Aviseringar
Rensa alla

Hur citerar man citat?


Ämnesstartare

assåh aa ska sova ja vet men kunde inte undgå att fråga ligger o tänker i random banor atm

om jag ska citera någon som skrivit typ: citat 

så skriver jag "citat".

sen ska ngn citera min citering o då kan den skriva: ""citat"" ?

sen kmr dt ngn annan som ska citerade dennes citat som i sin tur citerade min citering av den första, blir det """citat""" då?

kan man göra så? 

kske inte finns ngt intresse i att visa vem som har citerat vad, men om det finns ett sådant i en text, fast man vet fortfarande inte vem som citerade om de inte skriver typ: 

Lasse: -citat 
^
Ingrid: "Lasse: -citat"
^
Torsten: "Ingrid: "Lasse: -citat""
^
Hans-Petter: "Torsten: "Ingrid: "Lasse: -citat""" 

jag blev förvirrad nu........ men fattar ni vad jag menar?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

" jag skriver typ"såhär"när jag citerar inom citat""" känns mest korrekt
"Eller: "kanske såhär" beroende på var citaten slutar"


   
SvaraCitera
b1son

har alltid lärt mig att man använder enkla citattecken först iaf
så typ "jag sa: 'något' och sen gick vi hem"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller vafan såhär blir det la? 

Pelle: citat
Göran: "Pelle: "citat""
Inga: "Göran: "Pelle: "citat""" 

etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

böghög: har alltid lärt mig att man använder enkla citattecken först iaf

ahaaaaaaa!!! har alltid undrat när man använder sånna enkla 

så typ:

Lisa: Elefant 
Erik: "Lisa: 'Elefant'"   


   
SvaraCitera
mynona

Citat: "Margareta vet bäst, Margareta for drottningkejsarinnepresident", slut citat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Citat: "Margareta vet bäst, Margareta for drottningkejsarinnepresident", slut citat. 

Citat: "mynona: Citat: 'Margareta vet bäst, Margareta for drottningkejsarinnepresident', slut citat.", slut citat. 

??? 

nästa person:

Citat: "S3ON: Citat: "mynona: Citat: 'Margareta vet bäst, Margareta for drottningkejsarinnepresident', slut citat.", slut citat.", slut citat.

????  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför skriver du namnen i citaten? varför skriver du ordet "citat" överallt? ingen gör så och det ser bara förvirrande ut.

bfa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
varför skriver du namnen i citaten? varför skriver du ordet "citat" överallt? ingen gör så och det ser bara förvirrande ut.

bfa

Hur gör man då för att visa att man citerar ett citat som någon annan i sin tur har citerat från ett annat citat som för 10 citat sedan var den ursprungliga meningen utan citat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man anger den ursprungliga meningen i ett enda citat så får man ju ej reda på de andra som har citerat den, och det kanske kan ha en betydelse i en speciell text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du gör bara citattecken inne i citattecken, inget konstigt. vad är problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det tar så mkt kraft att det gör ont att hindra mig från att skriva "gå i skolan för fan"

oj nu skrev jag det

men asså

ditt bildningsförakt är nästan bara envishet och lättja och nästan inget självständighet 

tack för att du genom din existens problematiserar mina romantiska ideal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du skulle kunna plugga logik och säga "men hur vet man att pilen betecknar materiell implikation och inte räserbil??? systemet e en lögn!!!" eller hur

du behöver en lärare som suckar åt dina dumma invändningar 🙁

sry


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan du ge ett exempel i en text, förstår inte varför man inte bara kan citera originalet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
det tar så mkt kraft att det gör ont att hindra mig från att skriva "gå i skolan för fan"

oj nu skrev jag det

men asså

ditt bildningsförakt är nästan bara envishet och lättja och nästan inget självständighet 

tack för att du genom din existens problematiserar mina romantiska ideal.

 Är du efter lr har gått i skolan sedan början på aug :-$ 

Vi har inte kommit till skrivregler ännu dock. 

En apas melankoli:
kan du ge ett exempel i en text, förstår inte varför man inte bara kan citera originalet. 

Har gett flera exempel redan, man kanske vill redogöra för läsaren att man skriver något ett specifikt antal redan har citerat. hur gör man dt om man så gärna vill? 


   
SvaraCitera