Aviseringar
Rensa alla

Hur blir jag längre????


Ämnesstartare

Hej jag är en tjej på 14 år och jag är 1,55 cm lång. Mina föräldrar är ganska korta, tro det eller ej jag är längre än min mamma då hon är ca 1,50 och min pappa är runt 1,70-1,74. Så jag kommer troligtvis inte bli längre en vad jag är nu men jag hatar att vara såhär kort jag vill minst va 1,65. Min bror är väldigt lång för att ha korta föräldrar då han är ca 1,80-1,85. Så till min fråga kan man ta piller för att bli längre?, två av mina sysslingar tog piller och sprutor för att bli längre, en tog piller och en tog sprutor, så jag vet att det finns att ta. Men måste man va hos en doktor som ska avgöra om jag får ta det eller inte? Eller finns det receptfritt på Apoteket? Tänkte ta tag i detta innan jag blir äldre då det kanske är försent, är jätte tacksam för svar! Tack i förhand. 


   
Citera
Ämnesetiketter

Har för mig att de pillren o sprutorna kan göra så du får större näsa o öron
Läkare som fixar det
Längden är inte så viktig, du kmr nog växa minst 1 cm till


   
SvaraCitera

Finns hormon tabletter som läkare kan skriva ut (eller om de finns receptfria, ingen aning faktiskt), men de är till om man faktiskt är kort och behöver hjälp för att få igång processen. Så tror inte du kommer få några sådana om du skulle gå till en doktor. 
Annars så vet iaf inte jag om det finns något annat sätt att bli längre på. Var det förresten inte du som skrev ett inlägg tidigare om att du hatade din längd? Skeptisk


   
SvaraCitera
Lenny

Om du har lätt att gå upp i vikt ska du inte ta dessa piller. En kompis till min bror testa detta men han hade lätt att gå upp i vikt och blev bred som faan efter bara några få månader. 
Men det du kan göra, vilket jag också kommer göra när pengarna vill sig, är att operera in metallbitar i benen, som man sedan kan förlänga med tiden.. Oklart hur mycket det kostar dock, men det är nog en del ^^ 

Jag är 148 cm och 21 år gammal ... 


   
SvaraCitera

Din längd är redan genetiskt förbestämd. Kan påverkas negativt av vissa faktorer. Finns dock inget "naturligt" att äta/göra för att bli längre. 

Dessa piller folk talar om är väl olika former av tillväxthormon. Besök en läkare för att kolla om du har detta i balans. Antagligen har du det (155 är ju inte extremt kort med tanke på dina föräldrar) så du lär ej få något utskrivet. 
 
Ett bra tips är att leva nyttigt. Träning kan göra att du får bättre hållning vilket leder till att du uppfattas som aningen längre.

Fknns säkert möjlighet att du blir 160 så.


   
SvaraCitera

Kan säga såhär; Hela mitt liv var jag JÄTTE kort, men sedan i 8:an växte jag såå mycket från ingenstans. I 7:an kanske jag var c.a 160 cm, nu är jag c.a 170 cm lång och går i 9:an. 


   
SvaraCitera

En helt tokig idé som jag lär få massor av nedvotes för men försök acceptera din längd istället, du lär ändå växa någon cm till innan du är klar
korta tjejer är bland det bästa som finns, nätet verkar brusa med uppskattning för denna typ av tjejer så varför inte?


   
SvaraCitera
Kanao

Hej  , jag ska fyllt 18 år i den december (2017). Jag är 1,65cm lång nu  och jag kommer från asian . Doktor sa att jag kan växer till 1,70cm men jag är oroligt *-*' jag har försökt att tränar joga 2 gånger om veckan, jag tränar ungfär i  1 månad , vill fråga kan jag blir lägre i min ålder ?_?' 


   
SvaraCitera

Ät Zink tabletter! 
Det skyndar på växten. Dom finns att köpa på apotek. 
Jag äter sånna och jag växer ca 1cm på 1,5 månad.
Man tar en tablett om dagen. 


   
SvaraCitera

Hej. Jag har sjäv många vänner som haft samma problem som du. Jag vet inte om det finns piller, eller vad det nu är, som kan göra dig längre och som är receptfria, men om det finns så borde du gå till en läkare först bara för att vara säker på att det inte kan vara skadligt för dig. 

Själv så tror jag att det bästa du kan göra är att ta hand om dig själv. Se till att träna och äta ordentligt (använd dock inte vikter då jag har hört att det kan påverka din längd). Pröva även att börja gå i klackar om du vill. Jag använder själv klackar och enligt min erfarenhet gjorde det bara ont de första veckorna och sedan föredrog jag klackar helt och hålllet framför vanliga skor. (Detta tror jag dock du borde undvika om du hat t.ex. knä eller benhinneproblem.)

Annars vill jag bara säga att jag tror att du kommr växa mer. Efterssom du bara är 14 så har du förmodligen flera år kvar. Har även vänner som i din ålder var kortast i klassen men är nu bland de längsta och jag är 15 så du behöver förmodligen inte oroa dig så mycket och om din bror har generna för att bli lång är sannolikheten ganska stor att du ochså har det.


   
SvaraCitera