Aviseringar
Rensa alla

Hur förvara (stora mängder) kaffe?


Ämnesstartare

Så, har kommit över en hutlös mängd kaffe i bönform, av betydligt högre kvalitet än det vanliga 20-kronors "lyxkaffe" jag brukar dricka. Då jag inte äger någon kaffekvarn, men kan ha tillfällig tillgång till en via mina föräldrar.

Eftersom det känns som mycket jobb att resa till dem varenda gång jag vill öppna ett nytt paket, överväger jag mala allting vid ett tillfälle och sedan förvara det på något sätt - men jag vill gärna att det inte ska tappa för mycket smak.

Har övervägt att frysa in men hittat lite olika råd gällande det. Oavsett så ska det hållas torrt och lufttätt, vilket ju i sig kan vara knepigt. Dubbla plastpåsar?

Råd och tips, någon?

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Burk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mitt tips är att köpa löfbergs lila eller gevila som en normal människa. hur är du funtad.


   
SvaraCitera

Mortel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

mitt tips är att köpa löfbergs lila eller gevila som en normal människa. hur är du funtad.

jag har inte så jeflarns mycket pengar, helt enkelt.

Det här är bra, högkvalitativt kaffe och kostade oändligt lite i jämförelse med vad jag skulle fått pröjsa i affären (aka det var gratis). Jag är inte den som tackar nej till hundratals kronor kaffe.

ponyfist:

Mortel?

Att mala allteftersom är alldeles för tungt, skulle jag aldrig klara och kaffet skulle nog inte bli finfördelat nog.


   
SvaraCitera

i en bur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

i en bur.

Image


   
SvaraCitera

drakfisk:

Att mala allteftersom är alldeles för tungt, skulle jag aldrig klara och kaffet skulle nog inte bli finfördelat nog.

Why not? Muskler är ju inte fel att ha? [blush]
Eller hitta en kaffekvarn på en secondhand affär... Pepparkvarn kanske funkar? Eller vanlig mixer?


   
SvaraCitera
penja

skaffa en liten kaffekvarn istället.
måste väl gå att få tag på till bra pris?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ifall du maler motsvarande ett kaffepaket åt gången, alltså fem hekto, borde du kunna förvara ditt kaffe som du brukar. lite synd på potentiellt färskmalet, men men.

alternativet är nog dubbla plastpåsar och kylen.


   
SvaraCitera

Om du inte har plats för det tar jag och maler samt dricker det åt dig.


   
SvaraCitera

drakfisk:

Råd och tips, någon?

köp en egen kvarn


   
SvaraCitera

ha det i frysen? vi har alla kaffebönor i frysen. dock bara typ tre-fem paket, men ändå. håller sig bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ponyfist:

Why not? Muskler är ju inte fel att ha? [blush]

blir inte bra i mortel, tror jag. Är svårt nog att få hårda kryddor såsom typ stjärnanis och dylikt att bli bra i mortel. Och det är ju väldigt små mängder.

penja:

skaffa en liten kaffekvarn istället.
måste väl gå att få tag på till bra pris?

Ser ut att gå för 150+ pix plå blocket och tradera, ska kolla de lokala second hand-affärerna men tvivlar tyvärr 🙁

tlaltecuhtli:

alternativet är nog dubbla plastpåsar och kylen.

overdose delusion:

ha det i frysen? vi har alla kaffebönor i frysen. dock bara typ tre-fem paket, men ändå. håller sig bäst.

Det blir nog något av dessa. Ska testa packa stenhårt i plastburkar och sen tejpa locket, kanske blir hyffsat luftfritt då.


   
SvaraCitera
penja

sälj kaffet dyrt, tjäna på det.
och drick skitkaffe igen.


   
SvaraCitera