Aviseringar
Rensa alla

Hur få slut på polis våldet


Ämnesstartare

För man kan inte ha filter i urvalet för de filterna sätts av politiker och då blir allt korrupt.


   
SvaraCitera

DETTA SÄGER POLISLAGEN

Polislagen innehåller bestämmelser om polisens befogenheter.
* Om tvång måste tillgripas skall det ske i den utsträckning som behövs för att få det gjort som måste göras.
Fall då polis får utöva våld:
* När han/hon möts med våld eller hot om våld.
* När någon som måste berövas friheten försöker undkomma eller gör motstånd.
* När han/hon avvärjer en straffbelagd handling, skyddar värdefull egendom eller hindrar omfattande skada i miljön.
* När han/hon möts med motstånd vid kroppsvisitation, vid beslag eller annat omhändertagande. 

Det som kan behövas är att en utomstående myndighet granskar polisen. Dock är inte polisvåld/övervåld lika utbrett i Sverige som i USA. Jag själv har endast goda erfarenheter av polisen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Hörni, står ingenstans i trådstarten att polisvåldet är riktat mot TS. Att polisvåld förekommer är fakta. 

Nu träffar jag aldrig poliser för jag är inte så dum att bli tagen av dem.

Jag har aldrig sett dem göra något som de inte behöver göra...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Naturligtvis förekommer polisvåld. Att använda våld för att stoppa kriminalitet är ju ett av polisens huvudsyften.

Bästa sättet att förhindra det är genom att människor slutar begå kriminella handlingar. Då slipper polisen använda våld.

När man pratar om polisvåld i negativt hänseende avser man vanligtvis oberättigat dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Hörni, står ingenstans i trådstarten att polisvåldet är riktat mot TS. Att polisvåld förekommer är fakta. 

Blir man slagen med batong eller får handfängsel så har man nog gjort säg berättigad av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nån som kan hjälpa till att vidareutveckla min briljanta idé? (alla mina idéer är visserligen briljanta, men menar specifikt den jag presenterat i denna tråden)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar hur folk i tråden ba' skulle luta sig tillbaka ifall landet förvandlades till en fasciststat.


   
SvaraCitera

B.C-:

Blir man slagen med batong eller får handfängsel så har man nog gjort säg berättigad av det.

Nej, alla som kastar sten och är hotfulla är utan skuld. Tänk på barnen! Checkmate polisälskare Blink

*Ironi*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:
Gillar hur folk i tråden ba' skulle luta sig tillbaka ifall landet förvandlades till en fasciststat.

hah det är väl en fråga om tid ba. Och vad hade du gjort menar du? Vill du dö eller +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

You got a death wish boy?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: hah det är väl en fråga om tid ba. Och vad hade du gjort menar du? Vill du dö eller +_+

Menar den skrämmande absurda övertron på auktoritet. "Får du stryk av en polis har du förmodligen förtjänat det." 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:

Menar den skrämmande absurda övertron på auktoritet. "Får du stryk av en polis har du förmodligen förtjänat det." 

haha jaha, mm. Folk gillar väl att take it in the butt I guess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: haha jaha, mm. Folk gillar väl att take it in the butt I guess.

Utan glidmedel.


   
SvaraCitera

InABox:

Menar den skrämmande absurda övertron på auktoritet. "Får du stryk av en polis har du förmodligen förtjänat det." 

Även om jag skämtade i mitt första svar i tråden så tar jag mig friheten att svara dig.
Tilltro till auktoritet verkar fylla en psykologisk funktion eftersom samhällen med drag av anarki inte råder länge, och leder till flera dödsfall och en osäkerhet. Detta syns till exempel i flera historiska händelser såsom, engelska inbördeskriget (folk stödde envälde för att det var bättre än krig), Franska revolutionen slutade i att ett envälde tog efter med Napoleon etc.

Likt vi organiserar samhället instinktivt blir myndigheters auktoritet en självklarhet. Polisen behövs i samhället och jag personligen känner mig säkrare om de kan utöva våld för att stoppa ett pågående brott. Systemkollapser och förändringar av samhällen är även en naturlig mänsklig utveckling och ingen ideologi är självklar för att nå utopi (om nu utopi finns).

Statens våldsmonopol är enligt mig värt att bevara men jag motsätter mig ett utnyttjande av makten man fått av folket. Därför är en utomstående myndighet som granskar polisen den kanske bästa lösningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin: Även om jag skämtade i mitt första svar i tråden så tar jag mig friheten att svara dig.
Tilltro till auktoritet verkar fylla en psykologisk funktion

Klart det fyller en psykologisk funktion - auktoritet existerar inte utan tilltro till den och toppstyrning är förstås ett smidigt organisatoriskt alternativ. Åtminstone här lever vi dock i ett samhälle där vi har kapacitet att utveckla, demokratisera och effektivisera, en chans man borde ta istället för att lägga sig ner och låta människor marschera över en.

Lee Woo-Jin: Likt vi organiserar samhället instinktivt blir myndigheters auktoritet en självklarhet.

Acceptera myndigheter är inte instinktivt.


   
SvaraCitera