Aviseringar
Rensa alla

Hur fixar man turbo till sin bil?


drahelvete:

Vilka jävla nötter ni är då, klart som fan man turbokonverterar

undrar vem som är en stor jävla nöt här? man får inte sätta på turbo på en bilmotor som inte fanns med turbo! du får dock byta motor till en som fanns med turbo! men man FÅR INTE turbo konventera! om du tror du har rätt kan du sätta dig ner och ringa te sbp så berättar dom samma sak för dig!

dock så kan man skruva på och av turbon varje år innan besiktning men eftersom du inte verkar hajj på bilar så blire nog mest jobbigt för dig[smile]


   
SvaraCitera

Precis! =)

pörr40:

an får inte sätta på turbo på en bilmotor som inte fanns med turbo! du får dock byta motor till en som fanns med turbo!


   
SvaraCitera

värt att lägga ner tid och pengar på en 1.6..

och glöm att du nånsin kan regga med turbo med den bilen,
orkar du plocka dän grenrör, turbo och främre avgassystem inför varje besiktning?


   
SvaraCitera

drahelvete:

När Bmw körde F1 förr i tiden körde de med en fyrcylindrig motor på runt 2 liter, och de klämde ut 1000hk..

vänta va?!?!?!?!

bmw körde en turbomotor på 1,5l som låg på 1500hästar

sen tror jag inte det är lönt att bygga turbo på en helt vanlig svensson bil utan några som helst amitioner för fordon eller racing eller liknande.
finns många som kör turbo på mindre motorer men dom flesta som bygger tvångsmatade motorer kan ju en del om det också.

MITT TIPS TILL DIG ÄR, LÄS PÅ OLIKA FORUM OCH FRÅGA INTE EN MASSA STRUNT FRÅN BÖRJAN UTAN LÄÄÄÄÄÄS BARA FRÅN BÖRJAN, ANNARS KOMMER DU BLI STÄMPLAD SOM ja nånting


   
SvaraCitera

Skit i att trimma den! Alls. Du vinner INGENTING ur en så liten skitmotor och du kommer inte genom besiktningen heller utan att skruva i och ur turbon varje gång (vilket du inte verkar kunna ett enda dugg om). När du har turbo så måste du veta en massa om hur en motor ens fungerar, låt bli en turbomotor! Sen så måste du byta olja oftare.
Ställ dig själv följande fråga: Är det värt att lägga ut ca: 5-7papp (förutsatt att du köper beg) på en bil som är framhjulsdriven (tråkig) och ändå inte kommer bli särskillt snabb? Som dessutom måste skruvas med inför varje besiktning? Chip kostar ca 2-5 tusen och ger knappt 5hk med 98 oktanigt i tanken = Sjukt ovärt.

Alltså:

Börja med att lära dig köra först. Lagom till att du lärt dig så har du råd med en BIL. Sen kan du fundera på att trimma i efterhand (om du nu gör ett dåligt köp eller tröttnar)


   
SvaraCitera

Bajwa:

Själva turbogrejen är nog för att bilen är ganska seg, och personligen behöver jag inte en ny bil.

Har du kollat vad som är lagligt och inte? Och vad för turbo menar du? NOS(lustgas) eller en turbo? vad du än vill ha så kommer något av dom att ge problem om du inte har ett proffs.[cool]


   
SvaraCitera

Ep_96:

vad för turbo menar du? NOS(lustgas

Ep_96:

eller en turbo

en turbo är en turbo.lustgas är lustgas.snälla blanda inte ihop dom,inte de minsta lika!


   
SvaraCitera

pörr40:

en turbo är en turbo.lustgas är lustgas.snälla blanda inte ihop dom,inte de minsta lika!

och du vet ju verkligen vad som är vad?[confused]
du måste verkligen ha läst sånt där sen du var nio?!
vet du äns vad lustgas innehåller eller?


   
SvaraCitera

skaffa en gammal bakhjulsdriven bil och lek av dig och sånt så du kan häva en sladd, sen när du lärt dig ratta lite bättre ja då kan det bli diskutabelt att skaffa en turboladdad bil men knappast häva i en turbo i en golf 1.6.... det går nog men det är dyrt, krävs en hel del arbete, du måste ta hänsyn till avgaskrav och vrid/effekt. men en golf med 1.6l motor är byggd för att vara som den är, inte byggas om till en räser


   
SvaraCitera

Ep_96:

och du vet ju verkligen vad som är vad?[confused]
du måste verkligen ha läst sånt där sen du var nio?!
vet du äns vad lustgas innehåller eller?

Alla som gillar bilar kan skillnaden mellan turbo och lustgas. Det är två helt skilda saker, den ända likheten mellan bägge är att man använder dom för att förhöja motorns effekt.

Ang. Lustgas:
Varje lustgasmolekyl innehåller 2 syreatomer och 1 nitrat (salpeter,kväve).

Hoppas du har lärt dig nåt. ^^


   
SvaraCitera

Ep_96:

och du vet ju verkligen vad som är vad?
du måste verkligen ha läst sånt där sen du var nio?!
vet du äns vad lustgas innehåller eller?

ärligt talat så viste jag inte vad lustgas inehåller.men nu vet jag det tack vare _danne_

och turbo vet jag vad det är för jag har konventerat motorer irl.

frågan är om du vet vad turbo är?


   
SvaraCitera

_Danne_:

Hoppas du har lärt dig nåt. ^^

gilar dig, du e smart. men jag e bara 13, så jag läser bara på mer om sånt. Som att läsa haynes manualer.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Ep_96:

gilar dig, du e smart. men jag e bara 13, så jag läser bara på mer om sånt. Som att läsa haynes manualer.[bigsmile]

Hehe tack. Bara att läsa på vettu[wink]. Haynes är bra, dom beskriver det mesta idiotsäkert. Iaf dom jag har kikat i. Sen kan du läsa lite på wikipedia tex om lustgasens innehåll osv. Man måste ju börja nånstans.

Iaf är det ovärt att trimma golfen som trådskaparen snackar om... Bättre att lägga pengar på en annan roligare bil och kanske därefter trimma. Jag tycker dessutom inte att folk med nytaget körkort och ingen som helst vetskap om trimm ska börja med att turbokonvertera motorer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Jag tycker dessutom inte att folk med nytaget körkort och ingen som helst vetskap om trimm ska börja med att turbokonvertera motorer...

Jag nämnde min kusin som hade lite mer koll på sånt, han sa ungefär samma sak, så jag får se, tror inte att det blir något. [cute]


   
SvaraCitera

Bajwa:

Jag nämnde min kusin som hade lite mer koll på sånt, han sa ungefär samma sak, så jag får se, tror inte att det blir något. [cute]

Okej. Det blir bäst så, tro mig. Den bilen är helt enkelt inte värd det. Lägg pengarna på en roligare bil[smile].


   
SvaraCitera