Aviseringar
Rensa alla

Hur formaterar jag min Vista-dator?


Ämnesstartare

Jag tänkte formatera om min dator med Vista nu, men hur i helvete gör jag?

Jag har läst på den ​här sidan och då funkade det att formatera om hårddisk D, men inte Acer C, som är den viktigaste.

När jag högerklickar på denna via "Datorhantering" så är "Formatera.." gråmarkerat och icke klickbart.

Väldigt tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

Du har inte "System restoration" eller liknande som val när du startar upp datorn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Du har inte "System restoration" eller liknande som val när du startar upp datorn?

Nej det har jag ej...


   
SvaraCitera

kevan_90:

Nej det har jag ej...

Ok, Acer C: är inte en återställningspartition?


   
SvaraCitera

Installations skivan finns inbyggt på datorn, tryck på knappen "rescue and recovery" , som finns brevid "startknappen".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Installations skivan finns inbyggt på datorn, tryck på knappen "rescue and recovery" , som finns brevid "startknappen".

Jag ser inte någon sådan knapp=S


   
SvaraCitera

kan även vara nån tangent du ska trycka på vid uppstart av datorn.


   
SvaraCitera

kevan_90:

Jag ser inte någon sådan knapp=S

på min data e den röd och har en skiftnyckel.. vad har du för knappar brevid "på knappen" alltså den knappen man startar datan med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

på min data e den röd och har en skiftnyckel.. vad har du för knappar brevid "på knappen" alltså den knappen man startar datan med.

Ingen alls, modellen är en acer extensa 5220 cp dator[badgrin]


   
SvaraCitera

kevan_90:

Ingen alls, modellen är en acer extensa 5220 cp dator

Okej, Fick du med en Cd-skiva istället då? Om inte, då är den inbyggt i datan men om du fick cd skiva då är den inte inbyggt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bumpar lite här. Min laptop är otroligt seg och har förmodligen virus och skit i sig, en massa fönster som inte går att stänga efter en misslyckad installation av google chrome. (vete fan varför det blev så)

Hur formaterar man om datorn (Vista)? Jag hittar ingenting i de papper som följde med datan.


   
SvaraCitera
Åtta

4 Kilo Lax:

Hur formaterar man om datorn (Vista)?

Du får ge mer information än så. Beroende på vad det är för företag som satt ihop din dator så kan de ha olika lösningar. Vanligt med nyare datorer är att man har en återställningspartition som man vid uppstart kan aktivera med ett knapptryck, vilket då låter en återställa datorn till fabriksläge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du får ge mer information än så.

Det gäller en Fujitsu Siemens, laptop köpt förra vintern. Amilo Notebook 3553.


   
SvaraCitera