns inte riktigt som hon tror mig. [shake] Kanske borde prata med skolsköterskan i stället.

Men ja, vänligt bemötande, tröstande om någon är ledsen, försök skaffa kontakt med eleverna så de kan känna att de kan lita på dig och gå till dig och prata av sig. ^^
Hehe, detta blev rätt långt. [rolleyes] Men ja, allt handlar om samma sak egentligen, men jag hoppas att detta var till någon hjälp. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Drakälskaren:

men jag hoppas att detta var till någon hjälp.

Oj lite sent svar från mig. Men tak så väldigt mycket för ditt inlägg! Du har måna kloka tankar och råd. Något som jag framförallt tar till mig efter ditt inlägg är att tänka på att man som skolsköterska måste synas på skolan, visa sig utåt att man finns! Jag tror det är lättare att man tar kontakt den dagen man behöver det om man har sett lite av skolsköterskan, vet vem hon är osv. än om man bara har läst ett namn.

En tanke som väcktes av ditt inlägg var det du skrev om i din egen situation. Du funderar på att kontakta skolsköterskan i och med att du känner du utanför. Om du fick önska nu, hur skulle du då vilja se att hon reagerade och behandlade dig? Väldigt nyfiken på ditt svar, så om du orkar och har tid. Svara gärna!
Ta hand om dig! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen mer som har något att dela med sig av? Positivt eller negativt


   
SvaraCitera

Ledsen att jag inte svarat... Men ja... Det är svårt nu i juletider. [smile] Ska svara strax, ska bara sätta in disken först. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är viktigt med en trevlig, lucn ohc trygg utstråålning. Många som kommer till skolsköterskan är i en otrygg situation; om man blivit sjuk i skolan kan det kännas jobbigt och oroligt och då måste den vuxna som tar hand om en vara trygg. Samma sak gäller ju om man mår psykiskt dåligt.

För mig har det varit viktigt att de tagit mig på allvar när jag i gymnasiet ett flertal gånger gick ned och meddelade att jag håller på att få migrän, då var det guld värt att de lät mig ligga och spy/sova i ett mörkt rum och då och då bara kom in och kollade hur jag mådde. Närvarande, men inte påträngande är också viktigt att vara liksom 🙂


   
SvaraCitera

Ursäkta, det är mitt fel. Har aldrig fått tummen ur, och tja...

Hmm... Svårt att säga. (Jag är ganska dålig på att förklara och uttrycka mig i sådant här tyvärr. Det blir alltid så långt och krångligt. [rolleyes] Bättre på att skriva långa romaner då.) Men... Vara tröstande och försöka vara förstående i alla fall.
Egentligen så borde det ju få ett slut så som det egentligen är (i mitt fall), men frågan är ju vad man som skolsköterska egentligen kan göra. Man får ju försöka hjälpa på ett eller annat sätt, men hur?
Det bästa är väl att prata om det. Fråga lite försiktigt om det, visa intresse, och fråga kanske efter ett tag om hon/han ska säga till läraren som i sin tur kan säga till barnen som "håller på".
Fast jag i mitt fall är rädd att det kan bli värre (Har varit med om det). Så jag skulle helst inte vilja att de ska bli tillsagda.
Men... Jag antar att det beror mycket på vad det är för slags "fall". Och självklart vad det är för personer man har att göra med (Det lät nästan som om jag pratade om brottslingar och skummisar[rolleyes]), men detta funkar nog i de flesta fall skulle jag tro.

Jag hoppas det hjälper lite. 🙂 Om du vill veta något mer av mina åsikter eller vill veta mer ingående vad jag menar, så bara fråga på. ^^ [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lägg på några kilon, en mullig skolsköterska inger en känsla av trygghet. Eller om du är för tjock, banta.


   
SvaraCitera

Jag vill såklart bli mött på ett trevligt sätt. Inte som min skolsyrra som skrek åt mig när vi pratade. Känns verkligen inte som en kvinna man kan lita på. Vågar inte riktigt prata med henne alls, så ett bra tips är att låta bli att vara en surkärring. Men du verkar inte som en sån, så det går nog bra [y]


   
SvaraCitera
B3ll4

Jag tycker skolsystrar är lite falska, alltså man ska ju liksom aldrig berätta något för dem. Dem säger att dem har tystnadsplikt men ändå går dem och berättar det man säger, iallafall den jag har nu. Och sen hade jag en himla jobbig när jag gick i typ femman eller nåt, och så skrev jag ett otroligt töntigt brev om att hon fått sparken och att hon skulle packa ihop sina grejer och att det var från rektorn, och det anklagade hon mig för direkt liksom? utan bevis? hallå. så en sån där tyckerr jag inte du ska bli, men du kan bli en trevlig tyst skolsköterska 🙂 och ha rummet i rosa för assååå gud vad fula alla såna rum är, man mår bara ännu dåligare ju när man går in där. och ha inte för mkt framme på skrivbordet. det blir säkert jättebra isåfall 🙂


   
SvaraCitera
Hando

Trevligt, och varmt vill nog de flesta bli bemötta av en Skolsköterska/sjuksköterska. Om inte annat vill jag bli det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

Jag tycker skolsystrar är lite falska

Det är nog att dra alla över samma kant. Det är såklart individuellt som med alla andra människor också. Därmed säger jag inte att det är acceptabelt, de borde kunna förhålla sig till sitt jobb på ett proffessionellt sätt!

B3ll4:

och ha rummet i rosa för assååå gud vad fula alla såna rum är, man mår bara ännu dåligare ju när man går in där. och ha inte för mkt framme på skrivbordet. det blir säkert jättebra isåfall 🙂

hahaa, jag har redan inuti mitt huvud hur jag vill ha mitt rum, värmt och färglatt =) Så det känns bemötande och tryggt!


   
SvaraCitera

påvägattblisyrra:

Så min fråga här och nu till er är, hur ni skulle vilja bli bemötta av er skolsköterska?

Så länge du inte är som den på min gamla skola [smile]
Hon sa till en tjej i matkön - så att alla hörde- "oj, har du forfarande mesn? Det är ju 64 dagar nu [surprised]" [smile]

Sen började hon gråta när man sa att man inte litade på henne [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men oj hon lät lite väl extrem.. Vad är tystnadsplikt lixom [confused]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera