Aviseringar
Rensa alla

Hur förebygger man träningsvärk?


Ämnesstartare

NicoleF:

Jo jag vilar 

Men även stretching och uppvärmning är som det skrivits tidigare så viktigt. Eller vila tills det går över helt enkelt. Du har inte skadat dig då tror du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:

nee inte riktigt, om du stretchar dagen du tränar före o efter träning så blir det mindre risk för träningsvärk/mindre värk. Men nu när du börjar träna kommer du känna det 🙂 

Nästa dag när du vaknar o har jättemycket träningsvärk kanske du tänker "aaj det gör ju jätte ont, kanske inte ska träna idag?" men om du börjar använda musklerna du har värk i kommer träningsvärken försvinna o det kommer inte göra lika ont/känna dig lika stel längre. Så låt det inte bli en ursäkt 🙂

Okej! Tack för hjälpen 🙂


   
SvaraCitera
Robler

En apas melankoli:
 stretcha både före o efter 

Fast att stretcha innan träning är väll onödigt. Värm upp och tänj före, stretcha efter. Fast som sagt, du lär ändå får träningsverk om du kör tunga pass, och när man börjar träna är varje pass tungt pass p much


   
SvaraCitera
disney

Du blir inte starkare om du inte har träningsvärk, bara att stå ut 🙂 Det som kan hjälpa är isbad men det sysslar typ bara elitidrottare med. Jogga ned efter att du tränat (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker träningsvärk e de som ba får en o känna "åh fan va grym ja va igår"

o typ ah fin känsla


   
SvaraCitera

Träningsvärk är väl egentligen muskelbristningar (eller något sådant) som tyder på att du tränat för hårt. Så du har helt enkelt tränat över din förmåga!

Också hört att träningsvärk är brist på syre i musklerna (fast skeptisk till detta) och då hjälper det att träna musklerna liiite så att de värms upp och kan ta upp syre bättre.

Att massera kroppsdelarna med träningsvärk brukar hjälpa bäst för mig!


   
SvaraCitera

Kan tillägga att denna infon har jag fått från mitt ex som pluggade just sådana här ämnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börja träna lugnt för att komma igång. När du väl har kört några pass kan du börja öka hårdheten på passen. Bygg upp sakta men säkert. Lagom mycket träningsvärk är bara skönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sov tillräckligt och ät bra mat och drick vätska (vatten). finns inget mer du kan göra. eller tränare mindre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NananaBATMAN:
Kan tillägga att denna infon har jag fått från mitt ex som pluggade just sådana här ämnen.

nanana..na........bateman...........Förvånad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NananaBATMAN: Träningsvärk är väl egentligen muskelbristningar (eller något sådant) som tyder på att du tränat för hårt. Så du har helt enkelt tränat över din förmåga!

Nej nej nej. Fel fel fel.


   
SvaraCitera

NicoleF:

Jo det e ju klart men saker är att det är för mycket och det gör så att jag inte kan fortsätta träna

öka vikterna sakta, du kan ju inte ösa på stenhårt direkt. dels så kan du skada dig och dels så får du sån träningsvärk. men stretcha och träna lite trots att du har träningsvärk och är stel, för det brukar man vara oavsett (men inte om du har slitit någon muskel eller att det gör ont).


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

förebygga.. det är ju bara att träna sig ur träningsvärken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: förebygga.. det är ju bara att träna sig ur träningsvärken.

ja, faktiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Träna inte.


   
SvaraCitera