Aviseringar
Rensa alla

Hur börjar man att riktigt skriva?


GreedIsNine:

Men problemet är att jag dels inte verkar veta hur man riktigt BÖRJAR skriva.

man kan ju börja på HUR många olika sätt som helst... tror att man liksom övar upp en känsla för hur man bör börja

GreedIsNine:

Ska man fundera ut allting ( tex huvudkaraktären mm) eller?

är väl olika från person till person, tänker aldrig ut allt innan jag börjar skriva, det kommer efterhand


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försök använda så korrekt språkbruk som möjligt även i de mest oseriösa sammanhangen. Din trådstart är inte ett exempel på det.

GreedIsNine:

Och hur får ni er att rycka er från datan och börja?
Behöver verkligen lite tips och sånt ^^

Det är väl fördelaktigt att sitta kvar vid datorn om man vill börja skriva. Eller skriver folk fortfarande på papper?


   
SvaraCitera

jag skriver vid datorn, testa me det då slipper du u flytta på dej[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Jag kör på denna också, låter hela skrivandet bli en resa på sitt sätt.

det blir roligare och bättre så!

Zittam:

Att skriva ut det på dator funkar bra, dock ska man brainstorma på papper tycker jag!

nej. skrivarm någon? [cool] får du inte ont? plus att det ju blir heljobbigt att sudda ut och ändra om man behöver göra det ofta.

uhuuuuuu:

skriva ''förkortningar''?
då hon skriver fort sedan om hon tex. skriver en bok
så kommer hon skriva sina ''förkortningar'' utan att hon lägger
märke till det.

jag skriver hur slarvigt som helst här på internet o använder ofta förkortningar men har aldrig gjort det i en seriös text jag skrivit. man måste ju ändå hålla koll på vad man skriver, och läsa igenom det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohfckyou:

nej. skrivarm någon? får du inte ont? plus att det ju blir heljobbigt att sudda ut och ändra om man behöver göra det ofta.

Är van så jag får ingen skrivarm! Har alltid med mig en anteckningsbok så man kan skriva ned alla ideér man får!
Och sudda gör jag inte, skriver om det på sidan efter istället, då brukar man kunna få till det bättre också.

Viktigt att säga;Dold text: jag skriver om alla ideér jag får för hand, allt ifrån 2 till 15 gånger. Har faktiskt skrivit om en inledning till en av mina storys ca 15 gånger. (Bra blev det däremot!)

Att sätta sig på stan med en kopp take-away kaffe, titta på folk som går förbi och skriva är fint. Lite mysigt sådär!

sylar:

Försök använda så korrekt språkbruk som möjligt även i de mest oseriösa sammanhangen. Din trådstart är inte ett exempel på det.

Håller med om vartenda ord, att alltid försöka formulera sig så väl man kan. Allt för att bygga och finslipa sin egna skrivstil! Samt även för att expandera sitt egna ordförråd. =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GreedIsNine:

Ska man fundera ut allting ( tex huvudkaraktären mm) eller? Och hur får ni er att rycka er från datan och börja?
Behöver verkligen lite tips och sånt ^^

Jag blev klar med en bok för ett par månader sedan och tog mig nästan ett år att skriva.

Jag hade inte ens några planer på att skriva någon bok men efter en rätt otäck mardröm så sattes idén igång. Några dagar senare började jag fundera när jag skulle sova om karaktären och handlingen.

Jag såg det som en film i huvet och allt gick väldigt fort. Sedan jag som estet, satte ju igång att måla figurer och bakgrunder innan jag ens hade börjar skriva mitt första ord.

Jag började skriva några veckor senare och då var hela storyn praktiskt taget klar. Allt som jag egentligen gjorde under skrivtiden var att fylla ut lite djupare med karaktärerna och förhindra plotholes så mycket det gick.

Sedan är ju min story av den karaktären att jag var tvungen att läsa på en väldans massa vilket även drog ut en hel del på tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Har alltid med mig en anteckningsbok så man kan skriva ned alla ideér man får!

jag med! dock kommer jag på nya hela tiden, fantasin tar aldrig slut. :p och detta gör att jag tröttnar lätt och vill börja på ngt nyt hela tiden.

Zittam:

Att sätta sig på stan med en kopp take-away kaffe, titta på folk som går förbi och skriva är fint. Lite mysigt sådär!

det kan jag tänka mig! [y] jag brukar skriva som mest när jag åker lång buss/tågresor. fantasin sprudlar!

Zittam:

alltid försöka formulera sig så väl man kan. Allt för att bygga och finslipa sin egna skrivstil! Samt även för att expandera sitt egna ordförråd. =)

det är ju rätt bra egentligen, jag borde nog börja skriva korrekt även på internet [cute] men idag skyller jag på min uppsvällda tumme, ursäkta ev stafel. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

det är fan olika från person till person, skriver helt retarderat på um och massa förkortningar och skit, men skriver ändå rätt när jag skriver till skolan och annat

säger bara att man lika gärna
kan skriva ut ''är'' och ''och'', eller är det så jobbigt
att lägga till en ynka bokstav extra för att skriva är istället för e?
och 2 bokstaver för och istället för o?

nej. -.-


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

säger bara att man lika gärnakan skriva ut ''är'' och ''och'', eller är det så jobbigtatt lägga till en ynka bokstav extra för att skriva är istället för e?och 2 bokstaver för och istället för o?nej. -.-

el så tkr man om att skriva efterblivet


   
SvaraCitera

GreedIsNine:

hur får ni er att rycka er från datan och börja?

man skriver väl ändå på datorn? btw, det är datorn, inte datan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

el så tkr man om att skriva efterblivet

och då bör man inte syssla med att skriva böcker tex.


   
SvaraCitera

ankzor:

det är datorn, inte datan.

du låter som min fd programmeringslärare[bigsmile]

uhuuuuuu:

och då bör man inte syssla med att skriva böcker tex.

spelar väl ingen roll om man inte skriver efterblivet när man skriver böcker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

spelar väl ingen roll om man inte skriver efterblivet när man skriver böcker?

nej, jag sa aldrig att man lära skriva efterblivet, det är du som
verkar tro att någon vill läsa en bok som ser ut ungefär:
jag e zå coll, sa Emmizzzzh te johanna.

idiot.


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

nej, jag sa aldrig att man lära skriva efterblivet, det är du somverkar tro att någon vill läsa en bok som ser ut ungefär:jag e zå coll, sa Emmizzzzh te johanna.idiot.

det är snarare du som inte förstår vad jag menar[bigsmile]


   
SvaraCitera

GreedIsNine:

Tja, skriva e min grej här i livet och älskar det.

Då har vi samma grej då. [smile]

GreedIsNine:

Och hur får ni er att rycka er från datan och börja?

Ibland kan jag sitta mitt uppe i ett elevrådsmöte och få något ryck, kuta in på dasset och skriva ner några rader. It's my drug. Så jag har inte det problemet eftersom jag skriver när jag behöver det.

Men, jag har hört att man ska bestämma en viss tid, typ mellan fyra och sex varje dag, då man sitter på stolen och skriver. Vare sig man är sugen eller inte, så sitter man av tiden i alla fall. Så säger typ alla författare.

GreedIsNine:

Behöver verkligen lite tips och sånt ^^

Prata med författare! [smile] Om du inte har några till hands eller fots, så ring dom, mejla eller så.


   
SvaraCitera