Aviseringar
Rensa alla

Hur få ångestdämpande utskrivet?


Chucky:

Mediciner kan hjälpa

[y]

Jag är big fan av mediciner.


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Bara spela så får du piller.

Fast vem har sagt att jag har behov av att spela? Min ärlighet kanske räcker för att få något utskrivet, (jag är inte intresserad av att knappra Xandor tills jag blir hög som ett hus, jag har "pure intensions" [no-no] ) det jag undrar över är vad man ska säga, vad som krävs för att få recept, och om man kan få det även om man nekar till att gå i terapi.


   
SvaraCitera

Chucky:

Fast vem har sagt att jag har behov av att spela?

Ingen. Jag sa bara hur du får piller.


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Melinka:

Jovisst kan det dämpa ångest, men när du slutar ta medicinen då - är det inte ganska stor sannolikhet att du får tillbaka ångesten då ?
Jag tror mer på att lära sig hantera ångest jag.

Melinka:

Men för att svara på den första frågan - du får prata med en psykolog/läkare x antal gånger, tycker sedan LÄKAREN att du behöver medicin så får du det. Så var det för mig iaf! (Kan ju tillägga att jag är skeptiskt mot medicinering eftersom den förstörde ist för att hjälpa)

Och x är hur många gånger ? Ett par? Flera veckor?
Vad frågar dom?
Och om de anser att man ska gå i terapi istället, och man själv nekar till det, vad händer då, är man lämnad åt sitt öde då?


   
SvaraCitera

Chucky:

Eftersom det är lagligt i Sverige och skrivs ut av läkare

Läkare skriver inte helt sällan ut narkotikaklassad, ångestdämpande medicin som är beroendeframkallande i sanningens namn (bensodiazepiner).


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Ingen. Jag sa bara hur du får piller.

Jaha, men vad är det dom vill höra, vilka är det som får utskrivet?
Till vilka situationer och grad av depression/ångest/psykisk sjukdom, etc
väljer en läkare att skriva ut ett recept ? Jag menar, det kan inte bara vara i kombination av terapi som det skrivs ut recept. Det finns ju människor som går på alla möjliga preparat som inte går hos psykolog, eller sitter på en instituion. Jag menar, det är inte alla problem som kan lösas på de visen.. T ex temporära personliga problem.

Uppger man att man har en lättare depression så torde det ju vara terapi som föreslås?
Är man destruktiv och självmordsbenägen så spärrar dom in folk?


   
SvaraCitera

Chucky:

Och x är hur många gånger ? Ett par? Flera veckor?
Vad frågar dom?
Och om de anser att man ska gå i terapi istället, och man själv nekar till det, vad händer då, är man lämnad åt sitt öde då?

Alltså hur många gånger beror ju på - jag kommer inte ihåg hur många gånger jag var där och pratade innan dom tyckte att jag skulle testa medicin.. Tror t.o.m jag fick göra ngt test där dom frågade mig grejer (om nedstämdhet/beteende/tankar) och så kryssade dom i ngt formulär.

Alltså - ingen kan ju tvinga dig att gå i terapi om du inte VILL det, men jag tror knappast dom skriver ut medicin till någon som inte har regelbunden samtalskontakt med psykolog. Det handlar ju även om att snacka med dom & se till så medicineringen går bra.
Tänker mig hur många som skulle bli beroende av piller om det var det första alternativet istället för samtalskontakt.


   
SvaraCitera

Ha ångest höj volymen, dämpa


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Infraröd:

Läkare skriver inte helt sällan ut narkotikaklassad, ångestdämpande medicin som är beroendeframkallande i sanningens namn (bensodiazepiner).

Jo , fast det är ju lagligt. För övrigt tvivlar jag ganska starkt på att jag skulle få recept på någon sådan, och är inte heller intresserad av det, åtminstone inte i presens.

Och det finns flertalet ångest/antidepr preparat som inte är bensodiazepiner.

Som sagt tidigare, olika milt för olika behov-olika personer.. Det kanske hjälper somliga.


   
SvaraCitera

Chucky:

De skrivs ju ut för att man ska må bättre.

Nej, för att må mindre dåligt.


   
SvaraCitera

Benzotorsk som framtid är verkligen något att sikta på![y]


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Stronghold:

Benzotorsk som framtid är verkligen något att sikta på!

Har jag påstått att det är vad jag vill, planerar, hoppas på?
Ju mildare preparat desstu bättre.. Som sagt - från individ till individ, från problem till problem..
Eftersom dem är lagliga än, så måste ju sjukvården anse att det kan göra någon nytta - i somliga fall


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Stronghold:

Nej, för att må mindre dåligt.

Må bättre och må mindre dåligt är samma sak..
Mår du mindre dåligt så mår du ju bättre än vad du gjorde innan[confused]


   
SvaraCitera

batterseabardot:

Fast det gäller ju mest SSRI, ångestdämpande som atarax har ju inte den effekten.

det ska jag inte yttra mig om, de är nog mkt möjligt de du säger [cute]


   
SvaraCitera

Chucky:

Har jag påstått att det är vad jag vill, planerar, hoppas på?

Ungefär, ja.
Du vill självmedicinera dig själv med benzo, tvivlar på att det slutar på något annat sätt.

Chucky:

Eftersom dem är lagliga än, så måste ju sjukvården anse att det kan göra någon nytta - i somliga fall

Sedan är ju meningen att man ska ha en riktig grund till att få det, dvs en psykatriker som ser till att du verkligen behöver det samt får behandling under själva kuren för att lösa problemen också.

20år, skärp dig.


   
SvaraCitera