Aviseringar
Rensa alla

Hur får man ihop det?!


Ämnesstartare

ÅHHHHHHH. Jag ha nu suttit i ungefär en halvtimme och skrivit om min ångest inför gymnasiumvalet jag snart kommer vara tvungen att gå igenom. Måste man veta redan NU vad man vill jobba med? För jag vill inte att minimala jag ska förstöra för mig! Nu kanske jag väljer naturvetenskapsprogrammet med inriktningen biomedicin, men hur kul är det egentligen när framtida jag bestämmer sig för att bli försvarsadvokat och plugga om allt igen?!
Helt ärligt så vet jag inte alls vad som väntar mig, allt jag vet är att jag inte är mogen nog för att genomgå ett sådant val när jag inte har någon om vad jag säkert vill bli eller hur allt går till. Och inte gör varken min mentor eller syv saken bättre.
Kan inte någon berätta lite om sin gymnasiumtid och hur det senare har gått (om det nu har rullat över till yrket/universitetet/högskolan/lalala)? Det skulle verkligen hjälpa mig väldigt mycket.


   
Citera
Ämnesstartare

strykeller:

Måste man veta redan NU vad man vill jobba med?

nej


   
SvaraCitera
Lounge

nej, men välj gärna ngt brett smo samhäll eller natur skulle jag föreslå


   
SvaraCitera
Lounge

fast klart d är roligare att läsa kanske musik om man är mer intresserad av det, men estetmusik ger inte samma bredd som natur lr samhäll vad jag vet

då får man läsa upp en del senare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gick drygt ett år i teknikprogrammet. kan nu med lätthet byta till sam/ekonomi. De programmen är inte så lika. Dvs: man kanändra sig så himla många gånger. Välj nåt som intresserar dig som du kan stå ut med i tre år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strykeller:

Nu kanske jag väljer naturvetenskapsprogrammet med inriktningen biomedicin, men hur kul är det egentligen när framtida jag bestämmer sig för att bli försvarsadvokat och plugga om allt igen?!

Om du går natur kan du fortfarande bli jurist, om du läser samhäll så kan du bli tex civilingenjör om du går ett basår.

Det enda du behöver tänka på är om du vill läsa teoretisk eller praktisk, och gärna vilken teoretisk/praktisk du tycker verkar mest intressant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

samhäll

[crazy][crazy]

men såhär. Gå ej privatskola (kapitalistskola). Hur många återstår nu?


   
SvaraCitera
Lounge

Tickstart:

[crazy][crazy]

haha heter d inte så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är ju typ inga som arbetar med det dem pluggat till i gymnasiet. förutom de som pluggat specifika yrkesinriktade linjer där är det väll fler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

är ju typ inga som arbetar med det dem pluggat till i gymnasiet

ne precis, pluggar till civ ing men vad är jag, sopgubbe

Lounge:

haha heter d inte så

dumma lilla [blush]


   
SvaraCitera

sluta larva dig, går du natur kan du i princip vidareutbilda dig till allt, väljer du samhälle kan du i värsta fall komplettera det med ett basår om du får för dig att du vill bli civilingenjör eller dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

ne precis, pluggar till civ ing men vad är jag, sopgubbe

fast sopgubbe e ju rätt najs ändå [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

fast sopgubbe e ju rätt najs ändå

Jo antar det, men alla jobb har väl sina nackdelar [rolleyes]

Blivande_japan:

sluta larva dig, går du natur kan du i princip vidareutbilda dig till allt, väljer du samhälle kan du i värsta fall komplettera det med ett basår om du får för dig att du vill bli civilingenjör eller dylikt.

pff, hater [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad]


   
SvaraCitera
Lounge

Tickstart:

dumma lilla [blush]

alltid sagt samhäll lol?


   
SvaraCitera