Aviseringar
Rensa alla

Hur förklaras Gudslängtan utifrån evolutionistisk synvinkel? Vilka är de evolutionära fördelarna?


Ämnesstartare

.
LÄNGTAN EFTER GUD, HUR GÅR DEN IHOP MED EVOLUTIONSTEORIN ?

VAD SKULLE VARA DE EVOLUTIONÄRA FÖRDELARNA ?

[y]

Att människan har andliga behov, att hon kan känna Gudslängtan och längta tillbaka Hem till Gud i den eviga andliga världen, bevisar ju de facto att vi inte är en produkt av nån flummig inbillad evolution!

Gudslängtan är något som är evigt inneboende i oss själar, alltså inget som kan ha evolverat fram, eftersom det inte finns några materiella evolutionära fördelar med Gudslängtan, Gudskärlek!

[y]

Varifrån kommer människans Gudslängtan och hennes sökande efter en mening med sitt liv?

Varför upplever så många människor lidande, sjukdom och död som onaturliga, om dessa företeelser är en naturlig del av evolutionen?

[y]

Vad säger ni evolutionstroende?

Varför finns Gudslängtan?

Varför finns andliga behov?

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten

[y]
.


   
Citera

care


   
SvaraCitera

Jag längtar inte efter gud,
Jag längtar hellre efter något som jag vet att jag kan få tag på.

Tillexempel glass:
Image


   
SvaraCitera

Det finns ingen gudslängtan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSoppa:

Jag längtar inte efter gud,
Jag längtar hellre efter något som jag vet att jag kan få tag på.

Tillexempel glass:

Du kan visst få tag på Gud, men inte med dina förgängliga materiella sinnen... [cool]


   
SvaraCitera
Åtta

Det här var en väldigt icke-ambitiös tråd. Vad har hänt, Dödsguden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Det finns ingen Gudslängtan...

Hos dig, nej, eftersom du förnekar Honom... [cool]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Du kan visst få tag på Gud, men inte med dina förgängliga materiella sinnen...

MEN JAG GILLAR GLASS! [mad]


   
SvaraCitera

Å ena sidan är detta ett rätt intressant ämne som jag gärna skulle diskutera, å andra sidan är det DG som startat tråden så kan inte förvänta mig en faktiskt dialog här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det här var en väldigt icke-ambitiös tråd. Vad har hänt, Dödsguden?

Kort, men väldigt kärnfull!

Vad är problemet? [confused]


   
SvaraCitera
Åtta

Dödsguden:

Vad är problemet?

För lite Youtube-videor och konspirationsteoretiker. [no-no] Skärpning!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Å ena sidan är detta ett rätt intressant ämne som jag gärna skulle diskutera, å andra sidan är det DG som startat tråden så kan inte förvänta mig en faktiskt dialog här.

Shoot man...


   
SvaraCitera

CitronSoppa:

Tillexempel glass:

men neeeeeeeeeeeeej
blev sugen på glass nu bara för det! [sad]

Dödsguden:

Vad säger ni evolutionstroende?

Varför finns Gudslängtan?

Varför finns andliga behov?

inte för att jag, ännu, är evolutionstroende, men jag tror att det är skitsnack som religiösa säger för att de ngt har något vettigare att komma med.
"gud är den ende som kan fylla det tomrummet"
yeah sure bacon, det gjorde pizzan igår, blev helt saligt glad av den
(åt ej pizza igår men när jag gör det kommer mitt tomrum vara fylld återigen [love])


   
SvaraCitera

Dödsguden:

.

"OOOOOOOOOOOOOOOH!", med väldigt ljust tonläge, var ljudet jag uppgav när jag insåg att du var tillbaka. Det här blir roligt! [bigsmile]

Dödsguden:

Att människan har andliga behov, att hon kan känna Gudslängtan och längta tillbaka Hem till Gud i den eviga andliga världen, bevisar ju de facto att vi inte är en produkt av nån flummig inbillad evolution!

Absolut inte. Ett bra exempel är människans sexualdrift. Vi människor har, under hela vårt liv, en förmåga att "längta" efter sex, oavsett om vi har upplevt sexuellt umgänge eller inte. Detta påvisar ganska tydligt att man kan känna känslor som det inte existerar en referensram till, annat än i ens eget huvud. Presto; gudlängtan.

Dödsguden:

udslängtan är något som är evigt inneboende i oss själar, alltså inget som kan ha evolverat fram, eftersom det inte finns några materiella evolutionära fördelar med Gudslängtan, Gudskärlek!

Du underskattar naturligt urval, förstår jag. Du verkar anta att det enda som kan påverka individers överlevnad är strikt biologiska skäl (t.ex. mutationer). Men att ha en Gudom kan säkerligen ha varit fördelaktigt genom vår utvecklingshistoria. Bland annat för att ge mening och mål till individen. Då vi är det första djuret som haft en genuin förmåga till abstrakt tänkande, har detta också lett till att vi som människor börjar ifrågasätta vår egen existens. Att göra detta leder inte till något fördelaktigt. Det är i så fall långt mer fördelaktigt, i ett fullt fungerande naturligt urval, att skapa en gemensam nämnare som kan ge flocken ett mål. I det här fallet; Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lambda89:

Ett bra exempel är människans sexualdrift. Vi människor har, under hela vårt liv, en förmåga att "längta" efter sex, oavsett om vi har upplevt sexuellt umgänge eller inte.

Vi har upplevt sex under alla våra tidigare livstider, i allehanda kroppsmodeller, både som djurarter och som människor!

Vi har levt under miljontals liv med sex!


   
SvaraCitera