Aviseringar
Rensa alla

Hur förklaras dinosaurier, neandertalare etc. av kristna?


Som folk sagt tidigare. Har hört både att det är utdöda djur från Syndafloden (men Noa skulle ju ta med ett och i vissa fall två av varje art så hur går det ihop) eller att det är Satan som lagt ut de för att vilseleda människor.


   
SvaraCitera

Basket_Case:

Som folk sagt tidigare. Har hört både att det är utdöda djur från Syndafloden (men Noa skulle ju ta med ett och i vissa fall två av varje art så hur går det ihop) eller att det är Satan som lagt ut de för att vilseleda människor.

Normalt sett håller jag mig långt borta från de här trådarna sedan min sextonårsperiod gick över, men typ såhär är den "young earth"-baserade kreationistiska förklaringen bakom din fråga; De stora samlingar med fossil vi hittar är faktiskt från syndafloden, och även om Noa tog med sig ett par av varje djurart (notera skillnaden, vi talar inte om att man tog fem tusen katter av olika slag, utan snarare större grupperingar), men efter syndafloden, som våldsamt slet runt med jordens utseende, så hade helt enkelt klimatet förändrats, och de flesta av dagens stora utdöda arter kunde inte överleva i det nya lufttrycket, den nya geografin, och det totalt våldtagna ekosystemet. Somliga dinosaurier levde kvar under längre tid innan de dog, andra kan man se tecken på även idag (kryptiden Mkolo Membe anses av många vara en form av brontosaurie, hacka inte på mig om jag säger en underfamilj, är inte så het på dinosaurier längre).

Tecken på fortsatt existens anses även ha hänvisningar i både Bibeln, främst då i Jobs bok där beskrivningen av Behemot, vad många påstår vara en flodhäst, delar många drag med just stora gräsätande dinosaurier (ben med flätade muskler, svans som en ceder, etc), och även utomtestamentliga verk, allt från lermålningar i stenåldersgrottor, till avbildningar på Babyloniska urnor, och vissa tror även att medeltidsberättelser om drakdräpare har sin grund i möten med dinosaurier under senare tid.

Jag anser att man får tro vad man vill om dinosauriers fortsatta existens eller inget, vägrar ta parti längre, men det där är den korta berättelsen.

För övrigt; om "utvecklingsleden" man anses kunna följa, med fiskar-kräldjur-däggdjur/fåglar, förklaras bland dessa forskare (gnäll inte på termen) av det enkla faktum att om du dumpar ödlor, däggdjur och fåglar i en blandning av lera och vatten, och sedan rör om ordentligt innan du låter det falla så lägger de sig faktiskt i den ordningen.

[DISCLAIMER]
Jag vägrar diskutera skapelseteorin kontra evolutionsteorin, då det är en av de mest shitstormskapande debatterna man kan hålla, jag svarade bara för att jag nog hör till de få här som på allvar satt mig in i även skapelselägrets idéer, och därför kunde ge en basförklaring till människor som genuint undrar hur de tänker. Citera mig gärna i hänvisningssyfte till varandra, men argumentera inte emot mig, då jag helt enkelt inte orkar svara. Jag har ingen åsikt om ämnet, då jag helt enkelt insåg att skiten inte spelar någon roll för mig. Har evolutionisterna helt rätt? Fine, då tror jag att Gud satte igång hela kosmosgrejen; har kreationisterna rätt? ja, det är ju en cool idé, och dinosaurier är för metal för att ha dött som mesar, men som sagt, min ståndpunkt är att jag inte har en aning. Jag vet att naturens urval existerar, jag vet att vi muteras över generationer, men efter det kan vi och jag bara spekulera, tro som ni vill.

Ps: och ingen av de seriösa forskarna i något av lägren tror på Satanbetet, det är bara rabida pastorerna med för mycket ilska och för lite kärlek som vågar föreställa sig det.


   
SvaraCitera

Cowell:

Men hur förklarar dem alla ben av dinosaurier som man hittar hela tiden?

Det är som om du kunde läsa mina tankar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

Har en liten fundering. Kristna människor är ju så övertygade om att Gud skapade människan i begynnelsen osv. Men hur förklarar dem alla ben av dinosaurier som man hittar hela tiden? Plus neandertalare och annat liknande. Förnekar dem alla benfynd precis som dagens nazister förnekar förintelsen?

Det står i Bibeln och det är beskrivet i detalj av Henoch/Henok/Enok
går att läsa i Henocks bok.


   
SvaraCitera

Cowell:

Men hur förklarar dem alla ben av dinosaurier som man hittar hela tiden?

Jag har snackat med kristna från USA som på allvar tror att dinosaurier är djur som dog ut i den stora översvämningen för att de inte fick följa med på Noaks ark för några tusen år sen.
När jag påpekar att kol14-mätning visar att dessa ben är över 65 miljoner år gamla så säger de bara att kol14-mätning inte stämmer.

Christians, gotta love em 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Jag har snackat med kristna från USA som på allvar tror att dinosaurier är djur som dog ut i den stora översvämningen för att de inte fick följa med på Noaks ark för några tusen år sen.

Dinosaurier borde ha nämnt i bibeln någonstans då tycker man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

Dinosaurier borde ha nämnt i bibeln någonstans då tycker man.

Det gör det. sen hänvisar jag till Henocks bok för mer detaljer.

sen gillar jag hur du gämnför kristna med nazister
- är det så illa med kristna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Det gör det. sen hänvisar jag till Henocks bok för mer detaljer.

Vet inte vad det är och jag bryr mig inte.

ArbetaMera:

sen gillar jag hur du gämnför kristna med nazister
- är det så illa med kristna?

Nej. Jag undrade bara om kristna låtsas som om dinosaurieben aldrig hittats och typ flyr verkligheten. Som nazister brukar göra när det gäller förintelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

Vet inte vad det är och jag bryr mig inte.

Jaha det här är bara en Hat/hets tråd mot Kristna?

Nyss brydde du dig när du trodde att det inte står i Bibeln.

Cowell:

Nej. Jag undrade bara om kristna låtsas som om dinosaurieben aldrig hittats och typ flyr verkligheten. Som nazister brukar göra när det gäller förintelsen.

"Guilt by accociation" tror jag det heter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Jaha det här är bara en Hat/hets tråd mot Kristna?

Nix, är bara en frågeställning. Kom med något bevis bara för att dinosaurier existerade samtidigt som Jesus, eller vad det nu är du tror. Jag tänker inte läsa en fet bibel för att försöka hitta något som har med dinosaurier att göra, delvis för att jag är rätt övertygad om att det inte står något om såna i bibeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

Nix, är bara en frågeställning

men du bryr ju dig inte om svar.
Du verkar ju jubla för kommentarer om hur dumma jänkare är i huvudet än om ämnet i tråden.

Cowell:

delvis för att jag är rätt övertygad om att det inte står något om såna i bibeln.

Jag hänvisade ju till bibeln och henocks bok (!)

Cowell:

tänker inte läsa en fet bibel för att försöka hitta något som har med dinosaurier att göra

Det behöver man inte göra.

Cowell:

dinosaurier existerade samtidigt som Jesus

Nej jag har aldrig påstått att Dinosaurier levde samtidigt som Jesus
det kan de inte ha gjort för att det var ca 2000 år sen Jesus levde bland oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

men du bryr ju dig inte om svar.

Jo, så länge det är vettiga svar.

ArbetaMera:

Jag hänvisade ju till bibeln och henocks bok (!)

Sökte på henocks bok i google, fick typ inte träffar.

ArbetaMera:

Det behöver man inte göra.

Och vad ska man göra då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowell:

Jo, så länge det är vettiga svar.

var inte mina vettiga?

Cowell:

Sökte på henocks bok i google, fick typ inte träffar.

http://bibeltemplet.net/enoksbok.se/slaupp.cgi?NKAP|Enoch|108|enoch1901|enoch190...

Cowell:

Och vad ska man göra då?

läsa 1a moseboken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, jävla idioter. kan de inte bara acceptera att ingenting sprängdes, och blev dinosaurier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja, jävla idioter. kan de inte bara acceptera att ingenting sprängdes, och blev dinosaurier.

vad menar du?


   
SvaraCitera