Aviseringar
Rensa alla

Hur framkallar man en sömnparalys / lucid dröm?


mynona
Ämnesstartare

Det postades nyligen trådar om hur många som har upplevt en lucid dröm (medveten dröm), och en sömnparalys (ett tillstånd där psyket är vaket trots att kroppen fortfarande sover) Beskrivningar är ur minnet, ha överseendet med eventuellt slarv.

Den här tråden handlar om hur man ska göra för att åstadkomma dem. Jag har hört att det ska gå, och jag har alltid velat uppleva dem. Jag visste inte att så många på den här sidan hade gjort det.

Jag välkomnar alla former av tips från dem som själva upplever dem spontant, och från dem som har lyckats åstadkomma dem på eget initiativ.

Jag är mycket ivrig över att få höra om detta, så var vänlig skriv.


   
Citera
Ämnesetiketter

Det kan säkert vara roligt för vissa att förhärliga detta tillstånd. Men jag råder dig direkt att ge upp tanken för det är en levande mardröm som, i varje fall hos mig framkallar ångestattacker. Och jag lider till vardags inte av några psykiska besvär annars.

Jag har tyvärr inte mycket till tips att ge. Är du lite bekant med sjukdomen (eller vad du vill kalla det) så vet du att den uppstår som ett kommunikationsfel mellan hjärnan och övriga kroppen. Och har du inte grundanlagen för det så antar jag att du får vända dig till piller. Har ett vagt minne av ett en polare till mig berättade om vad som skulle kunna betecknas som en sömnförlamning. Men då hade han bara tagtit propavan.


   
SvaraCitera

Vehnk:

Men jag råder dig direkt att ge upp tanken

håller med detta ^


   
SvaraCitera

Har försökt mig på detta vid ett par tillfällen, lyckades inte längre än att det började sticka i kroppen..

Följde dessa steg:

1. Ligg helt stilla, på rygg med armarna mot kroppen.
2. Slappna av och tänk på att du ska ha en ”lucid dream”
3. Ligg i 20-30minuter, helt stilla. Rör inte ens ögonen när du blundar.
4. Efter den tiden kommer du vilja röra dig, hosta eller röra dina ögon (teckan på att din kropp är redo på att sova) men ignorera detta och fortsätt.
5. Du kommer känna en tyngd mot ditt bröst och du kommer inte kunna röra dig.
6. Öppna ögonen och du kan bl.a. hallucinera, stänger du de igen kommer du direkt börja drömma (lucid dream)

Fick en ofrivilligt i sömnen en gång though, vaknade upp i drömmen och gick ut sängen, gick in på toan, då jag satt där kom jag helt plötsligt på att jag fortfarande sov i sängen.. (denna känsla var sjukt läskig minns jag) Iaf, då jag ansträngde mig för att vakna upp på riktigt teleporterades jag till en annan toalett som stod mitt ute i en djup skog, det var dagtid och hade precis regnat.. Man kände doften av våt skogsmark otroligt verkligt. Jag hann inte mer än att lyfta på häcken från toalett-sitsen, få lite panik och sådär förens jag med ett ryck vaknade upp på riktigt..


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Hemligheten bakom lucida drömmar är att hålla hjärnan medveten medan man är i R.E.M. sömn, mitt tips är att vara vaken väldigt väldigt länge medan du håller dig aktiv och intar koffein för att sedan däcka i ett upplyst rum på dagtid. Du kommer somna väldigt hårt och fort och snabbt komma i djupsömn, men koffeinen och ljuset i rummet kommer hålla hjärnan medveten under djupsömnen och du kommer därmed vara medveten om att du drömmer.


   
SvaraCitera

Ett annat tips är att göra typ matteövningar i huvudet och koncentrera dig medan du somnar för att också hålla hjärnan vaken.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Jag ska läsa igenom allt detta nogrannt när jag kan koncentrera mig på det. Tack för svaren hitills.

Citerar in er från den andra tråden om själva fenomenet:

Myksa:

Kunde för länge sedan. Blev medveten och kunde lattja.Kommer ihåg att jag flög en del.

[love]

Maxwinner:

hade en sån inatt, får det när jag är vaken jättelänge för att sedan däcka jättelänge. fick yrsel när jag vaknade och tappade kontrollen över mina ögon som våldsamt rykte åt höger i typ 20 sekunder.

OF 5:

Haft så på uppvak en gång, inte det minsta trevligt öht.Snarare traumatiserande.

Tobbish:

Har haft något åt det hållet för flera år sedan. Dock har jag för vana att nästan varje gång jag drömmer en längre dröm, inse att jag drömmer och vakna p.g.a. det.Låt säga att jag drömmer att jag vunnit pengar och är mitt uppe i att fundera på vad jag vill göra med pengarna... då brukar känslan slå mig att det här är nog en dröm och har inte hänt, så vilket slöseri att hålla på och fundera, och sen vaknar jag.Åh, drömde en gång att jag dog, det var lätt den häftigaste drömmen någonsin! Det var väldigt knepigt att vakna efter den!

naked_monkey:

har hänt mig två gånger, fast ena var mer "tydlig" eftersom jag kunde bestämma att jag skulle flyga och massa sånt knas 🙂

Ni får enormt gärna bidra med råd.


   
SvaraCitera

Ligg på rygg, till att börja med.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

S3ON:

Har försökt mig på detta vid ett par tillfällen, lyckades inte längre än att det började sticka i kroppen..Följde dessa steg:Fick en ofrivilligt i sömnen en gång though, vaknade upp i drömmen och gick ut sängen, gick in på toan, då jag satt där kom jag helt plötsligt på att jag fortfarande sov i sängen.. (denna känsla var sjukt läskig minns jag) Iaf, då jag ansträngde mig för att vakna upp på riktigt teleporterades jag till en annan toalett som stod mitt ute i en djup skog, det var dagtid och hade precis regnat.. Man kände doften av våt skogsmark otroligt verkligt. Jag hann inte mer än att lyfta på häcken från toalett-sitsen, få lite panik och sådär förens jag med ett ryck vaknade upp på riktigt..

S3ON:

Hittade detta också:

Otroligt intressant S3ON, och tack för råden! Det är just detta jag talar om. Det gör mig entusiastisk. Jag ska läsa igenom länken också. Tack!

Chi Huang Ti:

Hemligheten bakom lucida drömmar är att hålla hjärnan medveten medan man är i R.E.M. sömn, mitt tips är att vara vaken väldigt väldigt länge medan du håller dig aktiv och intar koffein för att sedan däcka i ett upplyst rum på dagtid. Du kommer somna väldigt hårt och fort och snabbt komma i djupsömn, men koffeinen och ljuset i rummet kommer hålla hjärnan medveten under djupsömnen och du kommer därmed vara medveten om att du drömmer.

Jag hatar kaffe, men kanske för just detta ... Kort sagt: man ska stimulera psyket att hålla sig vaken, så som att sova i ett ljust rum, medan kroppen är så trött att den inte kan annat än somna?

Chi Huang Ti:

Ett annat tips är att göra typ matteövningar i huvudet och koncentrera dig medan du somnar för att också hålla hjärnan vaken.

Jag tänker alltid enormt mycket, så jag vet inte om det fungerar för mig. Jag antar att du kombinerar detta med att hålla hjärnan sysselsatt med att samtidigt låta kroppen slappna av och somna?

Ös på med tips snälla Ers Majestät, jag kan omöjligt få nog av dem, och du tycks vara mycket erfaren. Gör du på samma sätt varje gång?


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

DavidKron:

Haha händer mig hela tiden, har alltid så mycket och tänka på. Slutar inte tänka föräns mina sömntabletter kickar in.

Dock brukar det vara när jag gör något men ändå ligger helt still, typ halvsitter med mobil / laptop i sängen.

Ibland kan jag nästan göra det med mening för att det är roligt, käns som man försvinner ur kroppen ungefär.

Prova att slappna av som fasen typ men ändå vara koncentrerad. jag brukar låta ögonen sakta glida uppåt på något konstigt sätt. Men jag måste vara j*vligt trött.

Utveckla gärna om du vill och kan. Kort sagt vara vaken och koncentrerad psykiskt men slappna av fysiskt? Kan du beskriva ögonrörelserna mer utförligt?

Luther Blissett:

massor av gånger, först var läskigt, nu är det bara irriterande
brukar kännas som om jag skall explodera, varenda cell i min kropp vibrerar allt starkare känns det som, det tjuter och skriker i öronen, jag kan inte röra mig och ser/drömmer konstiga saker

och har jag väl fått det en gång så brukar det återkomma gång på gång från det att jag vaknar till, kanske dricker ett glas vatten eller nått, lägger mig och glider direkt tillbaks in i paralys, om och om igen

Luther Blissett:

Borde gå att framkalla, får det väldigt ofta i perioder, men kan inte komma på något som de har gemensamt tyvärr

Kommer du på något gemensamt för dem så känn dig gärna kallad att skriva


   
SvaraCitera

rekommenderar inte sömnparalys.


   
SvaraCitera

det är inte trevligt öht


   
SvaraCitera

Jag har lyckats få en sömnparalys en gång, och då hade jag gått omkring i en vecka och räknat mina fingrar så ofta det bara gått (en,två,tre,fyra,fem) för i en dröm har man aldrig fem fingrar på varje hand utan man har antingen färre eller fler. Förr eller senare räknar man dem i en dröm också av ren vana, och då vet man att man sover och kan styra sin dröm.

Ursäkta min urusla förklaring.


   
SvaraCitera

Jag vet inte om jag kan ge dig något särskilt adekvat råd om hur du, genom medvetandet ska kunna uppleva detta. Det kan jag inte.

Men jag kan säga det att det är fruktansvärt att uppleva så lite kontroll i ett tillstånd man tror är sitt vakna. Det gjorde mig mycket illa tillmods en lång tid. Att inte heller inse uppvaknandet i sig, när paralysen väl går över och under en tid uppleva motsatsen, verkligheten som dröm. Och desperat kämpa för att vakna trotts att man redan är vaken. Det är det värsta jag genomgått och då är jag ändå rätt ofta i stunder av mycket djupa dalar. Jag skulle inte önska det till min värsta fiende.

Det är inte ens skönt att tänka på.


   
SvaraCitera