Aviseringar
Rensa alla

Hur blir Olle kines?


Ämnesstartare

iddqd:

Ärligt talat känns det inte som något att bry sig om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Kombination av ovanstående (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Who cares, vem vill bli associerad med ett land som ens identitet, ja, förutom våra kära nazikamrater...


   
SvaraCitera

Jag skulle nog svara "har etnicitet som majoriteten", men det håller ju egentligen inte alltid. Tex: har jag etnicitet som majoriteten i Sverige idag så behöver jag ju inte vara svensk, jag kan ju vara norrman. Om jag däremot, som norrman, pratar svenska och är allmänt svensk (inte så svårt för en norrman), så är jag delvis svensk. Mina barn däremot blir svenskar.
Det förutätter ju dock att majoriteten i Sverige är så som den är idag. Om majoriteten är arabisk i Sverige, så är inte en arab som bor i Sverige svensk för det.

Blev kanske lite rörigt nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

bor där (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på om man tänker inkluderande eller exkluderande. Ett inkluderande synsätt består av faktorer som vilken person som helst kan sluta sig till o känna samhörighet till, tex jag är svensk för att jag bor i Sverige. Det kan alla som bor i Sverige säga oberoende av tidigare nationell härkomst.

Ett exkluderande synsätt på nationell identitet består av uteslutande faktorer, tex. Jag är svensk för att jag är född i Sverige. Personer som inte är födda í Sverige utesluts även fast de mkt väl känner sig som svenskar.

Lite luddigt men...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

har etnicitet som majoriteten (Du röstade på detta alternativ)

Så länge majoriteten är av svensk etnicitet i Sverige.

"Är medlem".. Vad? [tard] Sen när är man medlem i ett land?


   
SvaraCitera

notfallingapart:

delar samma "kultur" (Du röstade på detta alternativ)

Divinator:

Jag är inte svensk, jag är en människa som bor i Sverige[y]

Jag vet inte om jag betraktar mig som särskillt svensk. Jag bor bara här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Annat (Du röstade på detta alternativ)

Om man anser sig vara svensk så är man det.


   
SvaraCitera

svensk föds man till om minst en av ens föräldrar är svensk. svenskt medborgarskap innebär inte att man är svensk, men man har samma rättigheter som en svensk. ett barn till två svenska medborgare kan dock klassas som svensk, förutsatt att föräldrarna är bosatta i sverige vid födslen.


   
SvaraCitera

Förstår inte riktigt poängen i att diskutera sådana här frågor. Det finns ofta fler kulturer än bara 1 i ett land (i sverige finns t ex både den "vanliga" indelad i olika klasser, samisk, storstadskultur, landsortskultur etc).

Jag är född i Sverige och har bott här hela mitt liv. Har en svensk far och finsk mor. Uppvuxen helt och hållet hos min mor, och finsk medborgare. Talar både svenska och finska (lite bättre på svenska dock). Enligt medborgarskapet är jag finsk, enligt födelse- och bostadsort är jag svensk. Är jag i Sverige uppfattar folk mig som "lite finsk", är jag i Finland uppfattar folk mig som "ganska mycket svensk".

Jag säger att jag är halvfinsk. I min uppväxt har jag haft både svensk och finsk kultur (skiljer sig inte så mycket iofs...), jag kan båda språken, har släkt i båda länder.

Om jag skulle vilja bli kines? Första steget vore att flytta dit, sedan lära mig språket och bli medborgare. Att förstå sig på en kultur man inte är bekant med tar tid, men efter sådär 20 år skulle jag nog kalla mig kinesisk; Ungefär som min mamma känner sig ganska svensk nu, efter över halva livet i Sverige.


   
SvaraCitera
Exner

notfallingapart:

Annat (Du röstade på detta alternativ)

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Utan patriotism för sitt land är man antisemit i Israel då eller? Självhatande Jude!

israel har ingen statsreligion[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Så vad tycker ni? Hur blir Olle kines (om han ens kan de). Vad skulle krävas?

Aldrig, men kinesisk medborgare kan han däremot fortfarande bli


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tänker på det ofta!

Om vi säger att du är t.ex vit (Men född i t.ex. Kina), dina föräldrar är vita och även de är födda och uppväxta i Kina och talar inte ens något av sina föräldrars språk men har ett 100% europeiskt ursprung. Det är ditt första språk, du har den mentaliteten - även hemma, din skola, dina vänner, allt...

Du åker till ett annat land, skulle folk då acceptera att du ser dig själv som kines? Eller är du en europé från Kina?

--

Jag anser i alla fall att alla mina kusiner är svenska, fast nästan alla är heliranier. .)


   
SvaraCitera