Aviseringar
Rensa alla

Hur förklaras dinosaurier, neandertalare etc. av kristna?


Ämnesstartare

Har en liten fundering. Kristna människor är ju så övertygade om att Gud skapade människan i begynnelsen osv. Men hur förklarar dem alla ben av dinosaurier som man hittar hela tiden? Plus neandertalare och annat liknande. Förnekar dem alla benfynd precis som dagens nazister förnekar förintelsen?


   
Citera
Ämnesstartare

Det jag har hört ifrån en del kristna (främst kristna ifrån USA, har ännu inte mött en sådan här kristen ifrån Sverige) är att de är utlagda av Satan. Som ett slags vilseledande eller som ett prov på personens tro.

De kristna i Sverige (och säkerligen även många i USA) är så vitt jag vet mer rationellt tänkande och tror inte att jorden enbart är 6000 år gammal. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

De kristna i Sverige (och säkerligen även många i USA) är så vitt jag vet mer rationellt tänkande och tror inte att jorden enbart är 6000 år gammal. [cheers]

De tror de ju inte på bibeln, hädelse!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

De tror de ju inte på bibeln, hädelse!

De flesta kristna i Sverige är inte bokstavstroende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även riktigt hängivna svenska kristna jag känner tar avstånd från bokstavstroende.


   
SvaraCitera

En annan förklaring man ofta stöter på, vare sig folk är bokstavstroende eller inte, är ju att de är "djurtarter" som dog ut under syndafloden.

Varför just kackerlackor hade prioritet över triceratops får man dock aldrig någon förklaring på. [crazy]


   
SvaraCitera
nrg89

Radiometrisk datering är tydligen alldeles för dålig för att fastställa att de här benen är miljoner år gamla. Saken är tyvärr den att detta yttras av folk som inte har någon aning om hur dagens radiometriska dateringar fungerar.


   
SvaraCitera

nrg89:

Saken är tyvärr den att detta yttras av folk som inte har någon aning om hur dagens radiometriska dateringar fungerar.

Man kan lugnt säga att de missa en del i skolan ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

De kristna i Sverige (och säkerligen även många i USA) är så vitt jag vet mer rationellt tänkande och tror inte att jorden enbart är 6000 år gammal. [cheers]
De tror de ju inte på bibeln, hädelse!

står inte i bibeln exakt när jorden skapades [rolleyes]
och den exakta tiden mellan varje dag som gud skapade saker på, kan vara flera miljoner år emellan.
en dag för oss kan vara som tusen år för gud och tusen år för gud kan vara en dag för oss (bildligt talat och står i bibeln). gud styrs alltså inte av tid så kan ha hänt massa under dessa "dagar"
brukade mitt svar vara när jag var kristen iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

Men hur förklarar dem alla ben av dinosaurier som man hittar hela tiden?

Gud har planterat ut falska bevis. Sicken bedragare!


   
SvaraCitera

Skulle vart kul om Dödsguden joinade tråden.....[party]


   
SvaraCitera

Våfflan:

Skulle vart kul om Dödsguden joinade tråden.....

Definiera "kul". [confused]


   
SvaraCitera

Lambda89:

Definiera "kul".

Han hittar alltid på så mkt tull.....


   
SvaraCitera

Våfflan:

Han hittar alltid på så mkt tull.....

För all del. Men de diskussionerna blir så jäkla långa. Jag känner alltid att jag måste mata trollet.


   
SvaraCitera