Aviseringar
Rensa alla

Hur får man upp slem i halsen?


Ämnesstartare

Hej, jag fick otroligt ont i halsen för några dagar sen och började hosta. Halsen va helt svullen med slem och värk, jag spydde tillochmed pga det men nu 4 dagar efter börjar jag må bra (har haft feber och sånt med) men jag mår så illa för att slemet sitter i halsen. Jag kan inte äta eller knappt dricka så vad kan jag göra åt det? Tack i förhand. 


   
Citera

brukar hosta hårt som fan tills det kommer upp
även om det gör ont som fan

o så Ledsen


   
SvaraCitera

provat whiskey o honung en gång
de fungerade bra


   
SvaraCitera
Lounge

Little Richard:
brukar hosta hårt som fan tills det kommer upp
även om det gör ont som fan

o så Ledsen

Neeej. Då får man torrhosta.

Ont: Te med mycket honung. Det är slemlösande och antibaktriellt. Undvik mjölkprodulter. Funkar asabra för mig.


   
SvaraCitera

Lounge: Neeej. Då får man torrhosta.

verkar individuellt nu


   
SvaraCitera
Lounge

Little Richard:

verkar individuellt nu

Man retar ju halsen iaf. Finns bättre sätt!!


   
SvaraCitera

Be nån suga ut det med ett sugrör Tumme upp

Nää, men ärligt talat vet jag inte. Hosta hårt så åker det nog upp


   
SvaraCitera

Slem lösande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
Ont: Te med mycket honung. Funkar asabra för mig.

Jag hatar honung, mår illa så fort jag luktar på det men jag drack lite te förut med en vanlig tepåse och någon smak hade även lite socker och mjölk i men det funkade inte. Jag provade även att andas in vattenånga med näsan och munnen och det hjälpte halsen vid tillfället bara. Men min hals mådde bättre mot kvällen men nu är den bara värre, har jätte ont och ännu mer slem. Vet inte vad jag ska göra, vill bli frisk någon gång vill liksom kunna äta snart. 


   
SvaraCitera

Ajdan01:

Jag hatar honung, mår illa så fort jag luktar på det men jag drack lite te förut med en vanlig tepåse och någon smak hade även lite socker och mjölk i men det funkade inte. Jag provade även att andas in vattenånga med näsan och munnen och det hjälpte halsen vid tillfället bara. Men min hals mådde bättre mot kvällen men nu är den bara värre, har jätte ont och ännu mer slem. Vet inte vad jag ska göra, vill bli frisk någon gång vill liksom kunna äta snart. 

drick inte mjölk, inga mjölkprodukter, de producerar slem i kroppen och gör det värre. apoteket har bra slemlösande produkter.


   
SvaraCitera
Lounge

Ajdan01:

Jag hatar honung, mår illa så fort jag luktar på det men jag drack lite te förut med en vanlig tepåse och någon smak hade även lite socker och mjölk i men det funkade inte. Jag provade även att andas in vattenånga med näsan och munnen och det hjälpte halsen vid tillfället bara. Men min hals mådde bättre mot kvällen men nu är den bara värre, har jätte ont och ännu mer slem. Vet inte vad jag ska göra, vill bli frisk någon gång vill liksom kunna äta snart. 

Såklart det ej funkar när du hade slembildande mjölk i teet.. Blev nog snarare värre. Jag ksn nästan garantera att det blir bättre om du får i dig te med honung. Annars finns det bisolovon att köpa på apoteket, slemlösande läkemedel.


   
SvaraCitera

undvika mjölk kan du göra, men det mest effektiva är att  utandas med motstånd, dvs PEP-andas (positive expiratory pressure)

motståndsandning kan göras med bara läpparna eller med andningshjälpmedel, men om det bara är en tillfällig grej som uppstått nyligen bör det funka utan PEP-mask för din del. nåväl, gör följande:
 
1. sitt upp med avslappnade axlar, andas in djupt genom näsan eller munnen.
2. låt sen luften pysa ut genom munnen, med halvslutna läppar (typ som en vissling). utandningen ska vara nååågot mer aktiv än vanligt. stanna upp när du känner att du har lite luft kvar, du ska inte pressa ut all luft ur lugnorna.

upprepa detta minst 10-15 ggr i lugn rytmisk takt.
avsluta med en inandning. för att sen gå på huffing!

huffing innebär en forcerad och kraftig utandning efter en djup inandning. vid huffing blir luftrören "sammanpressade" och luftströmmen blir kraftigare, vilket gör att slem helt enkelt lossnar och tas med högre upp i luftvägarna. efter detta är det bara att hosta upp skiten.

tänk att du med öppen mun gör som när du immar på en spegel. först gör du tre långsamma huffar, sen kan du öka takten. gör typ max 6, får du inte upp något då så börja om med motståndsandningen.

detta kan verka jobbigt/överdrivet men det fungerar om man gör rätt. googla motståndsandning/PEP om du inte riktigt greppade min beskrivning. lycka till!


   
SvaraCitera

Hosta inte. Om du hostat mycket innan så är dina stämband irriterade och det kan förstärka slemkänslan som du upplever, dvs du har nog mindre slem än du tror. Vad menar du med att du knappt kan dricka?

Men hosta inte mer, låt stämbanden vila, drick vatten om det är irriterat och humma lite istället om det verkligen kliar i stämbanden/halsen. Du kan också testa att andas in vattenånga (koka vatten, ta bort från plattan, luta dig över kastrullen med en handduk på huvudet ett tag, breathe). Slutligen kan du köpa slemlösande på apoteket.


   
SvaraCitera