Aviseringar
Rensa alla

Hur får man sin dator att "acceptera" routern?


Ämnesstartare

Min dator har efter att ha haft virus börjat stänga av sig. Det blir en blå bild med följande meddelande:

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent
damage to your computer.
IRQL-------NOT-----LESS----OR---EQUAL
If this is the first time you have this "stop error screen", restart
your computer. If this screen appears again follow these steps.
Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer
for any Windows updates you might need. If problems continue, disable or
remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory
options, such as caching or shadowing. If you need to use a safe mode
to remove or disable components, restart your computer and press F-8 to
select advanced startup options, and then select safe mode."

Det är inget fel med datorn längre men den stängs av när ett tag efter man stoppat in kontakten till min router. Jag provade med att inte använda routern och då stängdes den inte av (jag tror iallafall inte det eftersom den var på ett långt tag) men när jag provar med routern igen så tog det ett tag och sedan stängdes den av.

Vad kan jag göra? Routern fungerar hur bra som helst med denna dator. Tack för svar!


   
Citera
Ämnesstartare

Jag kan även tillägga att datorn har varit hos en reparatör och de hittade inget fel med den. Routern har även fungerat förut med den datorn.

Edit: Windows XP[blush]


   
SvaraCitera

Jag googlade på "irql" och vanligast verkar felet lösas genom att man uppdaterar drivrutiner eller byter minne (om det visar sig vara trasigt när man kör mem test), fast eftersom du bara får felet när du kopplar in routern gissar jag på drivisar. Sen kan du ju alltid försöka med det som står i felmeddelandet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inget fel med routern, utan med din nätverksstack. Om du hade virus men sedan "tog bort" viruset med hjälp av något antivirusprogram vill jag tacka dig för att du gett mig ett lysande real world-exempel på den här tråden - uppenbarligen gick det inte så bra att "ta bort" viruset som ditt antivirus låtsades att det gjorde.

Tennsoldaten:

Jag kan även tillägga att datorn har varit hos en reparatör och de hittade inget fel med den.

Antingen fick reparatören för lite information för att kunna reproducera felet, eller så var han en idiot. Alternativt sitter felet på en så oanvänd codepath att den bara stöts på när din budgetrouter skickar paket på standardens gränser till den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

uppenbarligen gick det inte så bra att "ta bort" viruset som ditt antivirus låtsades att det gjorde.

Men den var hos en reparatör. Jag har läst din tråd så visste att det inte gick. Kan inte reparatörer heller ta bort viruset utan att starta om datorn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Kan inte reparatörer heller ta bort viruset utan att starta om datorn?

En reparatör är en vanlig användare som fått läsa lite extramanualer. Självklart kan han inte det, speciellt inte när han inte ens kan hitta felet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

En reparatör är en vanlig användare som fått läsa lite extramanualer. Självklart kan han inte det, speciellt inte när han inte ens kan hitta felet.

Men vad kan jag göra då? Jag har inte ominstallationsskivan längre och den har varit hos tre reparatörer.

aroon:

Sen kan du ju alltid försöka med det som står i felmeddelandet...

Problemet är att jag inte fattar ett ord av vad det står att man ska göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Men vad kan jag göra då? Jag har inte ominstallationsskivan längre och den har varit hos tre reparatörer.

Har du tur hjälper det att installera om din nätverksdriver. Har du otur får du leta reda på en ny installationsskiva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Har du tur hjälper det att installera om din nätverksdriver. Har du otur får du leta reda på en ny installationsskiva.

Går det att använda en äldre installationsskiva? Jag har Windows XP home edition-SP1a. Jag fick den med denna dator men går den att använda till min trasiga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu harjag iallafall ominstallerat med XP home edition SP1a vilket gav mig ett annat problem. När ominstallationen ska starta så kommer detta meddelande upp:

lsass.exe systemfel-En ogiltig parameter skickades till tjänst eller funktion.

Jag läste om att det kan vara ett virus eftersom man inte ser om det är ett stort i eller ett litet L i början. Det stod inte vad man kunde göra för att fixa problemet.
Jag kan inte komma in på datorn över huvud taget nu eftersom när felmeddelandet har kommit så startas datorn om.

Jag börjar bli desperat nu eftersom den inte har fungerat sen i somras.[mad] Tacksam för alla svar !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Jag börjar bli desperat nu eftersom den inte har fungerat sen i somras.[mad] Tacksam för alla svar !

Skaffa ett riktigt operativ kommer hjälpa. Men om jag känner den genomsnittlige windowsanvändaren rätt så vill du inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Skaffa ett riktigt operativ kommer hjälpa. Men om jag känner den genomsnittlige windowsanvändaren rätt så vill du inte det.

Jaha... Men hur dyrt är det då.

Jag läste här om att man kan se genom att ändra font. Kan man göra det utan att kunna komma in på datorn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Jaha... Men hur dyrt är det då.

Helt och hållet gratis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Helt och hållet gratis.

Okej. Berätta mer om det då för jag går med på det mesta nu. Är det olagligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Okej. Berätta mer om det då för jag går med på det mesta nu. Är det olagligt?

http://www.ubuntu.com - lagligt, säkert och helt gratis.

Dock kommer du att få vänja dig vid att använda andra program (Firefox istället för IE, GIMP istället för Photoshop, OpenOffice istället för MS Office, etc.) och att du inte kommer att kunna köra alla Windowsspel (de som går att köra måste du köra med ett program som Wine eller Cedega.)

Du måste även göra dig av med Windowssättet att installera program; program installerar man genom att starta programhanteraren, söka upp programmet man vill ha och klicka "installera." Inte genom att leta upp skumma installationsfiler på Piratebay eller köpa svindyra programpaket i butik.

Klarar du av de två omställningarna kommer du sannolikt att bli nöjd med Ubuntu. Gör du det inte, t ex om du bara måste köra alla de senaste spelen, gör du bäst i att inte bekymra dig om det.


   
SvaraCitera