Forumet - Hur farlig överdosering?

Hur farlig överdosering?

2126 0 11
Sorry Mods för eventuellt olämpligt innehåll men behöver snabb hjälp och har ingen annan stans jag känner att jag kan vända mig...Okej, så jag behöver ingen uppläxning om att jag är inkonsekvent och allmänt dum, det fattade jag. Utan behöver som sagt snabbt svar av någon som har lite koll. Det var för övrigt inget (åtminstone inte planerat och genomtänkt) självmordsförsök, det kändes bara som en bra idé för stunden. Enligt läkare ska jag ta 2 tabletter lithionit 42mg (litium) 3 gånger om dagen, men det har jag inte riktigt gjort som jag ska de senaste dagarna vilket har lett till att depressionen blir tyngre osv. 
Tog det senaste i lördags och hade alltså ett litet "lager" på 6x4 tabletter (söndags-onsdags egentliga dos). Dessa tyckte jag det kändes smart att ta allihopa på en gång för en stund sedan (snart en halvtimme sedan) och har alltså tagit fyrdubbla doser. Så nu är min fråga:Hur farligt är detta? Kommer det att bli plågsamt? Bör jag spy upp dem medan jag kan?Vad ska jag göra?All hjälp uppskattas. 
"126 mg Li+ till 1-åring, 168 mg Li+ (motsvarande 1,3 g litiumsulfat) till 2-åring (ventrikeltömd) gav lindrig intoxikation (S-Li 1,34 mmol/l). 1,3 g Li+ (motsvarande 10 g litiumsulfat) till vuxen gav efter tidig spontankräkning måttlig (S-Li 4,3 mmol/l) , 2,2 g Li+ (motsvarande 12 g litiumkarbonat) samt 2,5 g Li+ (motsvarande 20 g litiumsulfat) till vuxna gav mycket allvarlig intoxikation (S-Li 3,55 resp 7,8 mmol/l). "

Det är alltså förmodligen inte farligt mycket, men alltid lämpligt att höra med någon som vet bättre.

Jag gissar på att du är rätt ung och undrar varför i helvete din läkare skrivit ut litium?

Spana också in:


Jungman: "126 mg Li+ till 1-åring, 168 mg Li+ (motsvarande 1,3 g litiumsulfat) till 2-åring (ventrikeltömd) gav lindrig intoxikation (S-Li 1,34 mmol/l). 1,3 g Li+ (motsvarande 10 g litiumsulfat) till vuxen gav efter tidig spontankräkning måttlig (S-Li 4,3 mmol/l) , 2,2 g Li+ (motsvarande 12 g litiumkarbonat) samt 2,5 g Li+ (motsvarande 20 g litiumsulfat) till vuxna gav mycket allvarlig intoxikation (S-Li 3,55 resp 7,8 mmol/l). "

Det är alltså förmodligen inte farligt mycket, men alltid lämpligt att höra med någon som vet bättre.

Jag gissar på att du är rätt ung och undrar varför i helvete din läkare skrivit ut litium?
Hm, okej tack. 

Är 18, lider av bipolaritet. 


thl*kt N.: dö kommer du i alla fall inte göra enligt snabbgoogling. det ska till hundradubbla doser för att ens riskera det.

kanske taffligt att komma med google men kan vara jobbigt att söka o sålla information själv när man är orolig sådär så postar't ändå.
Tack, läste också det. Men enligt Fass ska skillnaden mellan lämplig och direkt farlig dos inte vara speciellt stor, lite kluven. 
jag tror inte heller att det ska vara någon större fara (men är inte utbildad inom farmakologi så det är mest en kvalificerad gissning).

frågan är varför du tog så mycket (?). det kan vara värt att veta att litium egentligen inte fungerar som någon form av akutbehandling utan verkar under mycket längre tidsperioder. det används ibland, i kombination med andra läkemedel, för akutbehandling av maniska episoder men inte för depressiva som verkar vara ditt fall nu. detta gör också att det inte går att "komma ikapp" genom att ta högre doser utan det krävs tid för att det ska verka.

kanske ska du be att få någon form av ångestdämpande medicin utskriven, om du inte redan har det, för att behandla ev. depressiva dippar.

Kaja: jag tror inte heller att det ska vara någon större fara (men är inte utbildad inom farmakologi så det är mest en kvalificerad gissning).

frågan är varför du tog så mycket (?). det kan vara värt att veta att litium egentligen inte fungerar som någon form av akutbehandling utan verkar under mycket längre tidsperioder. det används ibland, i kombination med andra läkemedel, för akutbehandling av maniska episoder men inte för depressiva som verkar vara ditt fall nu. detta gör också att det inte går att "komma ikapp" genom att ta högre doser utan det krävs tid för att det ska verka.

kanske ska du be att få någon form av ångestdämpande medicin utskriven, om du inte redan har det, för att behandla ev. depressiva dippar.
Är väl medveten om hur det fungerar.
Tack för ditt svar iaf.